23 april 2024, 21:32:54

pellets en teurlings

Gestart door Manouk, 11 december 2009, 19:05:07

« vorige - volgende »

Manouk

Ik heb nu als voer voor de valkjes teurling 228 en nutribird pellets aangeschaft..
ik lees hier goede dingen over, maar weet niet precies wat ik nu van wat moet geven en moet ik het voer eerst met de pellets mengen??

moet ik het door elkaar doen of apart geven..
Ik bedoel ik wil het beste voer voor mijn valkjes

wie o wie helpt mij??

bobbie

Hallo Coco88,

Ik zal je snel een antwoord proberen te geven, want daar wacht je al een tijdje op zie ik (11-12).

Oke, ik geef mijn vogels (valkparkieten,papegaaien,kanaries) ook pellets (momenteel Zupreem, normaal gesproken Harrison's), en vogelzaad.

Ik geef de pellets iedere dag en 2 à 3 keer per week zaad.

Aan de pellets liet ik ze op de volgende manier wennen:

75% zaad --> 25% pellets
50% zaad --> 50% pellets
25% zaad --> 75% pellets
100% pellets.

Je moet zelf even kijken wat het beste voor jouw vogels gaat en na hoeveel dagen je de hoeveelheid pellets uitbreidt.

Ook moet je zelf bepalen of je ze een paar keer per week zaad geeft of dat je dit constant wilt blijven aanbieden.

Uiteraard elke dag wat fruit/groente etc.

Hoe dan ook, succes ermee.

groetjes, Nel

Manouk

Bedankt voor je reactie..
Ik heb het in het begin bij elkaar in gedaan.. en heb nu een bakje hangen met aan de ene kant pellets en aan de andere kant zaadjes..
Ze lijken de pellets van nutribird lekker te vinden...
Maar ik heb het er nu elke keer in gedaan en volgende dag maar weg gegooid, want weet niet hoe lang het goed blijft in de kooi.. Kan ik dit om de dag nieuw doen of moet ik gewoon het oude weg gooien in de morgen en dan nieuwe geven?

groetjes
Manouk

bobbie

Hoi hoi,

Ik geef zoveel pellets dat het aan het eind van de middag op is, ik vul dan bij.

Ik heb een koffiemaatschepje, hiervan doe ik er 1 schepje per vogel in de etensbakjes (voor de valkparkieten).
De gaaien krijgen 2 schepjes, dit is ook op aan het eind van de dag, en de kanaries doen 2 dagen met zo'n schepje pellets.

Ik vind het wel prettig dat ze het bakje eind van de dag leeg hebben, op een vast tijdstip (rond 18.00 uur) vul ik de bakjes bij. Voor de valken zal dit ongeveer een half schepje zijn per vogel.

Zo hoef je ook niets weg te gooien van de pellets.
En om je vraag te beantwoorden als je heel veel in het etensbakje doet: pellets kan je gerust enkele dagen in de kooi laten. Maar toch vind ik bovenstaande manier het prettigst. Voor mijn gevoel hebben ze dan elke dag vers  ;D ;)

Doei, Nel :)

Manouk

ok dan ga ik dat ook maar op die manier proberen ;)

geef ze gewoon wat minder om te kijken wat zo op krijgen die dag..
groetjes
Manouk

Charlotta

Ik was vrijdag bij mijn dierenarts en heb gelijk eens gevraagd hoe hij met vogels is. Maar hij gaf me wel direct het advies om geen gemengde zaden maar pellets te geven, en elke dag een vitaminedruppeltje door het water. Hij zei dat hiermee veel problemen voorkomen konden worden.
Ik heb dus nu Nutribird B14 gekocht en ben dat aan het mengen, ze vinden er natuurlijk nog niets aan en vooral Joepie gooit het er verontwaardigd uit.
Ik heb nu een schepje pellets en evenveel zaad door elkaar gemengd.

Nemi

hmm ik heb hier een tijdje geleden gelezen dat vitaminepruppels gevaarlijk kunnen zijn.Had iets te maken met langzame vergiftiging door 1 van de vitamines die er in zit. Om die reden heb ik maar besloten die druppels weg te gooien. Als je regelmatig wat groenvoer geeft krijgt ie ook zijn vitamines wel binnen.

Kan iemand vertellen hoe het ook alweer zat met die vitamines?