14 mei 2025, 20:15:57

Popje doet heel vreemd!

Gestart door anthonie, 16 maart 2010, 16:46:07

« vorige - volgende »

Kimm

ik zou de donsjes niet buiten zetten. dat is veel te koud.

ik vraag mij ook af of het legnood is geweest.

bijvoeden kan evt. met nutribird a21.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Anke

Hoi Anthonie,
Het is het beste om de kleintjes gewoon in het blok te laten.
In een bakje op de grond in de buitenvoliere is te koud.
Bovendien kan elke verandering ervoor zorgen dat pa niet meer gaat voeren.

Wat lastig dat je niet goed in het blok kan komen.
Je kan wel de kleintjes even in een mandje doen met een theedoek ofzo en dan even snel wegen.

Als je bij moet voeden kan je het beste handopfokvoer kopen.
Nutribird A21 is een volledig opfokvoer.
Verkrijgbaar in de dierenwinkel.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

anthonie

Ok, ik die voeding al reeds morgen aanschaffen. Het is wel zo dat de binnenvoiliere binnen staat bij de centrale verwarming. Dus niet buiten. Maar wil wel het risico niet dat de pa de babytjes niet meer voert. Dus zal het zo laten.

Ik zie trouwens dat hij volop bezig is met de kleintjes nu. Terwijl hij anders al lang buiten op zijn stok zat buiten het broedhok.

Iemand een idee hoeveel keer per dag ze eten moeten krijgen normaal? En hoeveel keren scnachts? Ik vermoed dat het popje 's nachts voedde, en niet de pa.

Greetz,
Anthonie

Anke

Hoi Anthonie,
'snachts worden de kleintjes niet gevoerd.
Ze krijgen voor het slapen gaan nog een hapje en dan pas 's morgens weer :)

Het is lastig aan te geven hoevaak een ouder voert.
Ze gaan net zo lang door tot elk kleintje een volle krop heeft.
Vandaar dat je ze ook moet gaan wegen om te kijken of pa het alleen aan kan.
Het is wel al heel positief dat Pa zijn taak zo serieus opzich neemt.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

anthonie

Hallo,

Aangezien ik gezien heb dat de pa 'snachts bij hen blijft, en overdag veel eten heeft, zal ik de donsjes niet uit het kotje halen om te wegen. Ik wil het risico niet lopen dat de pa ze niet meer wil voeden. Moest ik zien dat de pa niet genoeg ermee bezig is, zal ik ze wel uithalen. Als ze 3 weken oud zijn, zal ik ze wel eens wegen(volgende week), en zien ofdat ze mooi op schema zijn(schema onder handopfok).

Of lijkt dat jullie geen goed idee?

Ik heb gezien dat hun oogjes open zijn. En dat het al flinke kerels zijn.

Greetz,
Anthonie

Anke

Hoi,
Zolang jij zelf het gevoel hebt dat ze goed groeien hoef je ze ook niet te wegen hoor.
Wegen is meer als je het zeker wilt weten en je zorgen maakt dat pa niet voldoende voert :)
Groetjes Anke

anthonie

Ah, ok. Dan laat ik de natuur maar zijn rol vervullen in plaats van me ermee te moeien. Als ik de donsjes wil controleren is de pa al redelijk kwaad omdat ik me bemoei. En ook vandaag is hij al heel de dag in de weer met de kleintjes. Hij zit er veel bij. Als hij buiten komt is het om te eten en te drinken en dan weer naar binnen gaan voederen.

Groeten,
Anthonie

Anke

Hoi Anthonie,
Dat klinkt goed :)
Hopelijk kan pa het gewoon alleen af :)
Groetjes Anke

anthonie

18 maart 2010, 11:24:31 #23 Last Edit: 18 maart 2010, 11:36:21 by anthonie
Hallo,

Vandaag is er een donsje overleden met een volle krop.(anderhalve week->het jongste) Heeft de pa niet te veel eten? Die doet niks anders. En moet ik toch niet best overschakelen op het wegen?

