18 april 2024, 09:38:29

pop blijft eieren leggen

Gestart door Coortje, 3 maart 2010, 22:43:20

« vorige - volgende »

Coortje

 ik heb voor het eerst een nestje en nu blijft de pop om de dag eieren leggen in totaal al 12. Ze is al aan het leggen sinds 7 februari. Ik heb vandaag de dierenarts al gebeld en heeft me het advies gegeven om ze minder daglicht te geven door ze af te dekken om daarmee het eieren leggen te stoppen. bij thuis komst heb ik dat gedaan maar de pop word daar heel onrustig van. volgens de dierenarts moest ik het weekend nog even aankijken of ze nog eieren legt anders wil zij haar een injectie geven om het leggen tegen te gaan. gelukkig zijn niet alle eieren bevrucht. Droopy het popje is ook niet zo levendig meer ik ben bang dat ik haar kwijt raak  :'(
Wie kan mij nog een tip geven.

Valk1969

Een pop doet een paar dagen om een ei te maken van binnen dus direct zal je geen reaktie zien als je het dag licht verminderd.
Of dit trouwens help heb ik zo mijn vraagtekens bij want in het broedhok is het ook een stuk donkerder.
Laat in ieder geval alle eieren liggen en zorg dat de voeding optimaal is.
Extra eivoer dus en eventueel wat honing erdoor mengen (klein beetje is voldoende). Ook kan je een heel klein beetje druivensuiker door het drinkwater mengen om zo in ieder geval te zorgen dat ze iets meer energie houden.
Wat eventueel ook wel eens wil helpen is de man even tijdelijk ergens huisvesten. Dit verstoord ook de pop waardoor de kans is dat ze stoppen met het nest of minder eieren gaan leggen. Wel ervoor zorgen dat de man en pop elkaar niet kunnen zien of horen. Dat laatste is het moeilijkste helaas.

Gr,

Patrick

Coortje

bedankt ik heb gelijk honing aan het ei kracht voer toegevoegd en ga morgen gelijk druiven suiker halen

Valk1969

Heel klein beetje druivensuiker gebruiken door het water !!!!!!
De honing en/of druivensuiker geven de pop alleen een beetje extra energie om uitputting te voorkomen.

Gr,

Patrick

Bello

Ben momenteel op mijn werk en keek even op de site.

Ook wij hebben een pop Catka die eitjes bleef leggen.
Als eerste hebben wij haar 2 maanden gescheiden gehad van het mannetje en Catka verbleef bij kweekster Chantal.

Verleden jaar hebben wij het rooster onderin de kooi geplaatst.
Zodat haar vorig mannetje Jannes geen nestje kon maken en Catka geen eitjes op de bodem van de kooi kon leggen.

Dit broedgedrag moet je doorbreken, de popjes raken uitgeput en kunnen sterven!!

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Coortje

Patrick bedankt  ;D ;D ik heb vanmorgen een klein beetje  druivensuiker in het water gedaan en ze heeft er al van gedronken  :D vanmiddag was ze al heel wat beter en actiever.

zijn er nog andere dingen die ik haar kan geven voor extra ondersteuning?? als het goed is komt het eerste donsje dit weekend en vlak erna.

Gr. Cora

Wendy..

Hoi,

Een van mijn popjes heeft toevallig een paar jaar geleden hetzelfde probleem gehad. Ze legde eitjes ging erop broeden, ik had het advies gekregen om haar op dit nest te laten broeden en daarna de eieren weg te halen ( na ong. 21 dgn )
Daarna begon ze weer opnieuw, en weer opnieuw en weer opnieuw. Uiteindelijk had ik een heel klein mager vogeltje over. Ik kreeg toen in eerste instantie ook het advies om het daglicht in te korten, maar ook om minder groenvoer te geven e.d. helaas hielp dit niks. Ik ben toen naar dierenkliniek Feld in Amersfoort geweest. Hij heeft toen een injectie geven en daar is Luna ( mijn popje) best een tijd van slag van geweest. Het heeft een aardige inpakt. Ze is gelukkig wel helemaal bijgetrokken en sindsdien op afgelopen najaar na geen eitje meer gelegd. Ze is nu bijna 6 jaar en het gaat hartstikke goed met haar.

Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Valk1969

Meer kan je niet doen en niet overdrijven met de druivensuiker en honing. Teveel kan slecht voor haar hart zijn dus het is geen oplossing dat ze stopt met eieren leggen. Richt je nu daar op om een oplossing voor te vinden.
Je zou ook een beetje rosvicee (kinder limonade) verdund over een stukje brood kunnen doen. Krijgt ze toch wat extra vitaminen binnen, dit zou je wel 1 keer per week kunnen blijven geven als extra"tje gezonde kost  ;)

Gr,

Patrick

Coortje

Het gaat momenteel heel erg goed met Droopy ze heeft geen eieren meer gelegd broed nog wel op het nest dus we wachten af of er donsjes komen. ik heb nog een keer druivensuiker in het water gegeven en verder niets meer ze is weer als vanouds heel levendig schijnbaar een kleine dip geweest. ik blijf ze wel in de gaten houden. in ieder geval allemaal bedankt voor de tips

Groetjes Cora

Coortje

Nog even een laatste update. Het gaat nu weer heel goed met Droopy mijn popje ze legt geen eieren meer. Ze is ook gestopt met broeden dus geen donsjes :-[ maar haar gezondheid komt op de eerste plaats. Ik heb het blok verwijderd en ze is weer levendig en ondeugend als voorheen  :D :D ;D.
Nog allemaal bedankt voor de tips
Hier kan dus een slotje op

Liefs en groetjes Cora