4 mei 2025, 00:42:33

Bange valkparkiet

Gestart door Ginoo22, 15 november 2009, 22:29:57

« vorige - volgende »

Ginoo22

Ik heb sinds een week een valkparkiet van 5 maanden,
Natuurlijk moet hij nog wennen, maar hij is enorm bang.
Elke keer als ik me hand in de kooi steek springt hij tegen de tralies of vliegt door de hele kooi heen. Als ik thuis bij hem ben zit hij bijna de hele dag alleen maar stil op een stokje, en soms loopt hij heen en weer. Als ik weg ben hoor ik van me ouders dat ie behoorlijk druk is soms, en dan maakt hij ook een rotzooi in me kamer. En krijst ook hard. Is dit gewoon normaal en hoord het bij het wennen etc. of kan er iets anders zijn??

Kimm

hoi,

gefeliciteerd met je valkje!

waar komt je valkje vandaan? komt hij uit een huiselijke situatie of uit een voliere of dierenwinkel?

troep maken ze allemaal hoor, dat hoort erbij.

heb jij je valkje alleen staan op een kamer?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Ginoo22

Hoi,

Ik heb hem uit een dierenwinkel.
En hij staat alleen op me kamer.

Kimm

zat hij in de dierenwinkel met nog andere valkjes in een kooi?

ben je veel weg?

Ginoo22

Hij zat met 3 andere valkparkieten in een grote kooi, en er zaten 3 andere soorten vogels bij, en ik ben niet heel veel weg.

Kimm

ok, dan mist hij vooral die andere vogels. hij schreeuwt om zijn maatjes.

ook moet hij natuurlijk heel erg wennen aan jou en aan zijn nieuwe omgeving.
zou jij er nog eentje bij willen hebben? voor het valkje wat je nu hebt is dat namelijk wel goed.

Ginoo22

Nee ik hou het er wel bij 1.
Ik zal der wel een maandje tegenaankijken, of zijn gedrag nog veranderd, en of hij misschien dan wel op m´n hand durft te zitten.

Kimm

ga elke dag heel veel tijd aan hem besteden.
ga bij zijn kooi zitten en rustig tegen hem praten, begin daarmee.
als hij dan wat rustiger wordt ga dan heel rustig je hand in de kooi steken en laat je hand gewoon in de kooi, zodat hij gaat wennen aan handen.
kijk ook eens bij het topic: tam  maken. daar staan erg veel tips.

heb heel veel geduld. negeer het krijsen. praat tegen hem als hij stil is en beloon hem dan ook.
het heen en weer dribbelen is een teken dat hij nerveus is.
het gillen is roepen om zijn vriendjes, hou daar rekening mee.
blijf lief praten tegen hem, zodat hij kan wennen aan jouw stem.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en stel gerust je vragen hier op het forum  ;)

groetjes kim

Ginoo22

Hoi,

Bedankt voor de tips, alleen niks lijkt te werken!
Mijn valkparkiet word alleen meer drukker en onrustiger..
Hij scheeuwt de hele dag lang door, in het begin was het leuk en mooi maar het word nu echt te gek!
Hij is ook enorm bang voor alles, waaronder handen.
Hij eet drink en slaapt wel goed, maar dingens zoals snoepjes etc durft hij niet eens te eten. Zijn er nog mensen met goede tips hiervoor, of mensen die zelf een heel moeilijk begin hadden met hun valkparkiet??

Kimm

hoi

ik zou nu toch zeker overwegen om een vriendje voor je valkje te gaan kopen.
hij blijft gewoon schreeuwen om zijn maatjes.

groetjes kim

Kuifje en Binkey

Hallo,

Ik heb voor 6 maanden terug een valkje gekocht via marktplaats. Hij is ouder als 2 jaar en kwam uit een huiselijke situatie. Hij eet en drinkt en fluit volop,alleen zodra je probeert je hand in de kooi te doen gaat ie meteen blazen ook voor het tralies van de kooi. Nu hebben we gisteren een valkje erbij gekocht uit een dieren winkel,en dat gaat goed. De nieuwe valk is jonger als 3 maanden en handtam,alleen nu bij ons thuis wilt hij niet op de hand zitten. Hij is niet bang ofzo maar komt ook niet na je toe. Die andere blaast er natuurlijk op los,zou het daar door komen? Of heeft de nieuwe valk meer tijd nodig om te wennen?

Groetjes suzanne

Kimm

Ze hebben allebeide de tijd nodig om aan hun nieuwe baasje te wennnen.

ga met die 2 aan de slag om ze te laten wennen aan jou en aan je hand en aan je stem etc.

groetjes kim