23 mei 2025, 22:53:58

Nu aan het broeden, lamp hangen?

Gestart door Havic2006, 22 februari 2010, 19:20:10

« vorige - volgende »

Havic2006

Hallo allemaal,

Mijn valkparkieten zijn sinds vorige week begonnen met leggen. Overdag broedt het mannetje zeer goed, maar het vrouwtje broed niet 'snachts (slaapt gewoon naast het mannetje op een stok). Dus s' nachts liggen de eitjes gewoon in de koude en worden ze niet warm gehouden.

Nu is mijn vraag, kan ik er een lamp ophangen, zodat ze altijd wat licht hebben (mss dat ze dan wel gaat broeden...?)
Of hebben jullie een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ze wel broedt s'nachts, of zijn er suggesties om de eitjes op een manier warm te houden?
(heb er al aan gedacht om de eitjes 's avonds onder een lamp te leggen... Zou dit kunnen?)

Groetjes

Anke

Hoi,
Je kan inderdaad proberen om 's avonds het licht aan te laten, om te kijken of het popje dan wel gaat broeden.
De eitjes onder een warmte lamp leggen zou ik niet doen.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Havic2006

Oke dan.

En mag ik vragen waarom je dat niet zou doen? Dan blijven ze toch warm? En als het vrouwtje niet broedt s' nachts, dan komen de eitjes niet uit zeker?

Groetjes

*Yvon

Hoi hoi

Eitjes warmhouden onder een lamp zal niet goed gaan.
Je krijgt dan te maken met de juiste temperatuur en vochtigheid.
Iets wat wij mensen niet zo goed kunnen regelen als valkjes zelf.
En stel dat de eitjes dan toch uit zouden komen.
Dan is het nog maar de vraag of het koppel dan wel goed voor de jongen gaan zorgen.
Als je voor een nachtlampje kan zorgen in het binnenhok moet dat voldoende zijn.
Gaat het popje 's nachts nog niet broeden dan is ze nog niet geschikt voor een nestje.
Laat ze deze ronde gewoon afmaken zoals hun het doen en haal het blok dan weg.
Hang het blok dan nog eens over een paar weekjes/maandjes dan nog eens op.

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >