29 april 2024, 14:15:18

Eindelijk wonen ze weer bij me! :D

Gestart door Karina, 22 mei 2009, 22:04:28

« vorige - volgende »

Karina

Hoi Iedereen

Een aantal weken (misschien al enkele maanden geleden) heb ik hier op het forum een oproep geplaatst omdat ik tot mijn grote verdriet mijn 3 lieve valkjes moest weg doen.
Dit in verband met dat enkele buren (bovenbuurvrouw en een overbuurman) klaagden over overlast van mijn valkparkietjes.
Ik had ze namelijk buiten staan omdat ik hier in huis geen valkjes kan houden.

Mijn vader heeft mijn vogeltjes toen mee terug genomen naar zijn voliere (waar hij kanaries in heeft zitten) en hij zou voor ze blijven zorgen.
Dit ging een tijdje heel erg goed. Maar helaas gebeurde het dat mijn jongste valkje 'Wokki' bij 1 van zijn kanaries een poot af beet.
Hierdoor was mijn vader genoodzaakt om de valkjes in een aparte kooi (te klein voor 3 valkjes) te zetten.
En tja... mijn vader is een echte kanarie-man, dus een andere optie was er gewoon niet.

Tot mijn verdriet heb ik toen besloten dat ik een heel goed thuis voor ze zou zoeken.
Met als eis dat ze met zijn drietjes samen konden blijven, en het nieuwe thuis veel beter zou worden dan dat ik ze ooit zou kunnen geven.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik de volgende dag al een reactie van Marianne.
Zij wou ze graag van mij overnemen en heeft me alle foto's laten zien van haar prachtige voliere. Inclusief nog veel meer valkjes!
Dus alleen maar meer vriendjes erbij!
Een fantastisch aanbod. Werkelijk een klein paradijsje voor de vogels.
En wat ook zo mooi was, Marianne woont vrij dicht bij me en ze beloofde me dat ik ze altijd op mocht komen zoeken.

Uiteraard was ik heel erg blij voor mijn vogeltjes. Maar natuurlijk ook heel erg verdrietig dat ik ze nu echt zou moeten laten gaan.  :'(

Het toeval wil dat ik 1 of 2 dagen later mijn buurvrouw sprak (die er overigens nooit iets van heeft gezegd over mijn enthousiaste valkjes). En zij vertelde mij dat ze een buiten voliere had gekocht omdat ze in mei of juni kanaries gaat houden in haar tuin  :o :o
Ik heb haar meteen verteld dat ik juist mijn vogeltjes ging wegdoen in verband met het klagen van de buren.
En ze zei echt: Meid, je bent knetter gek! Je gaat je beestjes toch niet wegdoen vanwege die zeikerds?!
Daar zit jij toch niet mee dat hun er last van hebben?
Tenslotte zijn ze meer weg dan dat ze thuis zijn.
En verdomd... Ze heeft nog gelijk ook!

Ik ben meteen hierna naar mijn bovenbuurvrouw (de klager) gegaan en heb haar het hele verhaal uitgelegd. En ook dat het mij zo ontzettend veel verdriet doet dat ik ze weg moet doen.
Dit vond ze heel erg voor mij, en dat was zeker nooit de bedoeling geweest.

Ah fijn... Na lang zitten wikken en wegen was ik tot de conclusie gekomen dat als ik gewoon een hele goede voliere zou laten bouwen, met een vrij donker nachthok (in verband met de zeer vroege ochtenden van de vogeltjes zelf) ik het op zijn minst nog zelf wou proberen.
Mocht dit niet lukken, dan kan ik alsnog overwegen om ze weg te doen.

Eerst moest mijn tuin helemaal klaar zijn (die heb ik opnieuw laten aanleggen omdat het op een stortplaats leek) En dan pas kon ik gaan meten welke ruimte ik mijn vogeltjes kon gaan geven.
Toen deze klaar was ben ik zowat half Nederland af gaan zoeken naar een betrouwbare en zeker betaalbare volierebouwer (want er zitten echt zo'n afzetters bij!) En nu heb ik eindelijk een schitterende voliere inclusief mijn lieve valkjes weer bij me wonen! (gemaakt door Volierebouw Aalst)

En zie hier het resultaat:



De voliere vanaf de zijkant gezien (inclusief nieuwgierig konijntje)



De voliere vanaf de voorkant gezien



Het nachthok, inclusief het broedhok



Mijn terras.

De voliere oogt nog wat kaal op deze foto's. Maar daar is inmiddels al weer wat verandering in gekomen.
Er zit nu ook een groot (klim) touw in, en een stuk boomstam (voor het oog) waar hun badje op staat.
Ik ben nu alleen nog op zoek naar een mooie grote wilgen tak.
En ook zijn er inmiddels wat speeltjes bij gekomen, waar ze overigens tot nu toe nog niks mee doen.

De voliere staat op een overdekt terras (balkon van de boven klaagmuur). En het is nu zo ontzettend gezellig om op dit terras te zitten omdat de valkjes continu naar me toe klimmen.

Momenteel heb ik alleen Lonny (het mannetje) tijdelijk apart moeten zetten omdat Wibi aan het broeden is, en Lonny vreselijk agressief gedrag vertoont naar Wokki (hun kindje) omdat ie haar nu als indringer ziet.
Dit was jammer genoeg vorig jaar ook het geval alleen viel ie toen Wibi aan.
En dat was zo ontzettend zielig.
Hij beet haar zoveel en zo hard dat ze aan zowat iedere zijde bloedde.
Dit gedrag vertoont ie dus dit jaar tegen Wokki.
En omdat ik weet dat het Wibi vorig jaar ook is gelukt om in haar eentje te broeden heb ik er alle vertrouwen in dat dat dit jaar ook zal lukken.
Ze heeft nu 3 eitjes gelegd, maar ik heb jammer genoeg nog niet kunnen kijken of ze wel of niet bevrucht zijn omdat ze continu er bovenop zit.
Dit is ook de reden waarom ik het nachthok niet op heb gehangen.
Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd, en als het broedhok hangt kan ik het niet bekijken.
En gelukkig... Wibi heeft nog niet geklaagd  ;)

O ja, even voor de duidelijkheid. De vuurkorf die op mijn terras staat die gaat niet aan in de buurt van de vogels hoor  ;D

En ik moet zeggen. Tot nu toe gaat het allemaal hardstikke goed! De vogeltjes gaan iedere dag rond 7 uur het nachthok uit, en s'avonds er vanzelf weer in.
Overdag wordt er heel wat afgetetterd en gefloten, maar daar zullen mijn buren maar mee moeten leren leven.
Ik heb mijn best gedaan, en daar doen ze het maar mee.

En nog even een kleine trots erbij, ookal weet ik dat het niet helemaal op het forum hoort.
Een foto van mijn nieuwe tuin (uitzicht van de valkjes)
En de nieuwe caviakooi die mijn vader voor mij heeft gebouwd  ;D





Heel veel groetjes van Karina






mariannenl

jaaaaaaaaaaaaaa het is je gelukt je fotos  te plaatsen,, proficiat,
Leuk hoor ook knijntjes en caafjes erbij, ik heb er nog maar twee, twee oude rex-heren van 4 en 5 jaar.

Marianne

jeroenn

heey karina,

zo je hebt je valkjes wel een mooie kooi gegeven hoor.
en gewoon niks aan trekken van je buren.
zoveel kebaal maken je valkjes toch ook niet.
wij hebben ze ook buiten en onze buren vinden het alleen maar mooi.

Guinevere

Mooi hoor !

Wat fijn dat je je valkjes weer bij je hebt !
En het maakt echt niet zoveel lawaai hoor ! Ik heb er 5 in een voliere en de buren hebben nog nooit iets gezegd !

Groetjes en veel plezier !

Lotte

mariannenl

....dat is bij ons ook zo, ruim 20 valkjes en 5 grijze roodstaarten buiten, ja ze kletsen en fluiten maar echt herrie nee dat maken ze niet, dat deden mijn witkuif kaketoes wel, die ik dan ook helaas en met heel veel verdriet heb moeten wegdoen, als die tekeer gingen hoorde je dat vele huizen blokken verder.

De twee gaaitjes, een amazone en een kaketoe zitten vanwege de herrie die ze vaak samen maken binnen, en als deuren enzo gesloten zijn hoor je ze niet, nu met dit warme weer staat het open en dan soms wel, maar dat is niet voortdurend, dus de mensen hoeven echt niet te klagen, en dat doen ze ook al zo n ruim 10 jaar dat wij ze hebben niet


Mijn gaaitjes beginnen nu zo rond 6 uur s morgens te kletsen maar dan beginnen de vogels buiten ook, s avonds en s nachts zul je ze nooit horen dus......

