Onrustig en onregelmatig broeden+eitjes niet om de dag

Gestart door rubenstelma90, 23 maart 2010, 18:24:30

« vorige - volgende »

rubenstelma90

Hallo allemaal,

Ik heb een hoop gezocht op dit forum maar ik ben nog niet een specifiek antwoord op mijn vraag(en) tegen gekomen. En als het wel ergens al beschreven staat, excuus voor het dubbel posten.

Mijn valkjes zijn sinds vorige week maandag een koppel. Ze begonnen voor zover ik weet dinsdag met paren, toen zag ik het in iedergeval. Toen duurde het circa 3 dagen voor het eerste ei gelegd werd. DAt is gigantisch snel lijkt mij.Maar nu iks het zo dat ze al 2 eitjes onbevrucht had gelegd voorhet mannetje erbij was. Dus misschien is dit eitje nog onbevrucht? Toen het mannetje erbij kwam was het een week geleden voor ze het laatste onbevruchte eitje gelegd had.

Vervolgens duurde het ruim 3 dagen voor het 2e ei er lag (nadat het mannetje erbij was, dus eerste 2 onbevruchte niet mee gerekend). Is dat erg? Het tweede ei is ongeveer een week gelegd na de eerste paringen., zou die wel bevrucht zijn?

2e vraag: Ze vertonen na het 2e ei wel iets meer broedgedrag. Overdag het mannetje. Maar, hij gaan vaak maar een halve minuut tot minuut ztten, draait zich om en verlegd de eitjes een beetje en gaat weer zitten. Dat doet hij steeds weer. Soms is hij ook ruim 10 minuten tot 15 minuten of wel is langer zelfs buiten het broedhok. Zal hij nog regelmatiger en beter gaan broeden? Ook broeden ze niet als ik bij ze in de kamer ben.. Is het een idee om een bakje voer in het hokje te leggen zodat ze wat te doen hebben zegmaar als ze aan het broeden zijn??

Alvast bedankt!

Groeten,

Ruben

Anke

Hoi,
Je hebt een koppeltje dat voor het eerst een nestje heeft.
Eigenlijk zijn ze nog meer aan het spelen dan echt een gezin aan het stichten. :)
Laat je valkjes maar lekker doen en bemoei je er zo min mogelijk mee.

Heel vaak gaat het eerste nestje de mist in omdat de valkjes gewoon nog niet genoeg ervaring hebben.
Zet geen voerbakje in het broedblok, daar hebben ze alleen maar last van.
Als je je valkjes lekker hun gang laat gaan, is de kans het grootst dat er toch nog een donsje komt :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes