11 mei 2025, 17:26:04

verdwijnen krop?

Gestart door Peanut2009, 13 maart 2010, 18:02:26

« vorige - volgende »

Peanut2009

Hallo,

weten jullie ook of de krop op den duur verdwijnt en bij welke leeftijd dit ongeveer is?

Alvast Bedankt!

Groetjes Angela

Kimm

hoi angela,

een krop verdwijnt niet. het is onderdeel van het spijsverteringskanaal.
in de krop wordt voedsel opgeslagen en gaat daarna naar de spiermaag en darmen.
ook kunnen zij zo de jonkies voeden, door het op te slaan in de krop.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Peanut2009

Oke, dankje voor je antwoord!

Maar nu heb ik nog een vraag:
ik heb hier een valkparkiet zitten van 9weken ongeveer, hij krijgt nog 1x daags nutribird a21. Als wij hem dit geven weegt hij ongeveer 80 gram en is het ongeveer 19.00uur
Maar ik heb het gevoel dat dit valkparkietje gewoon wacht totdat hij pap krijgt. Hoe krijg ik hem zelfstandig?

Kimm

heb je misschien nog een valkje in huis? dan kan je hem daar bij gaan zetten. zien eten , doet eten.
leg zaadjes in zijn kooi.
een valkje mag nooit met een lege krop gaan slapen.
dus je zou evt de pap wat later kunnen geven. hoe komt hij overdag aan zijn voeding? voeden de ouders nog?

groetjes kim

Peanut2009

Nee, hij zit niet meer bij zijn ouders,
hij zit nu bij 2 andere valkjes in de kooi.
En hij heeft al heel veel van ze geleerd.
Overdag heb ik hem wel bij het etensbakje zien zitten en ook wel wat zien eten, maar ik denk niet dat dit voldoende is.

Kimm

hij mag inderdaad wel wat zwaarder worden.
hoeveel pap geef je s;avonds?

groetjes kim

Peanut2009

ik weet niet precies hoeveel, we laten hem uit het schaaltje eten, we nemen 8gram poeder en 12gram water. Hij vliegt vanzelf terug naar de kooi als hij genoeg heeft gehad.

Kimm

die afmetingen van nutribird weet ik niet precies, maar misschien iemand anders wel.

je moet het valkje s;morgens even gaan wegen, met een lege krop. dan kijken hoeveel hij weegt.

Peanut2009

Wat is de richtlijn ongeveer voor een valkje van 9weken?
En hoelang moet ik dan nog met de pap doorgaan?

Kimm

90 gram.

ik geef je even een link, dit is het topic over handopfok.
helemaal bij het bovenste bericht daarin, staat een schema voor de voedingen.
ook kan je hier je vragen stellen ivm de pap ;)

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,13.0.html

Peanut2009

Dankje voor je snelle reacties!!

Valk1969

Als je er een andere valkparkiet bijzet die wel zaadjes eet komt het vanzelf goed. Eventueel een extra streng trosgierst erbij.

Snelste manier is om het voer op de grond te verstrekken en daarnaast wat voerbakjes ophangen. Binnen 2 dagen eet die zelfstandig dan als die al 9 weken oud is.
Pap vinden ze lekker omdat het zoet is en ze kunnen wel eens eigenwijs zijn om net zo lang te wachten dat ze weer pap krijgen maar als ze een voorbeeld valkparkiet erbij hebben vergeten ze dat vrij snel............ als ze honger krijgen eten ze gerust wel  ;)
Bij 9 weken hebben ze echt geen pap meer nodig  ;)

*Yvon

Hoi hoi

De snelste manier om erachter te komen of een valkje zelfstandig is door 's morgens en 's avonds te wegen.
De 80 gr. vind ik niet te weinig als het avondgewicht is.  :)
Wat meer zou wel mooier zijn maar er zijn valkjes die nog minder wegen,75gr is toch wel zo'n beetje het minst wat ze mogen wegen.

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >