7 mei 2025, 16:54:00

man paart niet

Gestart door Joyce, 26 maart 2010, 14:26:03

« vorige - volgende »

Joyce

Ik heb een geelwang man van bijna twee jaar die niet paart.
Pop zit steeds kippetje maar hij lijkt het gewoon niet te snappen. inmiddels paart de pop met een ander mannetje dit is niet de bedoeling.
Ik heb ze al voor langere tijd in een kamervoliere samen gehad met broedblok maar pop legt onbevruchte eitjes.
Gaat de man het uiteindelijk snappen en moet ik geduld hebben of is er misschien iets wat ik nog kan doen??

Kimm

hoi ,

sommige mannetjes houden niet zo van popjes. of hij houdt niet zo van haar.
je kan het niet afdwingen dat hij voor haar kiest. ik weet niet of het nog komt, maar ik ben bang van niet. tenminste niet met het popje wat jij voor ogen hebt.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

anthonie

26 maart 2010, 22:15:20 #2 Last Edit: 26 maart 2010, 22:46:08 by anthonie
Ik heb weinig ervaring...Ik kende tot een paar maanden geleden het verschil niet tussen een mannetje en een popje! Maar ondertussen heb ik wel wat geleerd:

In het begin dacht ik een koppeltje te hebben, een wildkleur en een lutino. De kweker had  me verteld dat de wildkleur een popje was. Het mannetje kwam van een dierenwinkel en had echt mannemanieren. Dus ik was overtuigd dat ik een koppeltje had. De lutino(man) wou precies soms opstappen op de widkleur(pop) maar dat sprookje ging precies niet door. Ze maakten ruzie over het blok en dergelijke. Ik begon te twijfelen ofdat dit mannetje wel een mannetje was, want dit had ik zelf beslist eens ik hem zag. Ik ben dan met die lutino naar een andere kweker gestapt. Die benadrukte me dat het een mannetje was, maar dat niet elk popje en mannetje een koppeltje vormen. Ik was nog steeds overtuigd dat het wildkleur popje een popje was.(want dat werd me gezegd toen ik het kocht) Dus ik kocht een ander mannetje, een witmasker wildkleur. Maar die kon nog minder opschieten met mijn 'popje'! Die verveelde zich enorm, was echt niet gelukkig, en zat bijna heel de dag beneden in de kooi. Ik zag dat het niet goed zat, en heb toen (eindelijk) de twee vogels meegenomen naar de kweker. Die zag onmiddelijk dat ik zat  met twee mannetjes! Waarom zei die eerste kweker dan dat ik een popje wildkleur meekreeg terwijl het een mannetje was?? tjah, het valkparkietje was nog te jong om met zekerheid te spreken over een mannetje of een popje. Ik heb mijn laatst aangekocht valkparkietje ingewisseld voor een popje.(Ik had dit mannetje zo'n 4 weken dan en had er dus nog geen band mee aangezien hij ook telkens beneden in de kooi zat, en niet gewend was aan mensen.) Als het nieuwe popje en mijn eerste mannetje samen waren zag je direct een klik! 2 weken later waren ze al aan het paren. Ongeveer een maand later heb ik besloten een broedhok op te hangen, en er kwamen vlug eitjes, en 4 jongen!

Waarom heel dat verhaal?

• Ik ken je niet, en weet ook niet hoeveel je van valkparkieten kent... Maar ben je zeker ofdat het een mannetje en een popje is? Ik weet dat ze twee jaar zijn nu, maar toen je ze controleerde, waren de valkjes toen al oud genoeg om zeker te weten dat het om een mannetje en een popje gaat?

• Volgens mijn bovenstaand verhaal is het zelfs mogelijk dat twee mannetjes op elkaar kruipen... Ik denk dat ze elkaar vooral moeten mogen. Ik heb geluk gehad dat mijn eerste popje onmiddellijk viel op mijn eerste mannetje.

Groetjes,
Anthonie