21 mei 2025, 18:28:55

vraagjes:voedsel,plaats,broedhok

Gestart door ruben08, 2 januari 2010, 19:13:31

« vorige - volgende »

ruben08

2 januari 2010, 19:13:31 Last Edit: 4 januari 2010, 20:19:20 by ruben08
Hallo,

Ik ga de eerste keer kweken en ik heb nog wat vraagjes:
voedsel:
-Moet er vanaf het popje zwanger is eivoer geven en als de jongen er zijn dan meer eivoer?
Plaats:
-Moet je de broedhok beneden in de kooi zetten?
-zullen me valkparkieten er in gaan(het is een lange kooi ongeveer 1m 60cm)
Broedhok:
-We gaan de broedhok zelf maken.
Maar bij andere site staan er andere afmetingen bij.
Welke is de juiste/beste? (horizontaal)
-Is een horizontale broedhok beter dan een verticale?

Grtz Ruben
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^

hannibal

Hoi,

ik kan niet alle vragen beantwoorden, maar het broedblok heb ik zelf boven in hangen, ik heb een verticale en een horizontale, en ze hebben duidelijk de voorkeur voor de verticale, zodat het gat hoog van de bodem zit, de afmeting van die is ongeveer, 20 x35, gat is 7 cm.

eivoer weet ik niet, de mijne zijn niet aan het broeden en ik geef het 2 keer per week, gewoon als aanvulling,

Groetjes van Hannah

ruben08

Bedankt, we hebben de broedhok gemaakt met de afmetingen.
Ze zijn er wel nog een beetje bang van maar dat gaat wel over.
Maar hoe weet je dat ze hebben gepaard?

Grtz Ruben

Kimm

hoi ruben,

dat kan je zien als ze boven opelkaar zitten, maar ja je bent er niet altijd bij dus je zal het niet altijd zien.
maar als ze echt aan het paren gaan dan zie je het wel hoor of je hoort het wel ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

ruben08

Ja maar als ze alleen zijn.
En ze paren dan...
Hoe weet je dan dat ze hebben gepaard.
Kan je dat voelen aan de buik of gedrag...

Kimm

nee dat moet je afwachten of het popje een eitje gaat leggen. en dan nog is het afwachten of ze wel gepaard hebben. het popje kan ook eitjes leggen zonder dat ze gepaard hebben.
maar als er een eitje wordt gelegt wat bevrucht is, dan is het duidelijk  :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

ruben08

Hoe kan dat dan als ze niet paren en toch eitjes leggen?

Ik heb de broedhok in het midden in under kooi geplaats(2 stevige plankjes er onder)
Ik heb hem open laten staan(ik heb hem gemaakt met juiste afmetingen maar ik heb het zo gemaakt dat hij open kan.)
Ik heb er een potje met gehakt fruit in gezet(het is zoals eivoer maar dan met fruitsmaak en fruit)
Nu zitten ze er in want het dak laat ik open.
Morgen zal ik het dak dicht houden en kijken wat ze dan doen.
Mijn 2 valkparkieten blazen en bewegen (niet stappen) als ik kijk.
Pinky is het vrouwtje en is heel tam. Is het gewoon omdat ik van een hoogte kijk naar hem? en hij van een laagte? En dat hij daarom zichzelf verdedigt of waarschuwt???
Blijven valkparkieten veel in de broedhok zelfs als er geen eitjes zijn? Voor te onderzoeken ofzo?

Grtz Ruben

anika_en_spirit

Het is het beste om het broedblok dicht te laten voor de vogels tijdens het broeden. Zo worden ze het minst gestoord en hebben ze het meeste beschutting, wat hun een veilig gevoel geeft.

Dat blazen waar je het over hebt, dat is broeds gedrag. Het valkje blaast tegen je, omdat hij zijn nestplekje wil beschermen. Zelfs de allertamste valkjes blazen als ze broeds zijn.

Als je valkjes veel in het broedblok zitten, dan betekend dit dat ze het blok aan het onderzoeken zijn. Ze maken er eerst hun plekje van, alvorens ze een nestje beginnen.

Succes! ;)
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!

ruben08

Citaat van: anika_en_spirit op 11 januari 2010, 22:46:32
Het is het beste om het broedblok dicht te laten voor de vogels tijdens het broeden. Zo worden ze het minst gestoord en hebben ze het meeste beschutting, wat hun een veilig gevoel geeft.

Dat blazen waar je het over hebt, dat is broeds gedrag. Het valkje blaast tegen je, omdat hij zijn nestplekje wil beschermen. Zelfs de allertamste valkjes blazen als ze broeds zijn.

Als je valkjes veel in het broedblok zitten, dan betekend dit dat ze het blok aan het onderzoeken zijn. Ze maken er eerst hun plekje van, alvorens ze een nestje beginnen.

Succes! ;)

Als de broedhok open is gaan ze er in en als het dicht is niet(of ik zie het gewoon niet)
Maar als de jongen zijn geboren hoe kan je dan het best zien welk geslacht?

Grtz Ruben

Landiej

Bepaling van het geslacht van je donsjes is grotendeels afhankelijk van de mutaties. Weet je welke mutaties de ouders hebben?
Met die informatie kan je namelijk een mutatieberekening doen, zodat je kan bepalen welke jongen de ouders kunnen krijgen.

Soms is het resultaat van de mutatieberekening zodanig dat een bepaalde mutatie alleen bij dochters kan voorkomen. (Of andersom). Dit is echt niet altijd het geval! Een voorbeeld:

Citaat
Vader:
Bont Opaline

Moeder:
Wildkleur

Nageslacht man:
100% Wildkleur split voor Bont {X1:Opaline}

Nageslacht pop:
100% Opaline split voor Bont

In dit geval zijn de jonge vogels met parels poppen, en de valkjes zonder parels mannen. Zoals ik al zei kan je niet altijd op deze manier onderscheid maken.
Sowieso zou ik er niet vanuit gaan dat je bij jonge vogels al 100% zeker het geslacht kan bepalen: dat is soms pas écht zeker na de jeugdrui als de valkjes 3-5 maanden oud zijn, tenzij je DNA-onderzoek laat doen :)

ruben08

12 januari 2010, 16:46:24 #10 Last Edit: 12 januari 2010, 18:30:12 by ruben08
Citaat van: Landiej op 12 januari 2010, 15:10:11
Bepaling van het geslacht van je donsjes is grotendeels afhankelijk van de mutaties. Weet je welke mutaties de ouders hebben?
Met die informatie kan je namelijk een mutatieberekening doen, zodat je kan bepalen welke jongen de ouders kunnen krijgen.

Soms is het resultaat van de mutatieberekening zodanig dat een bepaalde mutatie alleen bij dochters kan voorkomen. (Of andersom). Dit is echt niet altijd het geval! Een voorbeeld:

Citaat
Vader:
Bont Opaline

Moeder:
Wildkleur

Nageslacht man:
100% Wildkleur split voor Bont {X1:Opaline}

Nageslacht pop:
100% Opaline split voor Bont

In dit geval zijn de jonge vogels met parels poppen, en de valkjes zonder parels mannen. Zoals ik al zei kan je niet altijd op deze manier onderscheid maken.
Sowieso zou ik er niet vanuit gaan dat je bij jonge vogels al 100% zeker het geslacht kan bepalen: dat is soms pas écht zeker na de jeugdrui als de valkjes 3-5 maanden oud zijn, tenzij je DNA-onderzoek laat doen :)

Ik weet juist niet hoe het werkt.

Popje:gepareld(oranje wangen,groen,grijs buikje,zwarte,groene veren, groene staartveren)

Man: ik twijfel tussen: witmasker grijs pastel gepareld of witmasker cinnamon gepareld

Dat was in de zomervakantie getrokken, nu lijkt hij niet meer zo gepareld er hangen zwarte veren er over. Je ziet soms wel "parels"

Hoe zou ik het best aanpakken:
Ik heb 1 grote kooi(kan ongeveer 6 of meer  valkparkieten er in)
Als de jongen er zijn en misschien al net zelfstandig kunnen eten.
Is het best dan de broedhok weg te doen en de valkparkieten in de kooi laten??
Ik heb ook nog een kleinere kooi(ruimte voor ongeveer 1-2 valkparkieten)

Hoe zouden jullie dit doen??

Grtz Ruben