Flagellaten, 'het geel', Trichomonas

Gestart door Paula, 27 maart 2010, 22:24:21

« vorige - volgende »

Paula

In het dagboek van *Yvon, las ik dat er bij haar valkjes zijn dood gegaan, waarschijnlijk door flagellaten.

Ik ben moderator bij het Kakariki forum en enige tijd geleden is dit flagellaten (wordt ook 'het geel' of Trichomonas genoemd) op dit forum ter sprake gekomen.
Bij deze de informatie zoals die ook op het Kakarikiforum staat:

Enige tijd geleden heerste er een vogelziekte die 'het geel' (latijnse naam: Trichomonas gallinae) genoemd wordt. Er werd toen met name over de buitenvogels (wilde vogels) gesproken die hier aan leden en waar veel vogels aan overleden.
Zojuist ontving ik van Monique een mailtje waar zij in aangaf dat 'het geel' ook voorkomt bij volierevogels, bij de zangvogels als ook bij de kromsnavels.
Ik ben op internet op zoek gegaan en kwam deze informatie tegen:

Trichomoniasis 
Deze ziekte wordt veroorzaakt door Trichomonas gallinae, een eencellige parasiet die tot de familie van de zweepdiertjes behoort. Ofschoon trichomoniasis vooral een gevreesde duivenziekte is, komt de ziekte ook regelmatig voor bij papegaaiachtigen en andere vogelsoorten. De parasieten worden door de ouderdieren op de jongen overgebracht door de kropmelk. Onderling besmetten de vogels elkaar via het drinkwater.
Een kenmerkend verschijnsel van trichomoniasis is een geelachtige, korstvormige aanslag in de keel en een opgezette krop als gevolg van een verhoogde slijmvorming in de keel. Aangetaste vogels zijn lusteloos, tonen een matige eetlust, vermageren sterk en hebben doorgaans lichte diarree. Bij nestjongen treedt bovendien vaak een navelinfectie op, die zich steeds verder uitbreidt, uiteindelijk ook de lever en andere inwendige organen aantast en aldus de dood veroorzaakt. Een zekere diagnose is alleen te stellen door microscopisch onderzoek van het keelslijm.
Aangetaste vogels moeten onmiddellijk worden geïsoleerd en behandeld met dimetridazole, bijvoorbeeld Emtryl oplosbaar poeder 40% (Specia). Ook de behandeling met het middel Tricho Plus (Oropharma) geeft goede vooruitzichten. Het verdient aanbeveling ook de gezond schijnende vogels een kuur met het anti-protozoaire middel te geven.

Bij onderstaande link staat bovenstaand stukje en nog enkele andere ziekten die vogels kunnen hebben/krijgen:
http://www.australische-parkieten.nl/ifr_pages/verzorging/ziekte.htm


Medicament is trichoplus, of 5% kuur van travipharma werkzame stof is ronidazole.
Preventief A-C-G-1 van travipharma maar wel een vitaminenkuur erbij houden.
Anders maar naar de DA (trichoplus), is namelijk een medicament dat normaal niet te verkijgen is bij een dierenzaak.
Groetjes Peter


De namen Peter en Monique die in dit stukje voorkomen, zijn Peter Wauben en zijn vrouw Monique.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

*Yvon

Hoi hoi

Bedankt voor de info.  :)

Weet je toevallig ook of donsjes die flagellaten zouden hebben,dit ook kunnen overleven na en paar dagen ziek zijn en zonder medicatie ?
Want dat is nml bij ons ook het geval.
Sommige donsjes hebben 1 of 2 dagen last van verdroging maar knappen daarna ook weer op.
Vandaar dat ik dan ook grote twijffels heb of de valkjes hier wel flagellaten hebben.  ::)
Plus de ontlasting die ik van een donsje heb laten onderzoeken was wel al een paar dagen oud voor het onder de loep ging.

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Paula

Hoi Yvon,
Ik weet niet of dat een jong zonder medicatie kan overleven als zij besmet zouden zijn met flagellaten, maar zelf denk ik niet.
Wat ik uit internet pagina's opmaak, is dat de krop zo vol komt met het slijm, veroorzaakt door de flagellaten, dat zij niet meer goed kunnen eten. Althans, zo heb ik het begrepen van internetsites.

Als de ontlasting die jij hebt laten onderzoeken al enige dagen oud was, kan de va daar geen flagellaten meer in terug gevonden hebben.

Hier nog enkele linken naar pagina's waar over flagellaten geschreven wordt. Op 1 van deze pagina's staat ook duidelijk dat 'men liefst levende dieren voor onderzoek aanbiedt, daar bij hen de flagellaten duidelijk aanwezig en zichtbaar zijn'. De flagellaten zijn enkele uren na de dood is ingetreden niet meer terug te vinden in zowel de ontlasting als in de vogel zelf.

http://www.zebravinken.be/Ziekten.htm
http://www.sieske.com/PDF/Flaaelaten%20(Zweepdierjes).pdf
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

♪ Marlies

28 maart 2010, 09:47:29 #3 Last Edit: 28 maart 2010, 10:20:15 by ♪ Marlies
Hoi,

Een paar jaar geleden hebben wij ook te maken gehad met het geel bij de catharinaparkieten.

