19 april 2024, 05:40:40

2 valkjes

Gestart door thijs kruiver, 23 februari 2010, 08:24:54

« vorige - volgende »

thijs kruiver

hoi.

Ik heb vorige week zaterdag twee valkjes gekocht bij de dierenwinkel. Hij zij zelf dat ze nu 16 weken waren.

Ik ben nu momenteel bezig om ze tam te krijgen echter telkens als ik in de kooi kom met mijn hand en trosgierst hebben ze eerst schrik maar daar na worden ze toch nieuwschierig en komen ze eten.

Mijn vraag is echter omdat ze beide (dana en max) van de dierenwinkel komen en omdat ze met zu'n tweeen zijn of ik een andere techniek moet gebruiken om ze tam te krijen.

Momenteel probeer ik ze s'ochtens voor dat ik ga werken en na mijn werk en nog een keer savonds te laten wennen aan mijn hand met trosgierst. Is dit voldoende? of kost het gewoon erg veel tijd.

Ik zou graag willen weten of ik echt wel goed bezig ben omdat ze toch erg vaak schrikken van mijn hand.


Tevens zou ik graag van jullie willen weten of er een goede dierenarts is in tilburg of omstreken voor mijn valkjes. In de lijst staan alleen dierenartesen die minimaal 40 min rijden zijn en ik zou er graag een dichter bij willen hebben voor het geval dat. Weet iemand hier een dierenarts met ervaring met valkjes?

Alvast bedankt voor het de andwoorden en ik zal mijn vragen hier posten wat dit zijn mijn eerste valkjes maar ik ben er nu al heel blij mee!

Landiej

In het tam krijgen van twee valkjes gaat best veel tijd zitten inderdaad. Probeer op dagen dat je niet hoeft te werken wat langer bij ze te gaan zitten, zodat ze beter aan je aanwezigheid zou kunnen wennen.

Als ze van de trosgierst komen eten kan je proberen het stukje trosgierst dat je vasthoudt steeds korter te maken, zodat ze steeds dichter bij moeten komen om te eten. Als ze eenmaal dichtbij komen kan je proberen ze over de borst te aaien. Misschien lukt het je zelfs om ze te laten opstappen op je vinger.

Wat je ook nog kan doen is de zogenaamde toilettraining. Daarvoor moet je de valkjes echter wel 'vangen'. Door je valkjes één voor één mee te nemen naar het toilet en ze daar aan je te laten wennen heb je een grotere kans van slagen omdat ze in het toilet niet van je weg kunnen vliegen. (tenzij je een balzaal van een toilet hebt natuurlijk!)

Veel geduld en veel tijd blijft altijd nodig om valkjes tam te krijgen. Vooral omdat je valkjes al wat ouder zijn dan de gemiddelde leeftijd waarop men begint met tam maken kan het iets meer tijd kosten voor ze echt aan je gewend zijn.
Als je valkjes zich thuis voelen in je huis en vrolijk zijn kan je ook gaan proberen ze uit de kooi te laten.

thijs kruiver

Bedankt voor de reactie!

In de weekenden zal ik uiteraard meer tijd met ze doorbregen. De bedoeling is natuurlijk dat we elkaar (ik, vrouw en kind en de vlakjes) gezeldschap gaan houden. Dus aandacht zullen ze genoeg krijgen.

Het voeden met de trosgierst heeft verschillende resultaten de ene keer zijn ze erg schrikkerig de andere keer stapen ze zelf op mijn vinger. Maar ik neem aan dat kleine terug slagen er ook bij horen. Voornaamste is neem ik aan dat we een band krijgen. Echter doe ik dit momenteel helemaal zelf. Is het verstandig om mijn vrouw en kind dit ook al te laten doen? of moet ik vasthouden aan drie keer per dag proberen?

De toilettraining zou kunnen want ik heb geen meda groot toilet  :P. Echter het vangen zie ik nog niet zitten ik heb liever dat ze er uit vrije wil uit komen. Als blijkt na 4 weken dat het nog niet lukt om ze te laten wennen kan ik dit altijd nog proberen.

Ik zal vanavind ook al proberen de kooi open tezetten. ik heb dan genoeg tijd zodat ze het op hun eigen tempo kunnen gaan verkennen als ze daar al aan toe zijn.


Landiej

Mijn twee valkjes zijn tam en gaan zelfs nu niet vrijwillig mee naar het toilet. Als je je valkje bij je kan nemen (door hem op te laten stappen), hem/haar tegen je borst houdt en je hand er overheen legt (met name over de kop) kan je hem/haar als het goed is makkelijk mee krijgen.

Het is goed dat je tot nu toe alleen bezig bent met het tam maken. Als de valkjes eenmaal aan handen gewend zijn kan de rest van het gezin het ook best gaan proberen. Voor het begin zou ik het echter bij één persoon houden, zodat het vertrouwen in mensen wat sneller kan groeien. Ik neem aan dat je vrouw en kind wat vaker thuis zijn; zij kunnen dan natuurlijk wel aandacht aan de valkjes schenken door even bij ze te gaan zitten en tegen ze te praten. Ook als er vorderingen zijn kan je vrouw natuurlijk best ook eens proberen om ze op te laten stappen; je wil ook weer niet dat ze eenkennig gaan worden!

Hoe meer ze gewend raken aan aanwezigheid van mensen om de kooi, hoe beter het tammaakproces zal verlopen. (Ik weet natuurlijk niet hoe oud je kind is: als hij/zij nog jong is en tegen de kooi gaat rammen is het misschien niet verstandig om hem/haar er nu al naast te zetten ;) )

Al met al is het gewoon een kwestie van aftasten hoe de valkjes reageren. Als ze eenmaal gewend zijn aan handen en zonder moeite opstappen zal het ze niet zoveel uitmaken welke hand er uitgestoken wordt om op te stappen.