31 juli 2025, 20:57:45

Gedrag na komst nieuw valkje

Gestart door Karin, 12 januari 2010, 20:37:45

« vorige - volgende »

Sarynda

Inmiddels zijn ze een week gescheiden van elkaar en is er bij beide geen verandering helaas :-\ .

Zazoo zit nu voor me heel geinteresseerd naar mijn vingers te kijken, ik heb hem er nu elke avond uit, dan is Kira namelijk al een tijd stil en is Zazoo weer helemaal de oude. Zodra hij Kira overdag hoort gaat hij wild door de kooi fladderen en probeerd hij me door de tralies heen te bijten als ik in de buurt kom. Zolang hij Kira niet hoort mag ik hem aaien etc.

Kira moet nog steeds niks van me hebben, zelfs als ik het voer weghaal en een uur later met trosgierst in de kooi kom. Dan piept ze omdat ze (denk ik dan) wel wil eten maar het niet durft. Als ik dan het voer weer terughang en buiten de kooi in de buurt zit, piept ze ook maar eet ze wel. Ik heb elke dag, meestal drie keer per dag, zo'n 10 minuten in de kooi gehangen maar zie geen verschil helaas. Ze komt gewoon niet, klimt liever weg...

Moet ik het nog langer afwachten? Wat kan ik het beste doen nu? Zazoo is weer zo leuk als hij alleen bij mij zit...

Kimm

hoi,

tja, weet je, ik zou dan in dat geval gewoon zazoo weer in de kamer gaan zetten en laat ze allebeide maar gewoon aan elkaar gaan wennen. ik denk dat dat het enige nog is.
ook daar moet je de tijd voor nemen. ik zou dat gewoon gaan proberen en laat het maar even geworden. probeer het eens en laat die 2 maar kennis met elkaar maken.
verder zou ik mij nu niet teveel opdringen aan zazoo. hij komt wel bij jou.
als zazoo bij jou komt en kira ziet dat dan heb je kans dat zij ook wat meer gaat durven.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sarynda

Ja dat wilde ik al doen, maar dan ben ik bang dat Zazoo weer gaat bijten... En dan durf ik hem bijna niet los te laten, want hij vliegt ons dan aan. Nu hij zo bij me zit is hij tam en lief, maar met Kira erbij word hij gemeen. Dus ik ben een beetje aan het twijfelen of bij elkaar zetten wel zo'n plan is...

Kimm

ik snap je dilemma, maar het zal een keertje moeten. dit is ook niks toch?

Sarynda

Nee dat is waar.. Tenzij ik Kira weer naar Karin breng maar dan zit Zazoo weer alleen.. Het is alleen zo moeilijk want het doet me zeer Zazoo zo gemeen te zien terwijl het zo'n schat is normaal...

Kimm

ik zou het gewoon doen hoor meid. zet ze maar bijelkaar in 1 ruimte. dit moet je wel wat meer dan 1 week de tijd gunnen. ze gaan elkaar dan aftasten.
maar kijk wel even dat zazoo, kira niet gaat terroriseren, want dat is niet de bedoeling ;)
terug brengen naar karin kan altijd nog. maar geef het een kans en ook jezelf. als zazoo fel is, wil dat niet zeggen dat dat met een paar dagen over is.
laat de natuur maar even zijn gang gaan in dit geval en kijk even hoe dat gaat dit weekend.
zelf moet je wel rustig blijven hoor, valkjes voelen dat heel goed als jij bang bent dat het fout gaat.
ik vind dat je het heel erg goed doet hoor! echt waar en ik snap ook heel goed jouw gevoelens, daarom zeg ik ook, geef jezelf en de valkjes een kans.
het zal niet in een keer goed gaan, ga daar maar van uit. maar wat niet is kan nog wel komen.
laat het maar een beetje begaan met die 2.
als er wat is, dan schrijf je maar hoor hier ;)

groetjes kim

Sarynda

Ik wil het ook wel doen, maar ze zaten voorheen al een maand samen en toen ging het ook niet beter, daarom zijn ze nu weer uit elkaar. Ik ben bang dat er weer hetzelfde gebeurd als toen. Zazoo bleef fel tegen me buiten de kooi en in de kooi negeerde hij Kira. Dus dan denk ik, als het toen na een maand niet goed ging, waarom zou het nu dan wel goed gaan?

Ik ben gewoon bang dat als ik ze nu samen zet dat Zazoo niet meer de oude word en fel blijft. Dat wil ik absoluut niet.

Kimm

hoi sarynda,

dat ze al een maand samen waren geweest, dat wist ik niet. ik wist geen tijdsbestek.

Meer adviezen heb ik helaas niet voor jou.
soms gaat het gewoon niet, 2 valkjes samen en dan zal jij die beslissing moeten nemen. alleen jij zelf kan dat doen.

het kan zijn dat zazoo het popje niet leuk vindt. het kan ook zijn dat zazoo alleen wil blijven.

sterkte met je beslissing  :-*

Sarynda

Oh, ik dacht dat ik dat gezegt had... Maar ja. Ik denk dat ik Karin even mail of zij nog adviezen heeft. Ik laat je wel weten wat ik uiteindelijk doe. Heel erg bedankt voor je steun!

Kimm

Heel erg graag gedaan sarynda  ;)

laat je het nog even weten hoe en wat?

groetjes kim

bobbie

Jeetje, heftig allemaal. :o Ik had niet meer meegelezen, ik kon het nl niet terugvinden :-[

Even een kleine uitleg:

Zoals ik het lees bijt Zazoo jou plaatsvervangend.
Zo gaat het tenminste in de papegaaienwereld: erger je je ergens aan en kan je degene die je wil bijten, niet bijten, dan pak je degene vlak bij je, dus plaatsvervangend.