Al de jongen die we kregen waren binnen een dag of 5 dood.
We hebben toen een nog levend jong meegenomen naar Dieltjes ( Antwerpen) en die heeft dit jong in laten slapen en open gemaakt.
Toen de krop open ging kwam er een bruisend geelachtig spul uit.
We hebben toen ter behandeling nystatine labaz mee gekregen.

Ter voorkoming hiervan, kun je appelzazijn door het drinkwater doen.
Nou weet ik dat Yvon dit regelmatig doet, dus ik vermoed dat het bij haar vogels iets anders is dan " het geel ".
Ook omdat de jongen het meestal wel overleven.

In dit bericht spreken ze van meerdere infecties.

http://www.lories.nl/1024/flinfecti.html


Paula

Ik denk niet dat je met verstrekken van appelazijn de ziekte echt kunt voorkomen. Door appelazijn aan het water toe te voegen, kun je vogels wel weerbaarder maken, waardoor ziekten minder kans hebben.

Na nog eens gespeurd te hebben op internet, ben ik nog een pagina tegen gekomen waar uitgebreid informatie staat over flagellaten:
http://www.kliniekvoorvogels.nl/publicatieitem.asp?lang=1&RelatieID=88&PublicatieID=581

Ook vond ik nog een pagina waar allerlei ziektesymptomen staan beschreven:
http://www.volierevogels.nl/Artikel/Ziekte%20symptomen.htm

Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

*Yvon

Hoi hoi

Ik heb ook behoorlijk gesnuffeld op Giarda en flagellaten.
Een hoop symptomen komen ook gewoon erg overeen met verschillende ziektes.
Ik denk zolang je valkjes gezond op stok zit en je hebt ze toch wel een beetje overal vandaan gehaald.
Dat je ze dan zeker voor het onzekere beter 1 of 2x p.j. preventief kan gaan behandelen.
Er zullen zoveel valkjes/vogels in omloop zijn die besmet kunnen zijn.
Dat je daar pas achter komt als het te laat is.  :-\

Alleen nu vraag ik me dan af.....
Welk medicijntje nu het beste en minst schadelijk is en makkelijk te verkrijgen.  ???
Ik heb van va Bastiaanse Ronizol 2,5 % voorgeschreven gekregen.
Dan 4 gr. in 3 liter water zoals het ook op het potje staat.
Ik had het een week moeten geven maar 5 dgn vind ik ook wel lang genoeg.
Ik moet ook elke keer 2gr. afwegen(met moeite) want een 3 ltr fles heb ik niet.

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Paula

Als je de vogels preventief wilt gaan behandelen, denk ik dat Ronizol het aangewezen middel is. Dat wordt ook beschreven in het laatste stukje bij de link die Marlies plaatste:
CitaatZelf kuur ik mijn vogels preventief 2 keer per jaar. Resistentie van de flagellaten treedt bij normaal gebruik van ronidazol niet op en het kan ook gegeven worden aan broedparen met jongen.


Daar er bij jouw vogels verdacht wordt van flagellaten ligt voor jou de situatie natuurlijk anders, maar ik behandel eigenlijk nooit preventief voor ziekten. Er zijn meerdere ziekten die vogels bij zich kunnen dragen, zonder dat ze ziek zijn of symptomen vertonen. Als je voor alle ziekten preventief zou moeten behandelen, dat lijkt me niet gezond.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

mariejj

28 maart 2010, 13:32:25 #7 Last Edit: 28 maart 2010, 13:50:11 by mariejj
Hoi Paula,

Citaat van: Paula op 27 maart 2010, 23:38:15

Ik weet niet of dat een jong zonder medicatie kan overleven als zij besmet zouden zijn met flagellaten, maar zelf denk ik niet.
Wat ik uit internet pagina's opmaak, is dat de krop zo vol komt met het slijm, veroorzaakt door de flagellaten, dat zij niet meer goed kunnen eten. Althans, zo heb ik het begrepen van internetsites.



Dus het zou ook kunnen dat de jongen bij mij die hun snavel vol hadden met heel taai slijm ook flagellaten hadden.  :-\


Yvon,
Het lijkt mij verstandig de kuur wel af te maken. De da geeft niet voor niks dat advies.  Ik las zelfs dat het 10 dagen gegeven moet worden.


Marlies,  Op de site die je gaf staat juist dat nystatine niet tegen flagellaten werkt?

