2 mei 2025, 07:39:55

Wel of geen tweede erbij?

Gestart door Kell_, 24 november 2009, 09:37:11

« vorige - volgende »

Kell_

Hoi,

We hebben een valkparkietje van net een jaar oud. Sinds afgelopen juni heeft ze in totaal zo'n 15 eitjes gelegd. Ze zit er wel op te broeden, onder in de kooi. We hebben geprobeerd ze te laten liggen en meteen weg te halen maar nu heeft ze weer 2 eitjes gelegd. Op zich voelt ze zich prima, is vrolijk, gezellig. Maar toch maak ik me zorgen; we werken allebei en overdag is ze (met onze andere knaagdieren) alleen thuis. Ze krijgt als voer grote parkietenzaad en eivoer, als verwennerij rozijntjes, pelpinda's en wat groente of fruit. Ze heeft diverse speeltjes in haar kooi en we wisselen ze af. Verder krijgt ze 's avonds en als we thuis zijn voldoende aandacht en zit ze vaak los. Is het nou verstandig om er een tweede bij te nemen? Of hoeft dit niet de oplossing te zijn. En maakt het uit of het een vrouwtje is die erbij komt?

Groet,
Kelly

Mark

Als oplossing voor de eitjes als je dat bedoelt is het geen oplossing!
Het beste is de eitjes te laten liggen tot je valkje haar interesse verliest. Dit zal zo ongeveer na 21 dagen zijn.
Als je wil kun je er een valkje bij nemen voor overdag dat je valkje dan niet alleen is.
's avonds komt je vlakje geen aandacht tekort zo te horen.
Als je geen kleine donsjes wil zou ik zeker een popje(vrouwtje) erbij doen. De kans op kleintjes bij een mannetje is aanwezig.
Valkjes leggen sons namelijk ook hun eitjes op de bodem wat je valkje nu ook doet denk ik.

Gr

Karin

24 november 2009, 15:04:25 #2 Last Edit: 24 november 2009, 19:00:20 by Karin
Nou... een tweede erbij kan wel veel meer afleiding geven waardoor er minder kan is op eitjes, maar het is geen garantie. Er bestaan van die aanhoudende eitjesleggers  ;D Ik heb op mijn site een stukje staan over wat je kan proberen als een popje eitjes blijft leggen : http://www.debonteparel.nl/info5.html
Het staat op ongeveer 1/3 van de pagina.

Maar verder zou ik er zeker een tweede bij zetten hoor. Zoals je al zei ben je hele dagen weg en dit vind ik toch wel heel erg sneu voor je valkje zo alleen..... Zet het nieuwe valkje wel even apart en zeker er niet bij zetten als ze eitjes heeft  ;D ;D ;D

Man of popje maakt niet uit, als het een man is vervang je de eitjes gewoon voor nepeitjes. Als je 2 popjes hebt en ze gaan zo dadelijk samen leggen.....  :P :-X
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Peggel

het zijn kolonie dieren, dus altijd minimaal 2 ;)
maar dat is sowieso mijn menig hoor, is wel zo gezellig voor ze.

mijn pop bleef ook met dit 2e nestje eitjes leggen, na 3 weken legde ze er nog een paar bij, sommige heb ik weggehaald, en andere die er apart uitzagen laten liggen, 1 is eruit gekomen, later bleef ze eitjes leggen, ik heb er weer een paar weggehaald en een paar met een stift bewerkt, nu weet ik welke daarna gelegd zijn.
dus ook al hebben ze een kuiken kunnen ze dus alsnog doorgaan met eitjes leggen.
geef d'r voor de zekerheid maar wat extra kalk en vitamine, zeker totdat je een 2e valk heb gevonden.
succes ermee.

beer

zijn deze da niet luidruchtiger met zen 2? daar wij ook zouden willen kijken voor een vriendje maar op een appartement wonen en geen ruzie met de ondergeburen willen zijn we bang dat ze boven elkaar gaan zitten roepen  ???

Anke

Hoi Beer,
Ik woon in een flat en ik heb 22 valkjes ;D ;D
Toevallig sprak ik laatst mijn (nieuwe) beneden buurvrouw.
Die zei dat ze de valkjes wel hoorde maar het wel een gezellig geluid vond :)
Dus 2 valkjes moet kunnen hoor.
En... het is inderdaad veel gezelliger voor je huidige valkje :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes