bloed onder vleugel (stress of ziekte ?)

Gestart door jorgus, 24 maart 2010, 10:21:35

« vorige - volgende »

jorgus

goedendag,

ik ben de trotse verzorger van 2 valkparkiet dames. Inca en Cusco. Inca is een wildkleur en cusco is cinnamon. Ze zijn beide ongeveer 2,5 jaar.

Beide dames vliegen bij mij vrij rond hoewel ik ze savonds en snachts wel in de kooi doe.

Cusco heeft altijd bijzonder veel nesteldrang en is eigenlijk constant op zoek naar plekken waar ze zich stilletjes terug kan trekken. Keukenkastjes, schoenedozen, pannen etc .. alles wordt bijna geprobeerd.

Soms zet ik dan toch maar ergens een nestkast neer zodat ze dan in ieder geval haar ei kwijt kan (letterlijk). Dan legt ze een ei of 3-4 gedurende een week en deze heel ik dan een paar dagen later weg en dan is de rust weer wedergekeerd in huis.

De nestkast haal ik dan ook weg en na een week of 2 begint Cusco dan weer. Eerst de hele tijd met r staart omhoog op mn schouder zitten en vervolgens begint ze weer met zoeken naar een nestkast.

Als ik die dan niet geef dan laat ze dr eieren her en der op de grond vallen en ze heeft er zelfs al een keer 1 op mn hoofd gelegd toen ik op de bank lag te slapen ;)

Ongeveer een maand geleden ontdekte ik bij Cusco bloed onder dr vleugels. Cusco maakt altijd heel veel geluid als ze zichzelf poeetst en dan lijkt het of ze zichzelf pijn doet en toen had ze dus inderdaad bloed overal onder dr vleugel.

De dierenarts zei dat het vermoedelijk een gedragsprobleem was en raadde me aan de korsten te besproeien zodat ze los zouden kunnen komen en tevens kreeg ik antibiotica voor de ontsteking van de wond.

Aanvankelijk leek alles beter te gaan, maar inmiddels is ze weer volop zichzelf aan het open halen onder dr vleugels. Ook op dr borst heeft ze een plek gehad, maar die is nu weer in orde.

Ik heb zelf dus het vermoeden dat het toch iets van stress is in relatie tot nesteldrang, maar wellicht zit ik wel helemaal mis.

Toen de wond de eerste keer wat hersteld was. Leek de veergroei ook helelmaal niergens op onder dr vleugel. De veren die daar zitten en groeien zijn donker scheef en lijken of ze verschroeid zijn (dat zijn ze niet natuurlijk, maar t lijkt er wel op).

Heeft iemand ervaring hiermee of heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn aan de hand van de beschrijving die ik geef .. en het belangrijkste .. wat kan ik eraan doen.

Zou ik Cusco op dr eieren moeten laten zitten tot ze zelf interesse verliest bijvoorbeeld ? Of is er iets heel anders aan de hand ?

De andere vogel heeft veel minder nesteldrang en heeft ook geen last van de plekken die Cusco heeft. Maar ik heb dus geen idee of er een relatie is.

Ik wacht met spanning de reakties af.

Jorg

Kimm

hoi jorg,

ik zou cusco toch op haar eitjes laten zitten totdat zij er geen interesse meer in heeft. je kan gewoon kijken of het dan beter met haar gaat. ze zal vast wel gefrustreerd zijn dat zij haar eitjes nergens kan leggen.
ik zou het gewoon proberen, je hebt er niks mee te verliezen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

jorgus

Dank

Dat ga ik idd als eerste proberen nu.

Is er dan niet een risico dat ze zichzelf doodbroedt of zoiets ?


Rianne

Ik denk dat ze hormonaal plukt, of gefrustreerd is omdat ze niet kan broeden. Ik zou haar toch een blok geven en rustig daar de eitjes laten leggen. Ze zal zo'n 3 weken broeden, houd haar wel in de gaten dat ze niet dag en nacht doorbroed, dit is inderdaad niet gezond. Als je denkt dat ze niet of weinig eet, kun je altijd wat trosgierst in het blok leggen.

jorgus

Okidoki en dank,

Dan ga ik dat als eerste proberen.

Wellicht ook een idee om haar weer een antibiotica kuur te geven tegen ontsteking van de wond onder haar vleugel ? Ik heb nog over van de vorige keer.