Als ik het hier zo allemaal lees, heb ik er een hard hoofd in. Het gebeurt heel zelden, maar het kan wel eens voorkomen dat er geen klik is tussen 2 valkjes.

Als je alsnog een logeerpartij wilt proberen, dan mag dat wel bij mij. Ik weet alleen niet of je te ver van mij vandaan woont (vlakbij Rotterdam).

Wat je ook gaat doen, succes ermee. :)

Groetjes, Nel :)

Kimm

ach wat weer lief van jou Nel  :-*

fijn hoor van die helpende mensen hier op het forum :D

Sarynda

Heel lief van je Nel, maar ik woon in Zeist dus da's wel een eindje weg. :)

Ik heb Karin gemaild dus ik wacht het even af.

bobbie

Ja, dat is een aardig eindje rijden. Net gekeken op de reisplanner en het is toch gauw zo'n groffe 80 km. :-\

Ik heb ook zo met Kira te doen, zoals ik het lees, komt ze echt getraumatiseerd op me over. Ze was behoorlijk tam lees ik in het eerste stukje op pag. 1, en nu deinst ze terug, zelfs voor iets lekkers :-\

Hopelijk komt het allemaal goed, zo niet, dan zou ik een goed adresje voor Kira vinden, niet zomaar naar de eerste de beste, maar een valkenkenner/liefhebber die geduld met haar heeft.

Wat ik ook in het eerste stukje lees .........

Ik kopieer het even ..........

bobbie

24 januari 2010, 15:16:31 #44 Last Edit: 24 januari 2010, 15:18:21 by bobbie
Citaat van: Karin op 12 januari 2010, 20:37:45
Ik heb een maand geleden een valkje verkocht aan iemand die al een ander valkje heeft. Haar eigen valkje heeft nu een gedragsverandering en ze heeft er problemen mee. Ik Heb eigelijk als enig advies het nieuwe valkje kortwieken ( omdat die nu minder tam wordt ) en tijdelijk apart zetten, maar vraag me af of andere mensen dit mee hebben gemaakt en een ander advies hebben. Zou jammer zijn als ze het lutino popje wat ze bij mij vandaan heeft weer weg moet doen  :-[ Kira komt dus bij mij vandaan en is gedeeltelijk met de hand groot gebracht ( zusje van Zumba en Nanuk ) en was heel tam toen ze weg ging.

Hieronder wat door Kira-Kazoo eigenaar is geschreven:
Zazoo en Kira zitten nu een kleine maand bij elkaar. Aan Zazoo's bijterige gedrag is niks veranderd, sterker, het is wat verergerd. Hij bijt nu ook soms als hij gewoon in de kooi zit en als hij alleen losvliegt bijt en blaast hij. Aan de andere kant is hij nog heel erg naar mij gericht, en 'roept' hij me nog steeds. Hij negeerd Kira bijna volledig...Daarnaast heeft hij een gritbakje gevonden waarin hij zijn spiegelbeeld ziet, en daarmee speelt hij ontzettend vaak. Ik denk eraan die eruit te halen, al lijkt hij niet boos te worden als Kira in de buurt zit. Als Zazoo heeft losgevlogen moet hij al helemaal niks van Kira hebben, dan klimt hij achter haar aan om haar te bijten.

Kira is juist heel erg op Zazoo gericht en moet niks meer van mij hebben. Ik heb nu iedere dag een paar keer mijn hand in de kooi om haar weer tam te krijgen, maar ze blaast en bijt (hapt) en klimt weg. Als ik met mijn hoofd voor de kooi sta en Zazoo kroel vind ze me wel interessant, maar mijn handen zijn toch wel eng. Ze probeerd telkens bij Zazoo een knuffel te halen, om vervolgens door Zazoo gebeten te worden. Niet hard, maar meer van 'ga is weg'. Als ze naar Zazoo toe klimt, klimt hij weg.

De enige momenten dat ze samen zitten is als ze eten, en als ze samen op de hoogste stok gaan slapen. Ze zitten dan niet echt naast elkaar, juist een eindje van elkaar weg. Zazoo behandeld Kira, als hij haar niet negeerd, als een spiegeltje. Tenminste, hij maakt dezelfde geluidjes en toont hetzelfde machogedrag als hij voorheen bij zijn spiegeltjes deed. Als Kira fluit reageert hij maar dat doet hij ook als ik naar hem fluit. Als hij haar uit het oog verliest (als hij bvb alleen losvliegt) 'roept' hij haar wel.

Ze eten samen, slapen samen op de hoogste stok, doet tegen haar hetzelfde als tegen zijn spiegeltje, als hij haar niet meer ziet roept hij haar.

Dat is wat ik uit je bovenstaande mail haal. Dus toch positieve dingen.

Zou het niet kunnen dat we er als mens teveel bovenop zitten en dingen verkeerd "vertalen" en dat het, als we niet ingegrepen hadden, het nu al stukken beter zou gaan?

Ik zit hier nu even hardop te denken.

zelf heb ik nu Cookie en Kenzie hier bij Karin vandaan. Een ouder koppel. Tam. Gelijk vanaf dag 1 gekroeld met ze terwijl ze mij echt niet kenden. Maar ik moet zeggen, ik ben een vrij relaxt type met mijn vogels (valkparkieten en papegaaien). Vogels voelen dat aan. Als je gespannen of gestrest bent, lukt dat allemaal veel minder. Interactie dus.

Zou dat mee kunnen spelen?

groetjes, Nel :)