20 april 2024, 02:52:20

Gedrag na komst nieuw valkje

Gestart door Karin, 12 januari 2010, 20:37:45

« vorige - volgende »

Karin

Ik heb een maand geleden een valkje verkocht aan iemand die al een ander valkje heeft. Haar eigen valkje heeft nu een gedragsverandering en ze heeft er problemen mee. Ik Heb eigelijk als enig advies het nieuwe valkje kortwieken ( omdat die nu minder tam wordt ) en tijdelijk apart zetten, maar vraag me af of andere mensen dit mee hebben gemaakt en een ander advies hebben. Zou jammer zijn als ze het lutino popje wat ze bij mij vandaan heeft weer weg moet doen  :-[ Kira komt dus bij mij vandaan en is gedeeltelijk met de hand groot gebracht ( zusje van Zumba en Nanuk ) en was heel tam toen ze weg ging.


CitaatZazoo en Kira zitten nu een kleine maand bij elkaar. Aan Zazoo's bijterige gedrag is niks veranderd, sterker, het is wat verergerd. Hij bijt nu ook soms als hij gewoon in de kooi zit en als hij alleen losvliegt bijt en blaast hij. Aan de andere kant is hij nog heel erg naar mij gericht, en 'roept' hij me nog steeds. Hij negeerd Kira bijna volledig...Daarnaast heeft hij een gritbakje gevonden waarin hij zijn spiegelbeeld ziet, en daarmee speelt hij ontzettend vaak. Ik denk eraan die eruit te halen, al lijkt hij niet boos te worden als Kira in de buurt zit. Als Zazoo heeft losgevlogen moet hij al helemaal niks van Kira hebben, dan klimt hij achter haar aan om haar te bijten.

Kira is juist heel erg op Zazoo gericht en moet niks meer van mij hebben. Ik heb nu iedere dag een paar keer mijn hand in de kooi om haar weer tam te krijgen, maar ze blaast en bijt (hapt) en klimt weg. Als ik met mijn hoofd voor de kooi sta en Zazoo kroel vind ze me wel interessant, maar mijn handen zijn toch wel eng. Ze probeerd telkens bij Zazoo een knuffel te halen, om vervolgens door Zazoo gebeten te worden. Niet hard, maar meer van 'ga is weg'. Als ze naar Zazoo toe klimt, klimt hij weg.

De enige momenten dat ze samen zitten is als ze eten, en als ze samen op de hoogste stok gaan slapen. Ze zitten dan niet echt naast elkaar, juist een eindje van elkaar weg. Zazoo behandeld Kira, als hij haar niet negeerd, als een spiegeltje. Tenminste, hij maakt dezelfde geluidjes en toont hetzelfde machogedrag als hij voorheen bij zijn spiegeltjes deed. Als Kira fluit reageert hij maar dat doet hij ook als ik naar hem fluit. Als hij haar uit het oog verliest (als hij bvb alleen losvliegt) 'roept' hij haar wel.

Dat is een beetje in een notendop het gedrag van beide vogels. Momenteel zit Kira halverwege de kooi met een speeltje te spelen en probeerd Zazoo mijn aandacht te trekken. Wat ik zelf merk is dat Zazoo eigenlijk niks van Kira wil hebben en liever met mij speelt. Dit vind ik voor Kira erg sneu, vooral omdat ze mij ook niet zo ziet zitten en dus eigenlijk nergens knuffels vandaan kan halen.

Ik heb het met mijn vriend overlegt, en ik denk eraan Kira weer bij Zazoo weg te halen. Ze kan (tijdelijk!) in een klein grasparkieten kooitje waar ze ook inzat voordat ze bij Zazoo in de kooi ging, maar dat kan niet te lang want dat kooitje is echt te klein voor langere tijd. Heb jij enige tips? Ik dacht zelf aan Kira weghalen, in het kleinere kooitje doen en zsm tam krijgen (wat wel moet lukken aangezien ze bij jou ook tam was), maar dan ben ik bang dat ze naar elkaar gaan roepen. Dat zou dan weer resulteren in een geirriteerde Zazoo en een Kira die telkens naar Zazoo wil. Mochten ze niet naar elkaar gaan roepen, kan ik meteen zien of Zazoo dan weer rustiger word. Mocht dat zo zijn vind ik het beter om Zazoo alleen te laten dan met een maatje.

Opzich vind ik het niet zo erg dat Kira niet mega tam is, als ze maar gewend is aan handen. Het vervelende is nu alleen dat ze allebei niet loskunnen, Zazoo omdat hij ons aanvliegt en Kira omdat ze niet meer tam is. Ik heb ze een paar keer losgelaten en toen moest ik uiteindelijk Zazoo naar de kooi lukken met bekende geluidjes en volgde Kira wel, om 11 uur 's avonds. Waarschijnlijk hadden ze buiten de kooi geslapen als ik ze niet naar de kooi had gelokt.

Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kimm

hoi karin,

ik heb dit probleem met happy gehad. ik kocht een vriendje voor happy maar happy veranderde in een pitbull.
het nieuwe vriendje voor happy was ook gekortwiekt, happy trouwens ook.
het was duidelijk jaloers gedrag van happy. happy moest mij gaan delen.

ik heb happy toendertijd even laten logeren bij manon. dit heeft bij happy  enorm geholpen. het gedrag van happy was voorbij toen hij terugkwam. en bemmie voelde zich sterker ontwikkeld in de week dat happy niet in de buurt was. sindsdien accepteerde happy, bemmie.

nou is het misschien een optie voor diegene, om haar eigen valkje even apart te gaan zetten, zodat kira haar weg een beetje kan gaan vinden en zich sterk kan gaan voelen.
ik weet niet wat voor gedrag haar eigen valkje nu vertoond?
ik ben bang dat het jalouzie is.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

bobbie

Hoi hoi,
Ik denk dat het terratoriaal en jaloers gedrag is. Heeft ze Kira (na wennen in hun huis) in de kooi van Zazoo gedaan? Zonder de inhoud van de kooi totaal om te gooien? Als dat zo ik denk dat allebei meespeelt: terratoriaal en jaloers.

Ik vind de tip van Kim heel goed. Zazoo wordt dan uit zijn eigen omgeving gehaald, Kira kan tot rust komen en zich volledig op de mensen in huis richten, wat weer snel haar tamheid zal laten terugkeren. Zoals ik het lees kopieerde ze haar gedrag naar het gedrag van Zazoo. Op een bepaalde manier versterkten Zazoo en Kira dit gedrag bij elkaar. Dit zal ze niet meer doen als hij is logeren. zo kunnen ze een positieve band met haar opbouwen.

Als Zazoo terug komt, zorgen dat van te voren de kooi al is omgegooid qua inhoud zodat het zowiezo voor zijn gevoel niet meer zijn kooi is. Vaak werkt dit heel goed.

Ik hoop dat het lukt.

Groetjes, Nel :)

Karin

Ik heb jullie reacties doorgestuurd !
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sarynda

Ik dacht, laat ik zelf is een berichtje plaatsen (Zazoo en Kira zijn van mij). Zazoo staat nu in de slaapkamer en Kira nog in de huiskamer, ze kunnen elkaar nog wel horen. Ik heb helaas geen logeeradres waar Zazoo naartoe kan... Zazoo is nog steeds gemeen in zijn kooi, vooral als hij Kira hoort. Kira tam maken gaat prima, ze wil al van het trosgierst eten wat ik in mijn hand heb. Kira is niet gemeen.

Zazoo kan ineens omslaan van lief naar vals, dan zit hij bij me en wil hij geknuffeld worden en is hij blij, en ineens (bvb als Kira fluit) begint hij te blazen en te bijten, en niet zo'n beetje ook (hij bijt bijna door). Als hij Kira niet hoort maar wel in een spiegel kijkt word hij ook vals. Ze zitten nog maar drie dagen uit elkaar maar ik zie geen verandering in Zazoo's gedrag, alleen verergering. Is er iets wat ik nog kan doen naast ze uit elkaar hebben en afwachten? Zazoo was vreselijk tam en lief en beet nooit, dit gedrag maakt me bijna bang van hem en dat vind ik ook niet leuk. De keuze Kira toch maar weg te doen word wel verleidelijk als Zazoo zo door blijft gaan.

Alvast bedankt!

Kimm

hoi sarynda,

ik snap jouw gevoelens heel erg goed.
toch zou ik hier een dikke week voor gaan uittrekken.
verder ga ik nog even denken wat je nog meer kan doen  ;)

hoe oud is trouwens zazoo?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sarynda

Hoi Kimm,

Zazoo is nu ruim een jaar oud en heeft ook al die tijd alleen gezeten. Ik wilde inderdaad een ruime week afwachten maar ik had stiekem gehoopt dat het al snel beter zou gaan als ze uit elkaar zijn. :)

Kimm

hoi,

zazoo is nog jong genoeg om een ander valkje te gaan accepteren.
weet je zeker dat het door de komst is van kira? is zazoo niet broeds?

ook als kira zich wat sterker gaat voelen dan komt er ook een dag dat kira zazoo zal afstraffen en vaak is dan het probleem ook verholpen.
zazoo is boos en jaloers blijkbaar. helaas gaat dit niet in 3 dagen over  ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sarynda

Ja ik weet zeker dat het komt door Kira, want de dag voordat ze er was heeft hij nog losgevlogen en was er niks aan de hand. Toen Kira kwam vond hij haar eerst eng daarna erg interessant, en begon hij vanuit de kooi te bijten. Ik heb Kira en Zazoo na een week bij elkaar gezet en het bijtgedrag was in de kooi over maar buiten de kooi vloog hij me aan. Dit gedrag veranderde niet, vandaar dat ik Karin mailde met het door haar geciteerde berichtje.

Sarynda

Zou het misschien helpen als ik Kira knip?

Kimm

het knippen van kira helpt niet om zazoo minder boos te maken. wel helpt het knippen voor het tam maken en dat kira niet zo bang is.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sarynda

Dat bedoelde ik ook. :) Zazoo is nu normaal (ik zit in de slaapkamer), dus zolang hij geen spiegel ziet en Kira niet hoort gaat het prima. Hij roept mij nu ook.

Ik ga Kira knippen en dan kijk ik hoe het gaat. Zal alles hier posten :)


Kimm

ik zou ze allebeide gaan knippen, dus zazoo ook.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sarynda

Waarom Zazoo ook? Is daar een specifieke reden voor?

Kimm

ja, omdat zazoo agressief is geworden. door het kortwieken wordt hij wat rustiger.
misschien kan je ze op deze manier samen brengen als ze allebeide geknipt zijn.
een valkje wat geknipt is, zal minder dominant zijn en in dit geval lijkt mij dat wel iets om te proberen  ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010