Valkje blijft maar op kooi blijft maar staren naar zijn schaduw... Help!

Gestart door raynmgn, 25 maart 2010, 00:46:40

« vorige - volgende »

raynmgn

Ik heb sinds 2 weken een valkje van ongeveer 9 maanden oud. zij is wel handtam, dwz zolang haar kooi uit het zicht is blijft ze op je hand zitten.. Maar zodra ze haar kooi ziet neigt ze er echt steeds na om terug naar haar kooi te vliegen. Als ze op de kooi zit dan vind ze het niet leuk als je met je vinger bij haar komt. Met wat aandringen komt ze er dan wel op, maar als ik bij de kooi in de buurt blijf dan wil ze echt zo snel mogelijk weer terug haar kooi op.
En s'avond als er lampen in de huiskamer aan zijn blijft ze maar naar haar schaduw op de muur kijken en krijg ik echt moeilijk contact met haar. Ik verplaats de kooi dan ook meestal s'avond, maar wil een grotere kooi voor haar kopen en dit zal dan wat moeilijker gaan. Maar ook al is de kooi verplaatst, dan krijg ik nog vrij moeilijk contact met het beestje.
Ze blijft echt een beetje schuw hoe ik ook tegen haar praat of doe. Ik heb haar ook al meerdere keren mee naar de wc genomen om daar 1 op 1 met haar te zijn. Ze trilt dan de eerste paar minuten maar als ze dan wat meer op haar gemak is en ik blijf praten tegen haar dan krijg ik nog moeilijk contact en lijkt het alsof ze me negeert. Bij mijn vriendin doet ze trouwens precies hetzelfde, misschien nog wel een tikkeltje erger..
Ik wil graag een leuk contact met mijn valkje, ben ik te ongeduldig, of is het een onmogelijke missie? Wie kan mij helpen??

Sanna

Je bent al heel goed op weg hoor. Je valkje is gewoon een beetje zenuwachtig nog en ik denk wat minder tam dan jullie dachten. Zo te horen heeft ze nog niet zo heel veel vertrouwen in haar omgeving. Ik zou je dan ook willen aanraden haar kooi niet meer te verplaatsen. Ze moet een plekje hebben waar ze zich veilig voelt. Het negeren zoals jij dat noemt is in feite gewoon nervositeit. Ze heeft tijd nodig om zich op der gemak bij jullie te gaan voelen.

Je moet voorlopig maar gewoon doorgaan met het tam-maken. Ik denk dat de sleutel regelmaat is. Ze moet weten waar ze aan toe is. En belonen natuurlijk. En werk echt gewoon stapje voor stapje. Eerst zorgen dat ze in de kooi gemakkelijk op je vinger stapt en niet meer angstig is. Dan voor de kooi, net zo lang doorgaan dat ze daar op der gemak op je vinger of schouder zit. En dan zo langzamerhand steeds wat verder weg.

Succes verder met jullie valkje.

Groetjes, Sanna

raynmgn

Hoi Sanna,

Bedankt voor je antwoord, ik ga het zeker proberen. Vooral met belonen inderdaad, dat heb ik nog niet echt geprobeerd.
Maar dat van die schaduw vind ik nogsteeds een beetje vreemd. Het lijkt wel of ze denkt dat haar schaduw een andere vogel is die ze wel heel interessant vind. Als ik straks een grotere kooi voor haar haal wil ik die namelijk ook met 1 kant tegen de muur aanzetten, ergens anders past het gewoon echt niet. Hoop dat ze dan een beetje genezen is van die "schaduw-dwang".

Gr. Raymond

Sanna

Hoi Raymond,

Met 1 kant tegen de muur zetten is juist heel goed. Zo creëer je een veilige kant voor je valkje, een kant waar nooit "gevaar" vandaan kan komen en waar ze dus altijd kan schuilen. Als je het rustig aan met haar doet raakt ze haar nervositeit vanzelf wel kwijt hoor.

Groetjes, Sanna

Bello

Wat voor mutatie valkje heb je?

Heb je s'nachts een nachtlampje branden voor je valkje?

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

raynmgn

Hallo Dorothe,

Het is gewoon een wildkleur, geen albino dus, want ik denk dat je bedoeld dat deze vaak nachtblind kunnen zijn, maar dat wist ik al. S'nachts laat ik dan ook geen lamp aan, en daar heeft ze verder ook geen problemen mee volgens mij.

Gr. Raymond.

Bello

Hoi hoi

Wij hebben geen albino of lutino, maar s'avonds als we naar bed gaan dan gaat nachtlampje aan.

Ja als je een nieuwe kooi gaat kopen en ze staat met de kooi bij een muur is veel beter.
Waat staat je valkje nu?

Dorothé

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

raynmgn

Hallo Dorothe,

de kooi staat nu niet meer tegen de muur, maar een behoorlijk stuk ervan af.
Dit omdat als de avond valt en de lampen in de huiskamer aan gaan het valkje op zijn kooi gaat zitten en hij alleen nog maar oog voor zijn eigen schaduw op de muur heeft..
Als ik nog een beetje contact wil dan moet 'ie echt zijn eigen schaduw niet zien want dan gaat het mis.
Maar ook op deze plek is het nogsteeds moeilijk contact krijg met haar. Ik heb het gister geprobeerd met trostgierst, en na wat aandringen wil ze er ook wel van eten, maar ze vertikt het echt om van de kooi af te komen om op mijn vinger te gaan zitten en als ik haar eenmaal op de vinger heb zitten en ik loop met haar weg vliegt ze net zo hard weer richting haar kooi..

Sanna

Misschien is jouw valkje gewoon geen "avondmens". Misschien moet je eens overdag meer proberen contact met haar te krijgen. Je hebt kans dat dat al veel beter gaat.

Groetjes, Sanna

raynmgn

Hoi Sanna,

Bedankt voor je tip, maar ook dit heb ik al geprobeerd, het is echt een beetje hopeloos.. maargoed, ik blijf wel proberen..