Tevens vroeg ik me af of het wellicht verstandig zou zijn om 1 van de dames te ruilen voor een man zodat ze alletwee een 'vriendje' zouden hebben. Nu heb ik nl 2 valkparkieten die elkaar helemaal niet echt lief vinden en voor al het kroel en aaiwerk naar mij toe komen. Op zich heel leuk en lief natuurlijk, maar 2 van die dames doe constant aan je vingers zitten te plukken omdat ze geaaid willen worden .. daar kan ik helaas niet altijd aan voldoen. Ik denk dat een partner dus ook de nodige stress en frustraties zou wegnemen voor ze.

jorgus

goedemorgen allemaal,

vanmorgen zat cusco dr snavel helemaal onder t bloed. blijkbar heeft ze heel erg aan de rand van dr vleugel zitten plukken en heeft ze het daar opengehaald.

ze zit er nu voor t eerst ook als een ziek vogeltje bij. ik geloof niet dat het goed gaat zo.

zodirect naar de dierenarts om te zien of die wat zinnigs te zeggen heeft. echter is eennestblok nu even niet voldoende voor cusco, ze zal nu eerst weer een sterke vogel moeten worden ..

Kimm

hoi jorg,

dat is heel erg verstandig van je om naar de da te gaan.
heb jij misschien ook een vogelarts in de buurt zitten, dat je daar naar toe kan gaan?

sterkte straks,

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

jorgus

inmiddels weer terug.

dierenarts wist t ook niet echt volgens mij. ik heb haar iig verteld dat het mogelijk te maken had met nesteldrang dat ze zich zo openhaalt.

ze heeft vitaminenprik gehad om haar nu even aan te laten sterken, want ze is echt heel slap nu.

verder ook nog druppels in dr nek gekregen tegen parasieten en ander ongedierte.

verder weet ik nu ook even niet wat ik verder kan doen. de da had het ook nog over een anti-loopsheid prik (??) maar dat leek me nu niet zo verstandig.

voor zover ik weet zit er niet een specifieke vogelarts hier in de buurt. ik woon in purmerend.

Kimm

hoi,

als je valkje nu slap is, dan zou ik haar onder een warme lamp gaan zetten.

er zit een vogelarts in amsterdam, dat is 22 km bij jou vandaan. mocht het fout gaan met je valkje, dan zou ik toch naar de vogelarts toegaan, want blijkbaar is het helemaal niet goed met haar.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

jorgus

nou ik ga zo naar amsterdam.

de vogelarts aldaar wilde haar gelijk zien, zeker ook omdat r pootjes erg bleek zien van bloedverlies.

ze gaat mogelijk gelijk aan n infuus !

kijk dat zijn wel betere opmerkingen van een dierenarts dan: 'heeft ze wel een spiegeltje want t lijkt me toch een gedragsprobleem', wat de dierenarts 2 maanden geleden zei toen ik er voor het eerst mee langskwam.

ik hoop dat ze t nog even volhoudt want ze zit erg slap t wezen op mn schouder nu.

Kimm

hoi jorg,

ik ga enorm voor je duimen!!!
ik hoop dat ze het redt.
ik wens je heel veel sterkte hoor  ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

ps, als je een kruik in huis hebt, doe dat even in haar reiskooitje met een handdoekje erover. zo blijft ze warm  ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Dafrinja

Veel sterkte en kben benieuwd wat het is en hoe ze het gaan oplossen. Ik duim mee hoor!

Sanna

Jeetje, dat is wel heftig zo ineens! :o Ik heb het een keer meegemaakt dat een pop zich onder de vleugels ging plukken. Dat kwam omdat haar broedcyclus verstoord was en ze dus helemaal gestresst was. Inderdaad ook krijsen van de pijn als ze aan het poetsen/plukken was. Ik moest haar toen zo snel mogelijk een nestje laten opvoeden. Dat heeft toen geholpen tegen het plukken.

Het kan zijn dat dat uiteindelijk (nu natuurlijk nog niet, ze moet eerst aansterken) de oplossing voor Cusco zal zijn: een man waarmee ze een nestje kan opvoeden.

Succes in Amsterdam.

Groetjes, Sanna

jorgus

hallo allemaal,

dank voor het meeleven.

cusco heeft t niet gered helaas. we zijn erg verdrietig hier met ze allen.

ze was al heel erg slecht toen we bij de vogelart aankwamen. kopje naar achter helemaal en plat blijven liggen deed ze.

daar heeft ze nog antishock prik gehad en calcium omdat ze door al het eoireren leggen wellicht erg calcium tekort had.

vervolgens heb ik r neergelegd in een bakje en dan zouden ze haar daar onder een lamp zetten met zuurstof en glucose.

onderweg naar huis werden we al gebeld dat ze was overleden :(

we gaan r nu zo ophalen en begraven.

echt een rotdag vandaag :(

voel me ook erg schuldig dat ik r nooit op dr eieren heb laten zitten nu. maar daar moet ik dan maar lering aan trekken. maar het is allemaal heel triest nu.