|
Pagina's: [1] 2
|
|
|
Auteur
|
Topic: Nog nooit uit de kooi geweest!! (gelezen 1009 keer)
|
Eebeetjuh
Valkparkiet eitje

|
Hallo, ik zit er vreselijk mee. Heb twee valkjes (mannetje en popje) in een grote kooi in huis. Voldoende speelgoed, en ruimte om met de vleugels te klapperen, maar ze hebben NOG NOOIT los kunnen vliegen 
Ze zijn nu denk ik een maand of 7 en aardig in de rui. Toen ik ze kocht waren ze een week of 10. Zusjes werd er gezegd. Niet dus, want 1 blijkt duidelijk een mannetje te zijn. ( wordt steeds geler en heeft ook typisch mannetjes gedrag) Tevens de brutaalste. 
Mannetje (Coffee) eet wel uit mijn hand, en is er ook per ongeluk wel eens op gaan zitten. Popje(Cookie) is schuwer. Eet wel uit mijn hand, maar nog steeds niet heel dichtbij. Ik krijg ze niet tammer. En omdat ik aldoor in het forum heb gelezen, dat je ze beter niet uit de kooi kunt laten, als ze niet kunnen opstappen. heb ik dat ook nog niet aangedurfd. Toilettraining is niet mogelijk, daar de kooi veel te groot is.
Het mannetje "communiceert" duidelijk met mij, en vraagt ook regelmatig de aandacht. Ze zijn zo leuk en zo gezellig, maar ik heb ze nog nooit de kans durven geven om te vliegen. En dat vind ik vreselijk. Ben er sowieso geen voorstander van om dieren in een kooi te zetten.
Moet ik soms een speelplek voor ze creeeren in de woonkamer (heel klein vertrek met open keuken) en toch de kooi open maken? Dat ze er zelf uit kunnen? En het gewoon proberen?
Groetjes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eebeetjuh
Valkparkiet eitje

|
Ja. ik vind het ook vreselijk dat ik ze nog nooit heb losgelaten!!
Dus gewoon de bovenkant van de kooi openzetten? Ik heb een grote Montana kooi, waar deurtjes inzitten en de bovenkant kan ook open. En ergens anders wel een speelstukje neerzetten? Een grote tak met wat speeltjes? En eten in de kooi laten... Water ook?
Hoe doen jullie dat met electriciteitsdraden dan?
Groetjes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Landiej
Valkparkiet

Geslacht: 

|
Inderdaad gewoon loslaten als je thuis bent, en ze weghalen van plekken waar ze niet mogen komen.
Wat de toilettraining betreft: ik ben ook niet met de hele kooi op de wc gaan zitten hoor  Het idee is dat je één van de valkjes vangt en de kop met je hand bedekt. Daarna neem je hem/haar mee naar de wc. Eenmaal daar aangekomen kan je het beestje loslaten en proberen vriendjes te worden. (Je valkje zal eerst wat rondfladderen, maar omdat je op de wc zit is dat geen probleem; ze kunnen daar nou eenmaal niet ver komen. Wel op de dichte bril gaan zitten natuurlijk!)
Ik ben bang dat je wat té voorzichtig bent geweest door ze zo lang in de kooi te laten: het tammaakproces wordt er niet gemakkelijker op Toch hebben ze altijd bij jou gewoond, dus zal het met een hoop geduld vast goedkomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanna
Global Moderator
Valkparkiet

Geslacht: 

Biltse valkjes
|
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar je hebt dikke kans dat ze er al niet eens uit durven te komen wanneer je de deurtjes openzet, omdat ze dat nog nooit gedaan hebben. De kans zit erin dat je ze naar buiten moet lokken. Maar dat is niet persé iets slechts, het is meteen ook een goede manier om vertrouwen in jou op te bouwen. Wanneer het je lukt ze naar de ingang te lokken met iets lekkers (zoals trosgiers) gaan ze jou associëren met iets prettigs. Als ze er eenmaal uitkomen denk ik dat ze eerst angstvallig op jou zullen blijven zitten omdat dat tenminste iets bekends is. Zolang ze hun kooi als veilige haven zien moet het te doen zijn om ze er weer in te krijgen.
Wanneer ze inderdaad reageren zoals hierboven beschreven (hoeft dus absoluut niet te gebeuren hè ) zou ik ze er niet te lang uit laten. Gewoon een minuut of 10 ofzo. En dan iedere keer een beetje langer. Probeer in ieder geval jagen achter de vogels aan te vermijden, daar maak je een hoop vertrouwen mee kapot.
Succes.
Groetjes, Sanna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eebeetjuh
Valkparkiet eitje