Vele groetjes
Marianne

hannibal

Hoi Karina,

Dat is mooi opgelost, je hebt een prachtige voliere, je valkjes zullen er blij mee zijn!
Buren kunnen soms moeilijk doen, wat is er nu leuker dan het gefluit van een vogel?
Ik woon nogal landelijk en mijn buren hebben een haan, die kraait om 5 uur, vind ik handig, weet ik meteen hoe laat het is, en dan val ik weer in slaap, het zou niet in me opkomen om daarover te klagen.
Er zit ook een uil in de omgeving en rond 11 uur s'avonds begint die oehoehen, het klinkt zo spookachtig, ik hou ervan, al die dieren geluiden,
Veel plezier met al je dieren, ik heb een 3de valkje erbij nu, Boontje, de eerste valk die tam is toen ik haar kreeg, ze is wit, erg mooi, maar nog geen geluid gehoord, hoewel mijn andere 2 valkjes ook erg rustig zijn.
Groetjes van Hannah

mariannenl

oja was ik vergeten te vertellen onze wijk is ong. 30 jaar geleden gebouwd , en we trokken toen in onze koopwoning

Vroeger was het hier weiland en in de omtrek van ong. een halve km staan nog boerderijen en hoor je koeien loeien maar .... ook hanen die tegen elkaar ingaan, soms ook s nachts , daar kraait niemand naar  haha letterlijk en figuurlijk dus het valt hier ook wel mee hoor !

Marianne

bobbie

Hallo Karina,

Ik lees net je mailtje dus ben hier snel komen kijken.

WOW, wat een luxe voor ze. En wat zit jij ook lekker daar zeg.
Geweldig! Hier zal menigeen jaloers op zijn.

Enne .......... je haalt dus het koppel uit elkaar en laat dochter in de voliere. ??? Begrijp ik dat goed?

Eigenlijk zou dochter er uit gehaald moeten worden zodat ouders om de beurt kunnen broeden anders wordt het veel te zwaar voor mams denk ik. Maar wat ik denk hoef niet altijd zo te zijn hoor.

Heel veel plezier met de nieuwe situatie, het is werkelijk prachtig. :D

Groetjes, Nel :)

Karina

Hoi iedereen

Heel erg bedankt voor jullie reacties! :)
Ik ben ook nog steeds ontzettend blij met de voliere!
Wat betreft het kabaal, dit valt gelukkig allemaal mee mits het geen broedtijd is hier!  :P
En dat is het nu dus wel.
Het probleem is dat Lonny (het mannetje) zo'n vreselijk agressief broed gedrag vertoont dat ie de vrouwtjes aan valt.
Vorig jaar mocht Wibi (het vrouwtje) niet van Lonny broeden. Hij viel haar zo erg aan, en beet haar continu zo hard dat ik op een gegeven moment bijna niet meer kon zien dat Wibi een Lutino is, zo erg zat ze onder de wonden en het bloed.
Daarom heb ik vorig jaar Lonny apart gezet en hoopte ik dat het Wibi alleen zou lukken.
Gelukkig gebeurde dit ook.
Helaas is het dit jaar ook mis gegaan. Alleen kreeg Wokki (hun dochtertje) het nu te voorduren.
Aangezien ik weet dat als ik Wokki weg zou halen hij toch weer Wibi zou gaan aanvallen heb ik uit voorzorg Lonny eruit gehaald.
En tot nu toe gaat het allemaal heel erg goed gelukkig.
Het enige nadeel is dat Lonny is opgegroeid tussen de mensen, en als hij geen aandacht krijgt of ik even uit het zicht ben gaat ie heel hard schreeuwen en krijsen.
Dit doet ie gelukkig niet als ie met zijn soortgenootjes zit.
Maar ja, dat kan nu dus tijdelijk even niet.
Vandaar dat ik nu met een kleine schreeuwlelijk zit  ???
Maar goed, het is maar tijdelijk!
Wibi heeft inmiddels 4 eitjes gelegd waarvan er 2 zeker bevrucht zijn.
De andere 2 eitjes heeft ze pas gelegd, dus dat kan ik nog niet zien.
Maar ik hoop heeeeeeeeeellllll erg van wel natuurlijk!  ;D
Zo gezellig!!!
En mijn voliere is groot genoeg  ;)
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie leuke en positieve reacties!
Enne... als iemand tips heeft in verband met Lonny's aandacht schreeuwen, die zijn heel erg welkom!

Groetjes Karina

Ron

Nice job en het ziet er prima uit hoor.

en die buren die lopen te zuren blijven toch zoeken om iets te hebben om te zeuren ;)   gewoon negeren dat klootjes volk.


Gr
Ron

patty_dordtse valkjes

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website