Meer dan 2 vogels in kooi: welk geslacht?

Gestart door Carola, 15 maart 2010, 15:54:13

« vorige - volgende »

Carola

Ter herinnering: Ik dacht mijn 2 tamme valkjes Jacco en Lientje een plezier te doen door ze in de voliere te zetten. Ze vermaakten zich er prima.
Maar ik miste een tamme valk in de kamer, dus toen Tweetie op mijn pad kwam, mocht die mee. Maar alleen is maar alleen, vooral als je de valkjes buiten hoort, dus kwam er een tam valkje bij, Poppie.
Toen raakte Lientje buiten haar partner kwijt, en mocht ze naar binnen, zodat ze niet alleen was. Op zoek naar een nieuwe partner vond ik tamme valk Pino, die nu als 4de in de kooi zit.  Het is heel gezellig met 4 tamme valken binnen en ik merk aan de 'buiten'valk dat ze ons gezelschap erg heeft gemist, ze is niet bij ons weg te slaan. Ik denk niet dat ik hen nog in de voliere doe. Ik heb geen plaats voor een tweede kooi.

Maar... Pino is door de eerste rui en blijkt Pina, en ik maakte al eens mee, dat 2 dames samen eieren leggen en bebroeden tot ze er ongeveer bij neervallen, dat wil ik niet. Ik hoef niet perse een nest, maar is Pina omruilen voor een (tamme) man niet beter?
Tweetie oefent nog steeds met Poppy. maar weet nog niet precies waar hij moet zijn. De andere dames kijkt hij niet aan. Zou hij moeilijk gaan doen als ik Pina omruil voor een (tamme) man?
Wat kan ik het beste doen?

groetjes, Carola

Sjeufke

Hoi Carola,

Als je Pina omruilt voor een man ben je hiermee niet van eieren en broeden af. Dus als dat de reden is zou ik het niet doen.
Ik heb in mijn volière ook 2 popjes die erg van elkaars gezelschap genieten en dat prefereren boven een man.  ;D Zij hebben afgelopen zomer ook samen een nest bebroed. Doordat ze om de beurt broedden hadden ze ook elk de tijd om uit te rusten. Normaal gezien verliezen ze na verloop van tijd vanzelf hun interesse in de eieren als deze niet uitkomen (eventueel voordeel van 2 popjes). En anders kun je na een aantal weken zelf de eieren weghalen; doe ik ook wel eens.
Hopelijk heb je hier iets aan! Groetjes,

Karin

Carola

Hoi Karin,

Bedankt voor je reactie! Lientje vindt Pina maar vervelend druk, misschien omdat Pina nog maar ongeveer een half jaar oud is. Nu heb ik een 'koppel' en 2 einzelgangers. Worden dat ooit nog dikke vriendinnen? Hoe hard hebben valkjes een 'partner' nodig? Gezelschap is natuurlijk al belangrijk... Ik weet dat er meer mensen zijn met meer dan 2 vogels in een kooi, hoe zijn die groepen samengestled, hoe doen die dat?

Ik heb ooit een 'legkip' gehad, legde werkelijk 5 eieren per week op de bodem van haar kooi, maandenlang en dat kostte haar echt conditie. Op advies van een valkfokker geexperimenteerd met dagelijks of wekelijks weghalen, licht in de kamer, voer, enz. en tenslotte gaf hij mij een man en broedblok erbij; dat moest helpen dit te reguleren en dat deed het ook.
Later had ik ooit 2 vrouwtjes, die samen om beurten broeden. omdat ze na bijna 2 maanden nog niet uit zichzelf waren gestopt heb ik de eieren weggehaald, en ze begonnen gewoon overnieuw. Dat kostte hen ook conditie.
Dat wil ik dus niet. Op welk moment kun je iets doen om dit te voorkomen, en wat dan?

