16 april 2024, 14:14:10

eitje had al uit moeten wezen, helpen?

Gestart door Zyra, 27 februari 2010, 21:11:29

« vorige - volgende »

Zyra

Gisteren avond het eerste pikje in het eerste bevruchte eitje gezien. ik hoorde het jonkie vollop tikken en had er een goed gevoel over.

Nu zo ongeveer 24 uur later hoor ik het jong vollop piepen maar er zitten noog maar 3 pikjes in het eitje zelf.. ik heb het idee dat de schil te hard is.. Normaal gesproken had het eitje toch minsten tot de helft rond gepikt moeten zijn na 24 uur?

moet ik het kleintje helpen door een klein beginnetje te maken in het eitje of nog niet? zo niet wanneer dan wel helpen?

Ik hoop dat jullie hier antwoord op weten.

groetjes Dees

Kimm

hoi desire,

ik kan jou helaas geen advies geven, maar ik hoop dat je gauw advies zal krijgen.

sterkte en succes ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Zyra

dank je wel kim  :-* ik hoop ooks nel op reactie, voel me erg sullig nu ik niet weet wat te doen met het eitje.. het piept erg veel en hard, je hoort het al van buiten het blok.. vindt het raar dat ie maar 2 pikjes is opgeschoten in 24 uur.. volgens mij horen ze na plus minus 24 uur na het eerste pikje al geboren te zijn..

hopelijk snel reacties :)

Caroline

Nee hoor, een donsje begint eerst te tikken en meestal de volgende dag ook te piepen en dan komt het meestal pas een dag later.  ;)

Als het pas 24 uur aan het tikken is en je hoort het lekker piepen zou ik nog niks doen.

Zoals ik al schreef hierboven, 48 uur tikken is heel normaal.

Hoeveel dagen is het eitje bebroed??

Het blijft altijd een gok, kan het donsje er niet zelf uit komen en je bent te laat, gaat het dood, ben je te vroeg heeft het de dooier niet tot zich genomen en zijn zijn kansen ook nihil.

Succes ermee. 
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline

Even nog een kleine aanvulling .... er moet natuurlijk geen groot gat in het eitje zitten, want is het vlies eenmaal kapot moet je het donsje sowieso goed in de gaten houden maar dan ook is het afwachten .... met die dooier blijft het altijd een gok.  :-\

Door het gat in het vlies, droogt het vlies en komt helemaal vast te zitten om het donsje wat hierdoor niet meer uit het eitje zal kunnen komen.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Zyra

het eitje is nu 18 dagen bebroed, dus kwa tijd nog tijd genoeg, maar omdat het nu 24 uur na het eerste pikje is maakte ik me zorgen, maar je bent er weer in geslaagd me gerust te stellen caroline, dank je wel :-* ik wacht het af ;)

er zit niet geen gaatje in het eitje, alleen de eischil is iets naar buiten gepikt (mwja hoe leg ik dat uit ;)) hoop dat je snapt wat ik bedoel, gaatjes komen vaak pas wanneer het eitje rondom is aangepikt toch? eigenlijk nooit zo naar het uitkomen van een eitje gekeken, omdat ik eigenlijk altijd de dag nadat het eerste pikje er was het eitje al rondom gepikt was en er dus al kleine gaatjes in zaten, een paar uur later kijk ik en dan ligt het jong er.. dit jong heeft er dus gewoon wat meer tijd voor nodig als dat ik gewend ben :)

Valk1969

Enige wat je kan doen is de vochtigheid in de gaten houden. Probeer dit rond de 70 a 80 % te houden als de eieren op uitkomen staan.
Vanaf het eerste pikje/breukje op het ei kan het nog wel 3 dagen duren voor het jong er helemaal uit is gekomen. Ga beslist niet zelf lopen rotzooien aan het eitje om te helpen want dit geeft 99 van de 100 keer een negatieve effect op slagen.
Hoe moeilijk het ook is maar hier moet je echt geduld mee hebben en vooral het jonkie zelf het werk laten doen.
Heb je normale voeding gegeven zonder teveel calcium voordat het ei is ontwikkeld dan komt het allemaal wel goed.
Helaas gebeurd het wel eens dat een jonkie niet levend uit een ei komt maar hoe hard dit ook klinkt........ Blijft natuur en natuur rekent zelf af met de zwakkelingen. Ook met bijvoeren als een jong net uit een ei is zal deze het niet redden als je helpt met het ei te breken.

Enige zorg die je kan geven is genoeg hygro (rond de 70 a 80% dus). Even het ei in je mond doen en lichtelijk bevochtigen is al voldoende en niet met koud water besprenkelen.

Gr,

Patrick

Zyra

Vanmorgen bij de controlle lag ze er hoor een mooi wit donsje nog een heel klein beetje natte dons gevoerd en lekker warm. het is dus allemaal goed gekomen. bedankt voor de geruststellende berichtjes :-*

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kaatje

Ahhhh, dat zal een hele opluchting voor je zijn!

Gefeliciteerd met het kleine donsje  :D