|
Hallo allemaal, En daar zit ik dan...... Een pracht van een parkietenboom gemaakt voor in de kamer. Alles veilig gemaakt... stekkers van tv er uit, handdoek over de glazen tafel (was anders bang dat ze er tegen aan zouden vliegen) landingsplaatsjes gemaakt op gladde plekken.
Toen de kooi opengemaakt, zodat ze eigenlijk meteen de speelboom in konden. Dat leek een mega succes!! Tot er eentje de vleugels begon te strekken. En toen was het eind in zicht. Werd er helemaal naar van. Ze vlogen tegen de (witte) muren op, en overal langs en tegenaan.
Tot ze versuft ergens gingen zitten. Cookie in de ene hoek, en Coffee in een gangetje. Nu is Cookie per ongeluk tegen de speelboom aangevlogen en daar beland. Dus de kooi zo neergezet dat ze er makkelijk in kon. Zij zit veilig in de kooi. Maar Coffee (de brutaalste) zit angstig in een uithoekje. Heb al geprobeerd te lokken met trosgierst, met rammelen van etensbakje. Niets helpt.
En daar zit ik dan, met mijn goeie gedrag. Zelfs de tv uitgezet omdat ik bang was dat ze aan de snoeren zouden zitten. Nu zit ik al twee uur op mijn bankje, te wachten tot Coffee in beweging komt. Maar hij durft niet meer. Gelukkig lijkt hij nog helemaal heel. Maar hij is wel heel bang en moe.
Het is nu 9 uur 's avonds. Ik heb het idee dat ik hier morgenvroeg nog zit, want je snapt natuurlijk wel, dat ik niet durf te slapen als Coffee nog in het hoekje zit. Hij zit in een heel smal gangetje, wat aan mijn woonkamertje zit. In een doodlopend stuk zal ik maar zeggen. Dus kan er ook niet quasi omheen lopen. Als ik er naar toe loop dan zit hij in het nauw. Dus ik blijf maar om het hoekje op de bank zitten.... Wachten................wachten........ wachten........... Het was dus niet echt een succes. Ben er naar van. Zo zielig.......
Wordt vervolgd...
Groetjes, Eebeetjuh
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Yvon
Donateur
Valkparkiet

Geslacht: 

|
Hoi hoi
Als er weer een valkje zich moe heeft gevlogen en het wil/gaat de kooi niet in laat die dan op een stokje opstappen en begeleid die zo naar de kooi.  Ben benieuwd hoe het gegaan is. 
Groetjessss Yvon
|
|
|
|
|
|
Klik op de foto en zie onze site. Ons dagboekje is < hier >
|
|
|
Eebeetjuh
Valkparkiet eitje

|
Jaaaaaaaaaaaaaa het is nu 1 uur en een kwartier later en ze zitten beide heerlijk te snoepen van de trosgierst.IN DE KOOI!!! Die hadden ze wel verdiend lijkt me zo!! Had al geprobeerd met stokje om op te laten stappen, maar dat wou Coffee niet. Die was bang!!! En afdwingen wou ik het niet. Dus ik iedere keer om het hoekje, met etensbakje rammelen, en op een gegeven ogenblik nam hij weer een duikvlucht en belandde ook richting kooi. Na een hoop acrobatiek, lukte het hem ook om in de kooi terug te komen.
En nu zitten zij aan de trosgierst en ik aan een flink glas wijn! Allemaal aan de beloning!!
Morgen ben ik er niet, maar donderdag zal ik ze weer loslaten! Trek er de hele avond weer voor uit 
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Eebeetjuh
Gelukkig,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanna
Global Moderator
Valkparkiet

Geslacht: 

Biltse valkjes
|
Ach arme Eebeetjuh, voor jou was het nog het allerergst... . Ja, het is zo moeilijk te voorspellen hoe ze gaan reageren als ze er nog nooit uitgeweest zijn. Als ze niet waren geschrokken in de boom was het heel anders gelopen. Maar ik ben blij dat ze uiteindelijk toch weer zelf in de kooi beland zijn zonder dat je hebt hoeven jagen. Heel veel succes morgen als je ze weer los laat. Trek de wijn maar vast weer open... 
Groetjes, Sanna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Charlotta
Valkparkiet

|
O, nou, ik vind dat je het dapper hebt gedaan, hoor. Ik vind dat ook supereng, en hield vandaag mijn hart een beetje vast toen Joepie hier voor het eerst los mocht. Maar die is zo heerlijk relaxt en zo gewend aan vliegen, daar ging niets mis mee. De kooi stond open maar Sjors bleef angstvallig binnen en ik heb hem ook nog niet gestimuleerd om eruit te komen, want hij is het ook helemaal niet gewend en ik vind dat ook echt eng, hoor!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eebeetjuh
Valkparkiet eitje

|
Even een update
Wou even laten weten dat Coffee en Cookie inmiddels enorme piloten zijn. En ze zijn heel veel uit de kooi! Uren zelfs.... En gezellig dat dit is! Inmiddels zit ik ook nooit meer alleen te eten, want als ze in de gaten krijgen dat er iets op tafel staat zijn ze er als de parkieten bij. In het begin wilden ze van mijn bord meeeten, maar dat was toch heel snel af te leren. Nu krijgen ze na mijn eten iets lekkers. Een rozijntje, of stukje fruit..
Proberen doen ze het nog wel..... jullie kennen het vast wel... Net doen of ze de andere kant opkijken , en dan toch uiteindelijk dicht bij je bord komen .... Als mijn "euh" dan komt, even een geluid als protest, maar ze wachten keurig.
Ik wilde dus even laten weten, dat ze een mega vrijheid hebben en dat ze kunnen vliegen als de beste!! En de klimboom die ik gemaakt heb, wordt ook naar hartelust gebruikt (en gesloopt uiteraard )
Groetjes Eebeetjuh
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanna
Global Moderator
Valkparkiet

Geslacht: 

Biltse valkjes
|
Nou, wat een goed nieuws zeg! Super dat het zo fantastisch bij jullie gaat. Nog veel plezier met je valkjes, en hun gedrag komt inderdaad zeer herkenbaar voor.... 
Groetjes, Sanna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pagina's: [1] 2
|
|
|
|
|
Pagina opgebouwd in 0.15 seconden met 21 queries.
| |
|