11 mei 2024, 14:07:13

help

Gestart door winnythepooh, 24 januari 2010, 21:23:49

« vorige - volgende »

winnythepooh

Donsje is nu 3 weken oud en was net uit het blok voor het eerst is dit niet te vroeg?? Heb hem terug gezet moet ik nu ook zaad enzo neer gaan zetten voor hem??
mary-ann

Rianne

Nee hoor nog niet. Maar voeren de ouders niet dan, als het jong eruit is?

winnythepooh

Nou ik heb hem van schrik op mijn laten gaan en terug gezet in het blok en hij is er niet meer uit geweest dus misschien ongelukje ofzo verder word ie goed gevoerd door zijn ouders maar vanaf wanneer zaad 6 7 weken??
mary-ann

Rianne

Met 4 weken vliegen ze normaal gesproken uit, maar zullen ze nog niet omkijken naar het voer. 6  weken is een goede leeftijd daarvoor :)

winnythepooh

5 februari 2010, 21:11:11 #34 Last Edit: 5 februari 2010, 21:31:36 by winnythepooh
volgende probleem ik kom net thuis en donsje inmiddels 22 dagen oud en 98 gram.
en mams heb een nieuw ei gelegd momenteel zit ze te broeden en ook te voeden (gelukkig) en nu ik wil eigenlijk geen nest meer en hoe zit dit met ons donsje Gizmo bestaat er een kans dat ze hem blijft voeren kan hem ook niet echt wegen als zij zit te broeden ik ben effe het spoor een beetje bijster geraakt eerlijk gezegd.
??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

dan heb ik nog een vraag heb wat gelezen over handopfok voor de zekerheid en daar staat dat een jong van 3 a 4 weken een omgevingstemperatuur van ongeveer 26 graden moet hebben maar bij ons staat de verwarming de hele dag tussen de 19 en 20 graden heb alleen een warmtelamp aanstaan tussen 12 en 18 uur op een afstand van ruim een meter dat is die temperatuur toch veel lager maar hij doet het goed dit heb ik al een week zo kan ik het zo houden dan.
mary-ann

Rianne

Dat schema is voor valkjes die helemaal met de hand groot gebracht worden, want buiten in het broedblok haal je die temperatuur ook nooit. ;)
Je kunt het eitje vervangen voor een nep ei, en dit steeds doen met alle eitjes die erbij komen. Heb je geen nep eitjes, kun je er met een naald een gat in prikken, dan kan het embryo zich niet ontwikkelen.

winnythepooh

Ok dat is een goed idee maar moet ik afwachten of die kleine gevoerd blijft worden nu
mary-ann

smiley

Hallo winnythepooh

Ik heb dit ook pas meegemaakt er was een nieuw ei en ma stopte met voeren toen ze 4 weken waren .
Ze hield de kleintjes wel warm maar gaf ze geen eten meer !!
Dat deed pa nog een paar keer per dag ,ik ben toen mee gaan pappen 2x per dag .
Dat werkte prima en de kleintjes zijn nu ruim 7 weken oud .
Ik heb Nutribird  A21 voor ze in huis .
Gaf ze 2x per dag 10% van hun gewicht ,je moet de kleine dus wel wegen voordat je hem eventueel pap geeft .
Ik had dan ook 3 kleintjes ,in jou geval is er maar 1 en ik denk dat pa dat makkelijk alleen kan als hij nog voert .
Doet hij dit niet en ma stopt er ook mee dan zal je het moeten over nemen .
Er staat een tabel bij handopfok hoeveel keer je hem dan moet voeren .
Want het gaat naar leeftijd en gewicht .
Niet de weg kwijt raken ,want tot nu toe doe je het super meid .
Probeer ook een beetje te genieten van de kleine ,want hij is zo groot .

groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Rianne

Ik zou het zeker even afwachten :) Als je geen handopfok hoeft te geven, is dat alleen maar beter.

winnythepooh

Ok doe ik zijn gewicht is nu 100 gram
Nepeieren kunnen we maandag halen hebben ze nu niet
Bedankt voor jullie reacties erg lief en geruststellend
Ik houd jullie op de hoogte
mary-ann

winnythepooh

Heb nog een vraag donsje is weer uit het nesthok en er is een tros met gierst naar beneden gevallen en hij eet daarvan neem aan dat ik dan ook gewoon zaadjes neer kan zetten toch als hij gierst eet
Hij is nu 24 dagen
mary-ann

Rianne

Super, gewoon proberen! :D Vaak is het valkparkietenvoer wat te grof, kijk of je wat fijner zaadvoer kunt vinden, dit pelt wat makkelijker.

winnythepooh

We hebben besloten de eieren toch maar te laten liggen we kunnen ze niet weghalen het eerste ei ligt er al 4 dagen dus hopen dat het nu beter gaat en dat ze geen eieren meer gaan leggen en anders gaan we op zoek naar een kweker voor ze
Ik heb fijn parkietenzaad gekocht ga het morgen in de kooi leggen en ook eivoer en brood enzo ben zeer benieuwd
mary-ann

Rianne

Ik hoop dat je de juiste beslissing maakt, kun je je voorstellen dat dit je nog eens gebeurd, maar dan met 4 jongen?
En wie gaan er anders naar een kweker? Het koppel of je jongen??

winnythepooh

Als ze eieren blijven leggen het koppel dan ik ga ze in elk geval meer met rust laten ik weet het ook niet heb wel nepeieren in huis maar die zijn heel erg klein die passen 3 keer in een valkparkietenei maar het is toch al wat nu toch dat eerste ei 
mary-ann