8 mei 2025, 06:13:10

Popje doet heel vreemd!

Gestart door anthonie, 16 maart 2010, 16:46:07

« vorige - volgende »

Sanna

Hallo Anthonie,

Het is helemaal niet nodig om een van de jongen met handopfok op te voeden om hem tam te maken hoor. Sterker nog, ik zou het je zelfs willen afraden! Deze jongen hebben al een moeilijkere start gehad en wanneer je geen ervaring met handopfok hebt kan er ontzettend veel fout gaan. En daar bedoel ik mee dat het jong echt kan sterven als het niet goed gedaan wordt. Bovendien krijgt hij van pa belangrijke afweerstoffen met de voeding mee die je niet in pap kunt stoppen. Zolang pa het allemaal goed aankan zou ik hem lekker het opvoedwerk laten doen. Redt hij het gewoon niet in zijn eentje, dan wordt het een heel ander verhaal. Maar alleen maar pap gaan geven om een jong tam te maken zou ik eigenlijk gewoon helemaal niet doen.

Je vogeltjes staan toch gewoon in huis? Dan is het helemaal makkelijk. Je kunt zelfs het hele nest wel tam krijgen. Je kunt de jonge vogeltjes iedere dagen eventjes vastpakken (niet te lang) zodat ze aan menselijk contact wennen. Dan kun je ze meteen allemaal even controleren en eentueel het broedblok een beetje schoonmaken als dat erg vies wordt. Wanneer de vogeltjes meer veren krijgen kun je ze ook steeds ietsje langer eruit halen. Vooral veel knuffelen zolang ze nog niet vliegen Tot zo ver gaat het nog vrij makkelijk. Pas wanneer ze uit gaan vliegen moet je echt heel veel tijd in ze gaan stoppen om ze tam te houden. Op de een of andere manier vervreemden ze dan ineens van je (geldt ook voor handopfok hoor). Blijf veel met ze bezig, houd ze veel vast, kroel met ze, en je zult hoogstwaarschijnlijk een geweldig leuk nest tamme valkjes krijgen.

Succes!

Groetjes, Sanna

anthonie

Mag je dan het niet-uitgebroede eitje ook verwijderen?

greetz,
Anthonei

Anke

Hoi Antonie,
Ja hoor je mag het eitje dat niet meer uit gaat komen gewoon verwijderen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes