8 mei 2025, 11:04:08

Valk zit te rillen en zit bol

Gestart door Fleur79, 18 maart 2010, 16:10:38

« vorige - volgende »

Fleur79

Mijn valkje Moa (vrouwtje) zit momenteel erg te rillen en zit best wel bol, de veren uitgezet. Ze eet wel goed en is levendig.

ze zit nog op een jong welke is geboren op 27 februari.

Ook zag ik dat ze alweer aan het wipwappen was met Faith (de man).....

Iemand een idee??

groetjes Fleur

bobbie

Zou er al weer een eitje dwars kunnen zitten?

Om te beginnen zou ik dan de omgevingstemperatuur wat hoger maken en het vochtigheidsgehalte iets hoger.

Houdt haar goed in de gaten, het kan dat er een ei dwars zit.

Poept ze nog? Dat is heeeeeeel belangrijk, anders vergiftigt ze zichzelf.

Fleur79

Hoi Bobbie,

Dank je wel dat je reageerd!

Ik denk zelf nog niet echt aan een eitje...dat is toch veel te snel?? Het kleintje is nog geen 3 weken oud??

Ze poept gewoon, eet goed, drinkt goed....
Af en toe maakt ze wel wat kreetjes, normaal is ze een heel stil popje....

groetjes Fleur

Anke

Hoi,
Sommige valkjes zijn er nu eenmaal snel bij met nieuwe eitjes.
Het zou dus best kunnen dat er een eitje dwars zit.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Fleur79

maar gaat het niet ten koste van haar gezondheid, mocht het een eitje zijn?

Ik kan niet het broedblok weghalen omdat er nog een jong inzit?

Dit gaat hoop ik niet het hele jaar door op deze manier? Ze moet toch ook ff rust hebben?

Anke

Hoi,
Wat je kan doen is als ze een eitje legt dit vervangen voor een nepeitje.(Verkrijgbaar bij de dierenwinkel)
En bij eventuele volgende eitjes ook.
Als het jong dan is uitgevlogen, dan kan je in een paar dagen de eitjes weghalen en dan het blok wegdoen.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Fleur79

Hoi Anke,

Inderdaad er ligt een eitje!!

Ik was het weekend weg en mijn broertje had opgepast en kijk net in het hok...ik denk dat ik hem gewoon laat liggen en als dit allemaal goed gaat haal ik echt het broedhok weg, want anders gaat het wel heel erg snel!!!

bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Fleur

Peggel

hallo, ik heb hier leeftijd verschil van 4 weken gehad van 2 jongen, en dit ging niet goed.
het kleintje werd niet gevoerd, ze waren bezig die van 4 weken op te voeden en die kleine werd helemaal niet naar omgekeken, ik heb hem 48 uur in leven kunnen houden.

ik raad je aan om niet hetzelfde mee te maken en het eitje toch weg te halen.
of andere mensen moeten andere ervaringen hebben, maar ik doe dit dus nooit meer.
succes ;)

Anke

Hoi,
Als er net een eitje ligt, dan duurt het nog minimaal 18 dagen voordat er een donsje uitkomt.
Dan is het huidige jong dus  al weer zo'n twee en een halve week verder.
En als het goed is al uitgevlogen. En opweg naar zelfstandigheid.
Als je merkt dat ze het kleintje niet voeren kan je ervoor kiezen om de oudste uit de kooi te halen en nog even met pap  bij te voeren.
Dat heb ik hier ook wel gedaan, en dat ging prima.
Groetjes Anke