11 mei 2024, 19:28:33

Veren plukker..

Gestart door Sylvain, 29 december 2009, 17:55:16

« vorige - volgende »

Sylvain

Hey all,

Heb sinds 1 week een valkparkiet, gisteravond kwam ik thuis en ik zag dat Chico zich elke keer aan het krabben was, wanneer ik haar op m'n vinger wilde laten zitten ging/gaat ze pikken, niet pijnlijk maar gewoon pikken, ik dacht laten we je even gaan wassen, zo gezegd zo gedaan, Chico droogde zichzelf ook een beetje af en ik zie daar opeens op de borstkas, een open plek (geen open wond) maar er waren veren uitgetrokken, ik schrok uiteraard! zoals ik zei ik heb hem net 1 week, ik inspecteer het diertje even goed en zie ook dat zij veren plukt van haar schouders, ik gelijk naar de lokale vogelarts gegaan, daar aangekomen had deze dokter (niet zo heel veel verstand van vogels) "geconstateerd" dat het "waarschijnlijk" stress zou kunnen zijn, zij heeft foto's gemaakt en mijn verhaal doorgegeven aan de arts die er wel verstand van heeft, deze arts heeft mij vanavond gebeld en zegt dat het een schimmel en/of gedragsprobleem is, ik heb de volgende afspraak staan op 4 januari 18:00 uur wilde graag jullie mening weten wat er met mijn schatje aan de hand is.. ze zit nu momenteel in mijn nek aan mijn ketting te spelen maar wanneer ik haar wil strelen voel ik weer dat ze pikt en ze maakt een "krijs" geluidje, ze wilt niets van mij weten lijkt wel maar ze zit wel rustig te spelen..

Ik weet niet wat ik moet doen..

Haar eten: Kracht-/Ei-voer, Parkiettenzaad + Maag-grit

Haar locatie: in een hoekje in de kamer.. (niet bij een deur of dergelijke)

Leeftijd: **-09-2009

Graag zie ik jullie reactie, alles is welkom, en misschien stuurt iemand mij wel iets wat ik ondertussen kan doen...

http://www.youtube.com/watch?v=uAJwn8wLe14
Mijn dank is groot..

Peggel

ik zou zeggen... kalmeer maar even ;)
ik zie helemaal niets vreemds, ook dat hij een beetje kaal is precies bij het borstbeen is niet abnormaal hoor.

een dierenarts die aan de hand van een foto zegt: schimmel of gedragsproblemen snap ik niets van, voor schimmel moet hij de vogel toch echt in zijn handen hebben gehad, en moet hij een schraapsel kunnen maken van de huid.

je heb hem net 1 week, een parkiet heeft soms wel een paar maanden nodig om te wennen.
ik vind het wel heel goed dat je meteen naar een vogel arts wilt gaan.
welke arts is het eigenlijk?

ik zelf zie niets bijzonders op de video, en zou me zeker niet druk maken, het zijn ook echte poetsers en daar krijg je veren van op de grond ;D

maar laten we even afwachten wat anderen hier van zeggen, succes alvast :)

Sylvain

Bedankt voor de snelle reactie!, wanneer ik geen film maak gaat ze echt heletijd jeuken zeg maar...ze zit dik en bijna heel de tijd met haar oogjes dicht..

ik ben bij Dierenhospitaal Visdonk (Roosendaal) gegaan

http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/Welkom.htm



Kimm

hoi,

het kan zeker wel een schimmel zijn. ze heeft erge jeuk en zij voeld zich niet prettig.
een gedragsprobleem vind ik haar eigenlijk nog te jong voor.
ik vind het erg goed van je dat je heen bent geweest.
wat je evt misschien even zou kunnen halen is een potje vaseline en dat op de plekken smeren waar zij aan het pikken is. ik denk dat de wond wel erg rauw is door het pikken?
als zij bol zit en heel veel slaapt is ook een teken dat zij niet lekker in haar velletje zit.

komt chico uit een voliere of bij iemand uit huis?

trouwens het is wel een schatje hoor.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sylvain

Hmm ok vaseline, zal het even onthouden... Chico komt uit een voilere,

Heb net nog even snel een filmpje gemaakt waarop ze het eventjes niet in de gaten heeft..

Ik weet niet of dat dit haar schoonmaak is of echt haar jeuk, aan het einde van het filmpje is te zien hoe bol ze zichzelf maakt..

Ze zit ook vaak op 1 pootje..
http://www.youtube.com/watch?v=lNMls7_3IjM

Kimm

ik zie haar niet schudden op het filmpje.

het kan zijn dat zij wat heeft opgelopen in de voliere.
het kunnen ook parasieten zijn. de kale plek is duidelijk te zien.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sylvain

Hmm ok dus er zijn 3 dingens die ik eventueel zou kunnen doen:

1: mezelf rustig houden
2: Vaseline insmeren
3: Wachten op de afspraak..

in ieder geval allemaal erg bedankt voor de snelle reactie's voel me al wel iets opgeluchter..

Anja

Je valkje is zich gewoon aan het poetsen. Niks mis mee.
Het kan zijn dat je valkje zich plukt. Heeft ie wel genoeg speelgoed en zo?
Ook zou ik het eivoer achterwege laten. Ik weet niet of je het elke dag geeft maar dat zou ik niet doen. alleen in de broedperiode geef je dit dagelijks. Nu zou ik het zien als lekkernij en het maximaal 1 maal per week geven.

Goed van je dat je al actie hebt ondernomen.

Liefs,

Anja

Hermien

Ook ik zie haar alleen het normale poetswerk doen, maar dat wil niet zeggen dat ze toch niet 'iets' uit de volière heeft meegenomen. Bovendien komt de ruiperiode eraan. Over het algemeen zijn er twee grote ruiperioden, in januari en augsustus. Heb ik altijd geleerd, hè. De meeste valkjes ruien tussen deze periodes ook nog wel een paar keer, maar dat zijn meestal kleine ruiperioden. Een kaal plekje zal er wel mee te maken hebben dat daar toch op een of andere manier de huid geïrriteerd is, dan is vaseline een goed smeermiddel. Hou het maar goed in de gaten, maar maak je niet al te veel zorgen.

Sterkte.

*Manon*

Hoi,

Ik heb een valkje gekocht, het was een jong popje van 8 weken oud en ze plukte zichzelf ook kaal op haar borstje.

De kweekster wist niet waar het aan kon liggen, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen... baad het niet dan schaad het niet en ik heb een flaconnetje gekocht bij de dierenwinkel met druppeltjes voor in de nek tegen parasiete e.d.
Wat het is geweest weet ik nog nie, zag niks lopen op haar veren of huid, maar vanaf dat moment is het plukken gestopt en kreeg ze haar mooie verenpakje terug.

Groetjes Manon

Peggel

hoe is het gegaan gisteren?

Sylvain

Sorry voor de erg late reactie terug..

Maar ik ben dus met Chico naar de dokter gegaan, en uiteindelijk maakte ik me teveel zorgen chico had zich klein beetje zitten openhalen maar de dokter zei dat dit ook stress kon zijn omdat ze vanuit een voillere kwam met meerdere vogels en nu alleen zit.. het gaat heel goed met ons ze fluit lekker vliegt lekker rond.. alleen het is wel een knuffeldier zeg.. net een hondje ik kan haar soms niet eens op m'n vinger laten stappen omdat ze dan geknuffelt wilt worden.. maar dat wilde ik juist dus het is gelukkig weer goed terecht gekomen!