19 april 2024, 18:43:19

Valkparkiet verliest veren!

Gestart door vogeltje, 18 februari 2010, 20:35:40

« vorige - volgende »

vogeltje

Mijn valkparkiet Ciko verliest de hele tijd veren. Ik vraag me af wat dat is? Moeten we naar een dierenarts?

Rianne

Volgens mij is je valkje gewoon in de rui, en hoef je niet naar een dierenarts. Tenzij het heel veel grote veren zijn.

vogeltje

Wat is precies groot en klein? ???

Lin

Dat zijn veren die van de vleugels afkomen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Inderdaad, vleugelveren of heel veel dekveren. Bij de rui komen er ook dekveren los maar ook donsveertjes.

vogeltje

Misschien dom maar ik weet niet hoe dekveren en vleugelveren er uit zien. Hebben jullie misschien plaatjes? :-\ ???

Kimm

24 februari 2010, 19:01:14 #6 Last Edit: 24 februari 2010, 19:04:13 by Kimm
 De dekveren liggen over de donsveren heen. Dit zijn de veren die je ziet wanneer je naar de vogel kijkt. Deze veren zijn harder en mooier van kleur.
vleugelveren zijn de grote veren aan de vleugel.



groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Landiej

Meestal is verlies van veertjes gewoon de rui inderdaad.
Hoe oud is je valkje nu?

pipje123

hallo,
de valkparkiet van mijn vriend verliest ook regelmatig veren en zijn veren zien er ook niet verzorgd uit.. hij heeft het ook altijd koud en gaat altijd bol zitten en slaapt veel.. ik had gelezen in een boekje over valkparkieten dat als ze de hele tijd bol gaan zitten dat ze het koud hebben en ziek zijn?

Kimm

ja bol zitten is helemaal niet goed en als de veren er ook niet goed uitzien, zou ik het valkje snel na laten kijken.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Linda de Fost

Hallo,
Mijn valkparkiet verliest ook veel veren. vooral de grote veren van zijn vleugels. hij is ook in de rui, maar als hij dan net een nieuwe veer heeft valt die alweer uit en soms bloeit hij dan ook een beetje. wat zou dit kunnen zijn?
alvast bedankt!
Groetjes Linda

Landiej

Als je valkje nieuwe veren gelijk weer verliest is dat zeker geen goed teken. Weet je of je valkje vroeger geplukt is?
Het is sowieso verstandig om even een vogelarts te raadplegen als dit aanblijft.

Linda de Fost

mijn valkparkiet is nog niet zo oud. dit is zijn eerste rui. wel waren de veren van zijn vleugels geknipt toen ik hem kreeg. maar wat bedoel je precies met 'geplukt'?
groetjes Linda

Kimm

pukken wordt mee bedoeld, dat het valkje de veren er zelf uittrekt.

als bij jouw valkje de nieuwe veertjes eruit vallen ( zomaar) en het bloedt, dan zou ik er even mee naar de da gaan, want ze kunnen aan de pennetjes zien of er ook wat mis is.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010