28 maart 2024, 23:19:59

broeden op nepeitjes

Gestart door 2 valkjes, 3 februari 2010, 10:29:40

« vorige - volgende »

2 valkjes

3 februari 2010, 10:29:40 Last Edit: 3 februari 2010, 10:48:45 by 2 valkjes
Hoi,

Ik heb een paar vragen. Mijn valkje Puck heeft gisteren een ei op de bodem van de kooi gelegd. Op advies van mensen van dit forum dit vervangen door een nep ei.
Inmiddels zitten ze er regelmatig op te broeden. Vanacht heeft puck erop gezeten en vanmorgen hadden ze het omgewisseld. Nu wisselen ze steeds af.

Mijn vragen:

Ze worden zenuwachtig als ik ga kijken en gaan er dan af. Is het voor de rust goed als ik het hoekje waar ze zitten een beetje afscherm?

Normaal gesproken haal ik ze er vrijwel dagelijks een poos uit zodat ze kunnen vliegen. Kan dit nu ook of kan ik ze beter met rust laten?

Is het voor Puck sowieso goed om te vliegen nu ze eieren in haar buik heeft? Of is er dan meer kans op legnood?

Eigenlijk had ik in de planning staan om de kooi schoon te maken. Kan dit nu of moet ik nog even wachten?

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Agnes


Anke

Hoi,
Als je valkjes toch op nepeieren zitten, hoef je niet zo heel voorzichtig te zijn hoor.
Ik zou ze laten kiezen of ze wel of niet willen vliegen.
Gewoon de kooi openzetten en kijken wat ze doen.

Losvliegen kan gewoon als een popje eieren moet leggen.
Zorg dan wel dat de kooi openstaat, dan kan ze als ze wil naar binnen om haar eitje kwijt te raken.

Je kan rustig de kooi verschonen want een nest met nepeitjes kan je ook niet verstoren :)

Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

2 valkjes

Hoi Anke,

Bedankt voor je reactie. Omdat het even duurde voor ik antwoord kreeg heb ik vanmorgen er toch maar voor gekozen om ze te laten vliegen. Vooral omdat Puck zelf duidelijk aangaf dat ze wel even haar vleugels wilde strekken.
Klein voordeel: Vooral Jimmy liet zich erg makkelijk weer in de kooi zetten! :)
Verder vind ik het ook wel een beetje sneu voor ze, ze zijn er samen zo serieus mee bezig en lijken er zo blij mee te zijn en dan blijkt al dat werk voor niks :-\
Ik vraag me trouwens wel af wat Puck van plan is want ze heeft nu in 4 dagen 3 eieren gelegd. Ik heb 5 nepeieren en als ze in dit tempo door gaat moet ik terug naar de winkel waar ze zeiden dat 2 wel voldoende was :)