3 mei 2025, 19:42:42

legnood?

Gestart door anthonie, 9 februari 2010, 19:01:19

« vorige - volgende »

anthonie

Hallo,

Een paar maand geleden heb ik hier een bericht gepost dat ik waarschijnlijk twee mannetjes had. En dat was ook zo. Aangezien het duidelijk was dat ze niet gelukkig samen waren heb ik de vogel die ik het minst lang had (iets van 2 maand) ingewisseld voor een popje bij de kweker.

Vanaf het eerste moment dat ze samen waren kwamen ze heel goed overeen. Ze kroezelden, en de man zat veel op het popje. Ik heb dus een broedhok gehangen. Al vlug bezochten beiden dat broedhok en bleven ze maar paren. Nu zit het popje al een heel eind met haar 'kont'(weet niet hoe dat beschrijven) in de lucht en kijkt ze zo naar beneden met haar ogen dicht.

Ik vroeg me af ofdat ze nu legnood aan het doen is, of dat dit normaal is? Het broedhok hangt er nu een kleine week in, maar ze paren wel al een paar weken.

PS: foto volgt nog. Heb hier geen fototoestel bij me. (volgende week wel)

Greetz,
Anthonie

Kimm

Bij legnood gaan ze er vaak ook ziekjes uitzien. het kan zijn dat zij wel een ei moet leggen inderdaad, maar of er nu legnood is, dat denk ik nog niet. wel zou ik haar goed in de gaten houden en haar gedrag.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

anthonie

Hallo,

Nu zit ze niet meer zo, maar bijt ze het gat van het broednest kapot.  Ze is enorm nerveus, en het mannetje ook.

Greetz,
Anthonie

anthonie

OK, eerste eitje is eruit sedert gisterenavond! Normaal dus morgenavond opnieuw eentje. Ze paren nog steeds veel. Momenteel zitten ze beiden in het broedhok. Het popje hangt wel regelmatig eens met het kopje buiten. Oogjes vallen bijna dicht.  :-\ Hoop dat dit normaal is?

Greetz,
Anthonie

Kimm

toch een eitje. ja dan kan je morgen weer eentje verwachten.
hou het popje even goed in de gaten hoor. blijkbaar is zij erg moe.
let ook even op dat zij goed eet enzo.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

anthonie

Hallo,

ja ze eet wel goed hoor. Elke dag krijgt ze ook sla, daar zijn ze verzot op. Eivoer zal ik morgen bijhalen. Ik had zo een stokje met eivoer in de kooi gehangen, maar zijn ze blijkbaar niet zo zot van.

Maar het is meer zo in periodes dat ze even heel actief kan is, en dan weer later niet. Momenteel zitten ze beiden in het broedhok.

Greetz,
Anthonie

*Manon*

Hoi hoi,

Het kan zijn dat het popje inderdaad wat last had van het eitje.... ook zij heeft pijn bij het leggen van een eitje dus dat kan het geweest zijn... of ze zat doodnormaal kippetje !!

Ik vind het altijd spannend als een popje eitjes moet leggen en hou haar dan ook extra goed in de gaten...

Elke dag sla is volgens mij niet zo'n goed plan.... daar krijgen ze diarree van als ik me niet vergis.

Wat wel goede groenten zijn voor een broedend koppeltje is, broccoli, andijvie, spinazie, gekiemd kiemzaad, fruit.

en ook hebben ze nu extra behoefte aan kalksteen en sepia en inderdaad eivoer.

Groetjes en succes!!

anthonie

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties! Ondertussen hadden ze 5 eitjes gelegd en zijn er al 4 babyvalkjes geboren! ik had uitgerekend dat de eerste 2 ergens rond 4 maart moesten komen, maar deze kwamen op 6 maart. Nu , 8 maart, zijn er nog 2 uitgekomen. (Berekeningen gebaseerd op 18 dagen broeden vanaf het 2de eitje)

Ergens heb ik opgevangen dat valkparkieten soms opnieuw eitjes beginnen leggen en een tweede ronde doen. Klopt dat? En hoe groot is de kans dan dat ze er weer 5 legt en er weer zoveel uitkomen? Want mijn kooi zal te klein worden vrees ik...(1mx1mx1m75)

Greetz,
Anthonie

Valk1969

Vaak willen de poppen direct nadat de jongen zijn uitgevlogen opnieuw beginnen met een nestje. Ik hou dit altijd tegen door het broedblok weg te halen. Als er nog 1 jong in het blok zou zitten dan laat ik het even gaan want de pop zal het jong snel genoeg uit het broedblok jagen. Hier zou je ook een handje mee kunnen helpen als het weer gunstig is of als je binnen broed. Legt ze dan nog ergens een ei neer dan is dat jammer en niks mee doen (weg gooien dus).
Voor zowel de pop als de man is een nest groot brengen een aanslag op hun conditie. De mannen kunnen hier beter tegen als de poppen......... maar die hoeven ook geen eieren te leggen  ;)

Probeer altijd de pop weer de rust te gunnen en te geven als je aan een 2de ronde wilt beginnen. Als je weinig ruimte hebt om alle vogels te huisvesten zou ik kijken wat je wilt aanhouden en de rest te verkopen en dan pas een nieuwe ronde (als je dat nog wilt).

Gr,

Patrick

anthonie

Hallo,

Moet je dan dat jong er gewoon uithalen en ergens op de grond in de kooi zetten ofzo? Of moet je dat jong best ergens apart steken in een klein kooitje, waar het op zijn/haar gemak kan leren vliegen?

greetz,
Anthonie

Kaatje

Citaat van: Valk1969 op  8 maart 2010, 19:53:27
Vaak willen de poppen direct nadat de jongen zijn uitgevlogen opnieuw beginnen met een nestje. Ik hou dit altijd tegen door het broedblok weg te halen. Als er nog 1 jong in het blok zou zitten dan laat ik het even gaan want de pop zal het jong snel genoeg uit het broedblok jagen. Hier zou je ook een handje mee kunnen helpen als het weer gunstig is of als je binnen broed. Legt ze dan nog ergens een ei neer dan is dat jammer en niks mee doen (weg gooien dus).
Voor zowel de pop als de man is een nest groot brengen een aanslag op hun conditie. De mannen kunnen hier beter tegen als de poppen......... maar die hoeven ook geen eieren te leggen  ;)

Probeer altijd de pop weer de rust te gunnen en te geven als je aan een 2de ronde wilt beginnen. Als je weinig ruimte hebt om alle vogels te huisvesten zou ik kijken wat je wilt aanhouden en de rest te verkopen en dan pas een nieuwe ronde (als je dat nog wilt).

Gr,

Patrick

Hoi Patrick,

Wat leuk om een vogelkenner en liefhebber zoals jou hier op het forum te zien. Ik moet zeggen dat ik telkens weer opnieuw onder de indruk ben van jouw kennis over valken. Wat mij betreft ben je toch wel zo'n beetje een potentiele aanwinst voor dit forum!

Heb je site geprobeerd te bekijken, maar dat is me helaas nog niet gelukt  ;)

Ga zo door zou ik zeggen, dikke pluim ( thumbs-up )

Groetjes, Karin