3 mei 2025, 18:20:43

Nieuw nest - oude nest verlaten

Gestart door bianca_, 14 januari 2010, 18:21:16

« vorige - volgende »

bianca_

Hallo,

Mijn valkjes hebben sinds half december een nestje met 4 kleintjes.
De oudste is zaterdag 4 weken, maar de jongste vandaag pas 3 weken oud.

Sinds 1.5 week ongeveer vind ik het voeren niet lekker gaan, pa en ma reageren niet op het "geroep" van de jonkies, wat ze in het begin wel deden en pa en ma zitten alleen nog in het hok als ze voeren, verder zitten ze in de kooi zelf.

Nou heb ik het geluk dat mijn huis door blokverwarming goed warm te houden is, dus met 27 graden hebben de kleintjes geen last ervan gehad dat pa en ma eigenlijk niet meer in het hok zitten. Ook voeren ze niet zo veel als voorheen en zijn de kropjes overdag regelmatig leeg, maar ze voerden wel genoeg om de jonkies actief te houden.

Vandaag (ik weet ook niet waarom overdag) heeft moeders een nieuw ei gelegd en nu voeren ze de jonkies helemaal niet meer. De kropjes zijn niet zo goed als leeg, maar helemaal leeg en één van de jongen is zo zwakjes dat ie z'n kop niet goed omhoog meer kan houden.

Nu is mijn vraag wat is wijsheid?
- Als ik met de hand ga voeren dan krijgen ze (behalve in het weekend) om 8uur, 17uur en 0.00 uur eten, daartussen ben ik werken. Volgens mij zijn ze nog te jong voor 3 voedingen per dag. Daarnaast is 3 weken nog zo onwijs jong, heeft toch de weerstand van de ouders nodig en de kans op kropverzuring.... dus eigenlijk ben ik daar een beetje huiverig voor.
- Als ik nu de nieuwe eitjes weghaal, bestaat er dan de kans dat pa en ma toch weer actief worden in dit nest, of is eens verlaten, voor goed verlaten?
- Als ik nu ga bijvoeren (nutribird A21) neem ik daarmee alle kans weg dat pa en ma het nog over gaan nemen?
- Als ik nu alleen bij zou gaan voeren, in de hoop dat pa en ma het zelf toch nog overnemen, is één voeding per dag dan genoeg om het even aan te kijken?

Graag jullie advies...want ik weet het eventjes niet...

bianca_

Oh dat vergeet ik erbij te zetten....
De afgelopen dagen hebben ze de jonkies al een paar keer het broedhok "uitgeschopt" maar dan lagen de jonkie(s) verspreid door de kooi dus dan legde ik ze weer bij elkaar in het hok zodat ze elkaar toch ook nog een beetje warm kunnen houden.

patty_dordtse valkjes

Hoi,

Ik denk dat de ouders een nieuw nestje willen beginnen en daarom de jongen zo gezegt links laten ...

Je kan het beste zelf ook gaan voeren en kijken naar wat hun gewichtjes zijn.
Hier op forum staat de informatie over het handvoer geven en hoeveel en hoevaak dus vandaar ook het gewicht belangrijk is.

Als ze de jongen er weer uit gaan gooien kan je ze het beste eruit halen volgens mij anders heb je grote kans dat ze het weer gaan doen omdat ze een nieuw nestje willen beginnen.

Ik weet niet of je dat zelf wel wilt en zou ik het nestblok eruit halen als je dat niet meer wilt op dit moment.

ik hoop dat je even voldoende weet  en hier op forum kan je er veel over vinden.
mss dat er iemand bij je in de buurt woont en mss wel voor wil komen doen ...

mvg
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Anja

Als de ouders niet meer voeren dan heb je geen keuze en moet je handopfok gaan geven.

Op deze link staat precies hoeveel voedingen ze moeten hebben.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Succes.

ps als je geen nieuwe jonkies wilt vervang dan de eitjes door nepeitjes.

bianca_

Bedankt voor de reacties, ik ga starten met de hand voeding.
Zal ze morgen in een eigen warme doos op een warm plekje zetten.... En dan het beste hopen.

Zal erover nadenken of dat ik de eitjes vervang.
Kunnen de plastic eitjes gewoon bij de reguliere dierenzaak gekocht worden?

patty_dordtse valkjes

de meeste dierenwinkels hebben het wel de nepeitjes

succes met de kleintjes en laat het nog eens weten  ;D
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

bianca_

Citaat van: patty op 14 januari 2010, 20:41:31
succes met de kleintjes en laat het nog eens weten  ;D

Ik dacht... ik laat het nog eens weten  :)

Het lijkt helemaal goed gekomen, ondanks dat ik zo nog steeds regelmatig onder dwang moet voeren, zijn ze allemaal op ongeveer het zelfde gewicht of iets aangekomen, eentje is wel afgevallen maar deze is ook het drukste van allemaal.
Inmiddels vliegen ze alle vier.
Voorzichtig zijn ze sinds gisteren ook van het gewone voer wat aan het eten (voornamelijk de trostgierst en gepelde zonnebloem pitten.. maar iets is beter dan niets)
Ben nu ook niet zo bang meer dat het fout gaat (de jongste is morgen 5 weken oud) dus bedankt voor al het advies wat jullie gaven, het bleek de juiste keus!