Groetjes, Carola

Sjeufke

Hoi Carola,

Dat zijn veel vragen tegelijk. Ik zal kijken of ik ze zo goed mogelijk kan beantwoorden.
Ik heb zelf 12 valkparkieten in 'n volière. Dit zijn voornamelijk herplaatsers die ik op verzoek van vorige eigenaren heb opgevangen. Ik heb de groep dus niet bewust samengesteld. Ik heb nu 3 koppeltjes, 1 vriendinnenkoppel en 'n paar einzelgängers. Dit gaat allemaal helemaal prima samen. Valkparkieten zijn over het algemeen hele sociale vogels en bij mij regelt dit zich allemaal vanzelf. Dat Lientje Pina vervelend druk vindt kan volgens mij inderdaad komen doordat Pina nog zo jong is. Of ze ooit dikke vriendinnen worden is niet te voorspellen, ze hebben toch elk zo hun eigen voorkeuren.  ;D

Als een popje eieren blijf leggen kun je haar het beste een broedblok geven en een poosje laten broeden. Als je na verloop van tijd het broeden zelf moet / wilt afbreken moet je ook het broedblok weghalen. Meestal is dat voldoende om de broedsheid te doorbreken. Ik had vorig haar ook een koppel dat van geen ophouden wist. Ik heb ze uiteindelijk uit de volière gehaald en tijdelijk (6 weken) apart in een kooi gezet (verandering van omgeving). Dit werkte heel goed!

Hopelijk kun je hier iets mee!
Groetjes weer, Karin

Carola

Hee Karin,

Hartstikke bedankt voor het meedenken en het vertellen van jouw ervaringen! Ik heb er echt wat aan. Ik laat het dan maar zo bij elkaar zitten, zolang als iedereen lief is voor elkaar, en dan haal ik gewoon op tijd de eitjes weg.

Groetjes, Carola

Sanna

Hoi Carola,

Ik heb ook 3 popjes en 1 mannetje in een grote kooi binnen. Het mannetje en 1 popje zijn een koppeltje. Die doen alles samen en als de ene piept komt de andere al aanvliegen.

De twee alleenstaande dames hebben allebei een heel andere achtergrond. Belle heeft 3 jaar alleen bij mensen gewoond totdat die besloten dat ze geen tijd meer voor haar hadden en dat dat toch wel zielig was. Belle maakt ook geen contact met vogels, die heeft liever mensen (vooral mannen ;D).

Pino heeft voor ze bij mij kwam een partner gehad en heeft ook verschillende nestjes grootgebracht. Nu taalt ze niet meer naar een man ;D en zit ze veel liever bij mij. Ook zij zoekt niet echt contact met de andere vogels.

Wanneer zitten ze wel allemaal bij elkaar? Als ik even de kamer uit ben, dan zitten ze alle 4 naast elkaar boven de deur op me te wachten, en wanneer ik aan het eten ben, dan zitten ze alle 4 in m'n bord ;D ;D. O ja, en als ik iets lekkers speciaal voor hun klaarmaak, dan zitten ze ook gebroederlijk naast elkaar te smikkelen.

Groetjes, Sanna

Carola

Ha Sanna,

Bedankt voor je verhaal! Wat is dat herkenbaar! Mijn trouwe mannetje vliegt me desnoods in het donker na en sleept dan zijn popje mee, dat na jaren? alleen bij mensen afgedankt werd omdat er een hond kwam (mijn vogels vliegen tussen 5 honden en 2 katten, natuurlijk alleen als ik erbij ben). Mijn popje Lientje had een partner Jacco en nageslacht, nu zit ze vooral bij mij. De jongere Pino/ Pina nu, probeert dan erbij te komen zitten, maar als er al een vogel zit, vindt ze dat niet makkellijk. Niemand gaat verder dan wat protest tegen een ander. Enne... die van ons zitten ook met z'n 4-en 'in' mijn bord. Fijn, nu weet ik zeker dat ik het goed doe, met Karin's advies en jouw verhaal!

Groetjes, Carola

Sjeufke

Dan wens ik je vooral nog heel veel plezier met je vogels!!! ;)

Karin