Morgen heb ik een afspraak bij de da, omdat ik ook flagellaten vermoet,  maar de 1ste vogel is al overleden.  :-\
Als ik het heb ga ik wel preventief kuren hoor, netzoals wormen daar kuren we toch ook preventief voor?  ;)

*Yvon

28 maart 2010, 14:33:27 #8 Last Edit: 28 maart 2010, 14:38:59 by *Yvon
@Mariejj,de Ronizol hoeft maar 5 dgn gegeven te worden.  ;)
Ik hoop niet dat het de flagellaten zijn bij je valkjes.
Jouw valkjes hebben meer de symptomen dan onze valkjes.
Bij onze valkjes zijn de meeste eitjes zijn wel bevrucht.
Eitjes komen goed uit.
Als het met de jongen misgaat zijn ze meestal al rond de 2 weken.
Alleen last van verdrogingsverschijnselen,geen opgeblazen kroppen,op 1 donsje na.



@Paula,dan houden we het bij de Ronizol,het is ook niet overdreven duur en je hebt niet veel nodig.
Ontwormen doen wij eigenlijk tot nu toe niet.
Verdenken we onze valkjes op wormen dan laten we eerst ontlasting onderzoeken zodat er gericht iets aan gedaan kan worden.
Zomaar medicatie bij de dieren naar binnenwerken doen wij dus ook niet,ook niet bij onszelf.  ;)
We geven de valkjes geregeld knoflookwater en appelciderazijn.

We gaan nu een koppel naar binnenhalen,mocht er een donsje zijn die weer verdroging laat zien,
zit ik zo snel mogelijk bij de va.

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

mariejj

Yvon,  Ik hoop het eigelijk zelf wel want dan weet ik tenminste wat er aan de hand is en kan ik er wat aan doen.  ;)
Maar je zegt net dat je het een week moest geven?
Mijn jongen zagen er ook uitgedroogt uit, en de kroppen van het nestje jongen met slijm in de bek waren leeg omdat de ouders niet meer konden voeren. Deze waren ook 1,5 week oud.

Waar ik wel bang voor ben dat als ik het heb, dat degene die hier jongen vandaan hebben het ook hebben.   En de vraag is hoe kom ik eraan?   Had een andere kweker van 'hier' het ook al of heb ik het al 4 jaar door me eerste valkjes.
Daarom denk ik ook dat er veel meer er last van hebben dan tot nu toe gedacht word. Want 1 kweker kan iedereen besmetten.

Anke

Hoi Marie,
Zitten jouw valkjes buiten?
Het geel is een bekende ziekte onder duiven.
Ik heb er heel wat gezien toen ik nog in de vogelopvang werkte.
Het zou mij niet verbazen als valkjes in de buitenvoliere het dus krijgen van de wilde vogels om hun voliere heen.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

mariejj

Citaat van: Anke op 28 maart 2010, 15:20:53
Hoi Marie,
Zitten jouw valkjes buiten?
Het geel is een bekende ziekte onder duiven.
Ik heb er heel wat gezien toen ik nog in de vogelopvang werkte.
Het zou mij niet verbazen als valkjes in de buitenvoliere het dus krijgen van de wilde vogels om hun voliere heen.
Groetjes Anke


Hoi Anke,

nee eerst zaten ze in huis, toen had ik dus al last van onbevruchte eieren, afstervende kiemen en dode donsjes.
Nu zitten ze in een schuurtje, waar voor zo ver ik weet geen vreemde vogel in is geweest behalve een kip.
Sommige komen wel uit een buitenvoliere voordat ik ze had.

Nouja we zullen zien morgen.  Ben ook wel benieuwt naar de sectie.

mariejj

Pff..  Niks te vinden in de ontlasting van 4 valkjes.
Dode valk word opgestuurt voor sectie.

*Yvon

Citaat van: mariejj op 29 maart 2010, 12:48:59
Pff..  Niks te vinden in de ontlasting van 4 valkjes.
Dode valk word opgestuurt voor sectie.

Gelukkig maar,al weet je nu nog niet veel.  :-\
Is er ook een uitstrijkje uit de keel/krop genomen ?


Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

monica

Hallo,
Ik lees hier veel misversanden over flagelaten infecties.
Het is niet d.m.v een mestonderzoek terug te vinden, dus met de vogel zelf naar een goede vogearts, deze zal een cloacaswap nemen.
Rodinazol is een geneesmiddel hier tegen, maar omdat dit langere kuren zijn, kan je beter gewoon spartrix gebruiken, bekent bij de betere duivenmelker.
Langere kuren met rodinazol zijn niet aan te raden bij valken, vanwege de neveneffecten, slecht eten en drinken, grotere aanslag op de nieren.
Een onbehandelde flagelateninfectie is dodelijk.
Verder zijn bij de meeste antiwormmiddeltjes geen werkzame stoffen tegen flagelaten, hetzij het om bv. flagyl gaat.
Flagelaten zijn zoonosen die veel dieren bij zich dragen, zonder kwalijke gevolgen.
Maar wanneer de weerstand van een vogel minder word, hetzij door stress of ziekte , dan gaan deze flagelaten zich explosief vermeerderen, en vormt zich een flagelaten infectie.
Het is dus practisch nooit de oorzaak maar een secundair gevolg, van ziekte o.i.d.

Groetjes monica.