24 april 2024, 07:31:44

2 Grasparkieten en 1 Valkparkiet

Gestart door Margreet1981, 21 maart 2010, 19:14:17

« vorige - volgende »

Margreet1981

Hoi,

Ik heb 2 grasparkieten. 2 mannetjes .Nu wil ik binnenkort een veel grotere kooi. En dan wil ik er 1 valkparkietje bij (liefst een mannetje). Gaat dit goed?

Alvast Bedankt!

Geo

ik zou ze dan gelijk allemaal tegelijk in die nieuwe kooi doen, want dan is er nog niemand de baas.
grasjes zijn niet de makkelijkste vogels bij andere vogels, maar in dit geval denk ik dat het wel goed gaat, omdat er niet gebroed wordt.

Margreet1981

ik heb nog een extra kooi. Ik wilde ze eerst appart in een kooi zetten. Dus de grasjes in hun eigen kooi en de valk in zijn kooi. Dan een week of 2 aan elkaar laten wennen. En dan met ze allen tegelijk in de nieuwe kooi. Nieuwe kooi en nieuwe speeltjes.

Maar kan de valkparkiet de grasjes wel als "vriendjes"gaan beschouwen? dat hij zich niet eenzaam gaat voelen... Ik hoop dat het lukt met 1 valkparkietje.

Ik ben zelf de hele dag aan het werk. 's avonds mogen de vogels er altijd een uur of 2 eruit. En zaterdags/zondags altijd iets meer.

Jacoba

Een grasje spreekt de taal van een valkje niet, en een valkje mag graag zitten kroelen met een maatje. Het wil wel samen zolang je niets laat broeden.

Groetjes Jacoba

Gerda

Het wil lang niet altijd samen. Vooral niet als ze samen in een kooi zitten.
Valkjes vinden de grasjes echt veel te druk .
Ik heb zelf ook twee mannetjes grasjes en die spelen de baas over de valkjes. Ze zijn ook totaal niet bang als de valkjes ze wegjagen, maar gaan meteen weer op hun lip zitten.
Valkjes kunnen hier best zenuwachtig van worden.
Daarnaast zie ik dat de grasjes de valkjes ook regelmaig bijten (even inpootje of vleugel) als ze elkaar toevallig tegenkomen in huis.
Bij mij zijn de valkjes de hele dag vrij en de grasjes een groot deel van de dag (mijn man is altijd thuis). Maar als de grasjes te druk worden moeten ze in hun grote speelkooi.

Een valkje erbij is leuk, maar een eigen kooi is echt een must. En in de toekomst een maatje voor het valkje. Want hij snapt echt niets van de prietpraat van de grasjes.

NB ik vind grasjes leuk hoor, het zijn acrobaatjes en clowntjes.


Groet, Gerda