Problemen bij kweken - ingrijpen bij kweken - hoe ver ga je?

Gestart door Gerda, 23 maart 2010, 12:49:13

« vorige - volgende »

mariejj

Het bewijs dat ze van pappen niet tam worden heb ik,  ze worden enkel en alleen tam door de aandacht!
Mijn 2 valkjes die ik noodgedwongen (ziekte) vanaf 2 weken met de pap moest voeden waren daarna helemaal niet tam!   ::)
Omdat ik ze die laatste weken niet bij me genomen heb om te kroelen ect.   Dus toen ze 8 weken waren, waren ze net zo wild als elk ander jong voliere valkje.
Langzaam aan toen de 1 verhuist was en de ander niet vertrok omdat hij zo leuk floot, ben ik hem tam gaan maken toen hij al 4,5 maand was. Vlak naast de kooi staan/zitten, naar hem fluiten ; daardoor klom hij al gauw naar me toe.  Daarna hem een paar keer uit de kooi gehaalt en met hem op de bank gezeten (niet gekortwiekt)   Nu is hij harstikke tam!

Dus bespaar je de moeite, ga gewoon met de jongen op de bank zitten.

Silvia,  violen zijn toch mooie bloementjes  ;D

amazingleeuwtje

Citaat van: mariejj op 25 maart 2010, 19:22:10
Het bewijs dat ze van pappen niet tam worden heb ik,  ze worden enkel en alleen tam door de aandacht!
Mijn 2 valkjes die ik noodgedwongen (ziekte) vanaf 2 weken met de pap moest voeden waren daarna helemaal niet tam!   ::)
Omdat ik ze die laatste weken niet bij me genomen heb om te kroelen ect.   Dus toen ze 8 weken waren, waren ze net zo wild als elk ander jong voliere valkje.
Langzaam aan toen de 1 verhuist was en de ander niet vertrok omdat hij zo leuk floot, ben ik hem tam gaan maken toen hij al 4,5 maand was. Vlak naast de kooi staan/zitten, naar hem fluiten ; daardoor klom hij al gauw naar me toe.  Daarna hem een paar keer uit de kooi gehaalt en met hem op de bank gezeten (niet gekortwiekt)   Nu is hij harstikke tam!

Dus bespaar je de moeite, ga gewoon met de jongen op de bank zitten.

Silvia,  violen zijn toch mooie bloementjes  ;D


Helemaal mee eens...
Hele mooie bloemies Marie ;)

Jeroenw

is het niet zo als bij de kwartels met uit komen als de lucht vochtigheid te droog is verdroogt de ei vlies met uit pikken
en blijf de ei vlies aan de jong plakken waardoor hij niet meer verder uit kan komen maar dat de jong wel sterk is .
dat de eivlies hem hem tegen houd?
of kan dat niet bij valkjes

saskiaw

hallo,

ik ben zelf iemand die vind dat je eigenlijk niet te veel moet ingrijpen.
nou heb in nooit jonge valkparkieten gehad maar wel kakarikie's en kwartels.
toen de kakarikie's hun eerste nestje hadden zijn de eerste 4 dood gegaan door slecht ouderschap, ik heb de dode jongen verwijderd maar veder niet veel gedaan, bij de laatste 3 hadden ze het door en waren ze goede ouders. ik ben blij dat ik toen niet ingreep want ik heb geen ervaring met handopfok en het was waarschijnlijk met alle 7 niks geworden als ik het had geprobeerd.

afgelopen weekend heb ik ingegrepen bij mijn kwartels, en een jong gered, nou is dit bij nestvlieders makkelijker dan nestblijvers. maar ik heb er ook geen spijt van, de rest van de jongen is overleden (zie overige dieren: kwartel kuiken)
en ik heb ook half uitgekomen jongen gevonden. ik ben erg blij dat ik niet voor de keuze om de te helpen heb hoeven staan aangezien het zich buiten mijn gezicht afspeelde. ik zou niet weten wat ik gedaan had. mijn verstand zegt laten zitten.. maar ja mijn gevoel....  ::)