11 mei 2025, 01:08:55

popje vertoont macho gedrag?

Gestart door Hassebas, 14 februari 2010, 18:35:06

« vorige - volgende »

Hassebas

Een van onze valkjes (wij hebben er zeven, drie bewezen popjes en drie mannetjes en 1 twijfelgeval) die wij gekocht hebben als popje (wildkleur bont) kan ook erg goed de balts van de mannetjes imiteren. Als zij dit doet dan wordt ze gelijk door de overige drie mannetjes door de binnenvoliere gejaagd terwijl ze dit bij de andere mannetjes onderling nooit doen. Wij twijfelen ook wel aan het geslacht van dit valkje vanwege dit gedrag. Ze is erg gehecht aan een van onze mannetjes en biedt zich aan zodra deze begint te fluiten dus dit is wel pop gedrag. Dit mannetje heeft echter zijn zin gezet op een van onze andere popjes. Kan het zijn dat zij dit doet omdat ze jaloers is en hierdoor wel zijn aandacht krijgt? Of hebben we te maken met een mannetje met homoseksuele gevoelens? ::) Je weet het maar nooit... ;D

Sanna

Ook twee mannetjes kunnen een heel hecht koppel vormen, dus dat je valkje op een mannetje valt is op zich inderdaad geen garantie. Als hij door de voliere gejaagd wordt zodra hij macho gedrag vertoont kan er inderdaad op wijzen dat het toch een mannetje is. Ik vrees dat alleen een dna-test op de veertjes uitsluitsel zal bieden.

Groetjes, Sanna

Hassebas

bedankt voor je reactie ik was al een beetje bang voor dat antwoord. Ik vind het veren uittrekken alleen een uiterste oplossing. Dus we wachtten het wel af.... :'(

Sanna

Het veren uittrekken stelt niks voor hoor. Je neemt een stuk of 5 borstveertjes, het beste met een pincet. Valkje in kwestie geeft geen kik ;). De borstveertjes zijn erg klein en hebben een zeer dunne schacht. Ik weet niet of je wel eens een valkje moord en brand hebt horen schreeuwen wanneer er een veer die moet uitvallen dwarszit? Bij de borstveren kikken ze dus helemaal niet. Mijn beleving is altijd dat het uittrekken van borstveren ongeveer moet voelen als wanneer je een haar bij jezelf uittrekt.

Groetjes, Sanna