19 april 2024, 23:02:37

Dunne ontlasting/ diarree?!

Gestart door mar10tje, 11 maart 2010, 09:53:58

« vorige - volgende »

mar10tje

Hallo allemaal,

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een valkje, zij is nu in haar eerste rui, zo'n vier weken.
Ze blijft er fit bij.
Vorige week van hoofdvoer veranderd, Beaphar-->Vitakraft Honing.
Nu is ze sinds gisteren aan de 'dunne'.
Waterige ontlasting met groene sliertjes.
Kooi gisteren helemaal schoongemaakt met Dettol, bodem verschoond enz.
Maar ook nu weer die dunne ontlasting.

Wat nu?

Kimm

hoi

als ze diaree hebben, dan is er wat aan de hand. ga hier niet te lang mee door lopen, want zo verliest het valkje vocht.

het voer wat jij geeft, daar ben ik niet zo;n fan van. daar zitten veel lekkernijen in en volgens mij ook veel eivoer.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mar10tje

Hoi Kimm, bedankt dat je zo snel reageert!

Welk voer bedoel je, de nieuwe Vitakraft of het oude Beaphar?

Ik zal hier op het forum eens n VA opzoeken, ik begrijp uit de breichten dat dat beter is dan een gewone DA?

groetjes

Kimm

hoi,

ik bedoel allebeide merken  ;)

ja een va is veel beter dan de gewone da. de gewone da heeft niet zoveel verstand van vogels namelijk.
en vaak is het zo dat als je naar de da gaat, je uiteindelijk toch nog naar de va moet.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mar10tje

Hoi,

Vanmiddag om half 5 een afspraak bij de kliniek van Palgi in Den Haag.
En 'gelukkig'  ;D kon ik net een ontlasting opvangen met mijn hand, en die zit nu in een folietje  ;)

Zo wel nog even weg, dus hoop dat mn vogeltje geen rare dingen doet in de tussentijd. Ze houden diaree toch wel even vol hoop ik!

Valk1969

Direct op een normaal zaadmengsel zetten en alle groenvoer,snoep dingen verwijderen. Ook eivoer verwijderen.
Ga even terug op je oude voer wat je altijd gaf en meng dit altijd langzaam met nieuw voer om darm problemen te voorkomen.

In een normaal zaadmengsel hoeven geen toevoegingen te zitten zoals deze grote fabrikanten leuk doen. Allemaal leuk commercieel bedacht  :-\

Even contact opnemen met een va en situatie uitleggen om uitdroging te voorkomen.
Honing in voer is leuk en lekker maar is GEEN dagelijkse behoefte wat een valkparkiet nodig heeft en kan alleen problemen veroorzaken als je dit teveel geeft.

Koop altijd voer wat dicht verpakt zit en niet uit de bekende schep bakken (wie weet wie er allemaal met zijn handen in heeft gezeten laat staan wat ze ervoor gedaan hebben).

Gr,

Patrick

Kimm

ik ben benieuwd wat de va zegt ;)

succes vanmiddag!!

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mar10tje

@Patrick: wat versta jij onder normaal voer?waarom beveel je dit aan?
@kimm: wat voor voer raad jij aan en waarom?

Benieuwd naar julie meningen, en ook naar die van de VA ;D


Valk1969

Gewoon zaadmengsel zonder gekleurde dingen erin die je wel eens ziet staan bij de dierenwinkel of pellets.

Normaal zaad dus ;-)

Gr,

Patrick

Kimm

hoi
ik geef teurlings eurotop 228.
zit ook heel veel in en zorg dat je zaad neemt zonder zonnebloempitjes.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mar10tje

Zo, vanmiddag bij de VA geweest. Aardige man, heeft het 2 jaar geleden overgenomen, komt uit Israel.
Bleek bij mijn geboortedorp (naast Leiden) in de buurt diverse stages gelopen te hebben, dat was wel grappig.

Goed, de vogel:
Geen wormen of eitjes in de ontlasting, wel wat urinekristallen.
Daarom toch het idee dat de overgang niet goed was, en hij was ook geen fan van het voer wat ik nu heb.

Ik heb AB meegekregen om 10 dagen te druppelen (alleen niet meegekregen uit de kliniek, dus die kan ik morgen weer ophalen :-\)
En het advies om een infraroodlamp te plaatsen 10 dagen lang op 70 cm afstand, over de helft van de kooi.

En dus langzaam overgaan op dat testvoer, is Harrison Fine en Scenic Hot en Heathy. Daar heb ik een papiertje van meegekregen, totaal 3 weken overstappen, met uurtje oud voer en afbouwen enz.

Ook nog ontworming meegekregen, dat had ik nog niet.

Het afrekenen was wel even schrikken, maar we zijn wel ruim een half uur door de arts geholpen en nog een kwartiertje door de assistente over het voer enz.

En wat denk je....toen ik bij mijn ouders was (daar even eten na het meerijden) lag er al n prachtige keutel met wit onderin. En ondertussen dus 4.........
Nooit geweten dat die AB zo snel werkt  ;D ;)

Iig bedankt voor jullie reacties, en nu even kijken hoe snel LuLu opknapt!

xx

Valk1969

Goede berichten dus uiteindelijk!
De Antibiotica kuur echt afmaken ook al ziet de vogel er helemaal gezond weer uit.
Over het voorgeschreven voer geef ik maar geen mening over.
Infra rood lamp is alleen voor de warmte (warmte en goede vochtigheid blijft de beste eerste ingreep bij zieke vogels) en zou dit per dag aankijken hoe de vogel reageerd. Bouw wel af met warmte later door steeds de lamp iets hoger te hangen om de vogel weer te wennen aan normale temperaturen.

Gr,

Patrick

Kimm

Hoi hoi,

wat fijn dat je geweest bent! geeft toch weer een opluchting he.

bij de volgende link, kan je gratis een proefmonster aanvragen van scenic hot en healty.

klikhier

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mar10tje

Zoww...de Ab nog opgehaald en net de eerste keer zelf toegediend. Was wel stoeien voor de juiste greep maar volgens mij zit het erin  ;D

Ontlasting gaat vooruit, wit is weer wit, nog wel wat zachter/natter als normaal.
De nieuwe voeding vind ze lekker, dus ik kan gaan overzetten met het schema!

en dan nog even kiezen welke van de twee het wordt...

Kimm

hoi

fijn dat het goed gaat  :D
met welke voeding ben je nu bezig?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010