Maar is er nu geen probleem met temperatuur? die worden toch nu nog normaal op 30° gehouden, en dat gebeurt nu niet meer constant. Kan dat helpen met de verwarming hier hoger te zetten?(Is niet op mijn kosten ;)) tot 24° ofzo

Met vriendelijke groeten,
Anthonie

Sanna

Hallo Anthonie,

Wat voor voer heeft pa tot zijn beschikking? Er is wel eens iemand op het forum hier geweest die ook jongen had die met volle krop doodgingen. Na sectie bleek dat de ouders zonnebloempitten aan de jongen hadden gevoerd. Die kunnen ze nog niet verteren.

Je kunt overwegen op het overleden jong sectie te laten verrichten, dat geeft waarschijnlijk meer duidelijkheid. Jammer dat hij het niet gered heeft :-\.

Groetjes, Sanna

anthonie

18 maart 2010, 12:59:57 #25 Last Edit: 18 maart 2010, 13:24:30 by anthonie
Hallo,

Goed om te weten dat ze geen zonnebloempitten mogen eten! Maar ik zie inderdaad dat hij die zonnebloempitten laat liggen. Hij eet eivoer, en die kleine graantjes die erbij liggen. In het drinkwater heb ik vitobel bijgevoegd:vitamine B1,B2,B6,B12,B5 en nog een paar moeilijke woorden.

Ik heb nu de zonnebloempitten er uitgefilterd.

Iemand enig idee ofdat ik de verwarming hier wat hoger mag zetten? Of is dat dan weer slecht voor andere dingen?

Groeten,
Anthonie

Anke

Hoi,
Ik zag dat de kleintjes tussen de anderhalve week en twee weken zijn.
Het is heel normaal dat pa er dan niet meer de hele dag bijzit.
Vooral nu hij het zo druk heeft met voeren.
Ik kweek ook binnen en bij is de temperatuur dag en nacht 19 graden.
Groetjes Anke

anthonie

Ja, ok, maar dan zit de ma er waarschijnlijk nog op ofzo? Maar als ik het goed begrijp is de temperatuur niet zo belangrijk, maar vooral hun voeding.

Ze krijgen dus nu het normale eten(zogezegd totaal pakket), maar ik heb de zonnepitten eruit gehaald. Als extra krijgen ze elke dag vers eivoer en voeg ik elke dag zo'n 40 druppeltjes vitaminen toe aan hun drinkwater. Ik hou het altijd in het oog ofdat er zeker nog voldoende eten aanwezig is en voldoende fris water.

Als dit niet voldoende is, laat het me maar weten.

Groetjes,
Anthonie

Anke

20 maart 2010, 10:48:14 #28 Last Edit: 20 maart 2010, 10:49:51 by Anke
Hoi,
Geef je valkjes nu maar lekker extra groenvoer.
Ook in water geweekt donker brood voeren ze graag.
Trosgierst
Hard gekookt ei
Gekookte macaroni en (noten) rijst
Het is belangrijk dat pa lekker veel voer tot zijn beschikking heeft. Zeker nu hij het allemaal alleen moet doen.

En wat de temperatuur betreft: Meestal zitten de kleintjes vanaf een dag of 10 al periodes alleen.
Hoe groter ze worden hoe minder pa en ma in het blok te vinden zijn.
Groetjes Anke

anthonie

Hallo Anke,

zal ik zeker doen!

Ik was van plan om één van de valkjes handtam te maken, en handopfok te geven. Aangezien ze al een moeilijke tijd hebben gehad aangezien ze hun moeder verloren hebben, en enkel van hun pa eten gekregen hebben, is het dan wel een goed idee om eentje handopfok op te voeden?Ik heb 800 gram nutribird A21 om ze te voeden en een spuitje van 2,5ml en eentje van 10ml.Ik heb een mandje van 15cm hoog en het is 20 op 20cm. Moet ik dat mandje in de kooi plaatsen waar de pa bij kan of gewoon gezellig op de vensterbank in de warmte?

Neem ik dan best het zwakste vogeltje of het sterkste?(in belang van de vogeltjes)

Mss is dat eerder een vraag voor het onderdeel "tam maken" of "voeding". Moderator, verplaats het maar indien nodig...

greetz

Anthonie