eitjes controleren of ze bevrucht zijn??

Gestart door winnythepooh, 10 januari 2010, 14:24:53

« vorige - volgende »

winnythepooh

ik heb toch nog een vraagje vanaf wanneer mag je het broedhok schoonmaken, en kan je de jongen vasthouden

en vanaf wanneer gaan ze zelfstandig eten en moet ik het eten dan laag aanbieden in de kooi of komen ze dan al uit het hok???
mary-ann

smiley

Hoi

Het broedblok hoeft de eerste week nog niet schoon gemaakt te worden.
De poepjes die de kleintje neerleggen drogen gewoon op .
Na die week kijk je het gewoon aan en als je het toch te vies vind worden dan kan je het schoonmaken .
Doe dan de kleintjes even in een klein bakje met zaagsel en haal dan de bovenste laag zaagsel er van af.
En doe er dan een nieuw laagje bovenop .
Ik zou de eerste week de kleintjes zo veel mogelijk met rust laten .je mag wel elke dag even in het blok kijken of alles goed gaat.
Het is voor de ouders ook nieuw en eng .
Bij de volgende schoonmaak beurt kan je dan het hele blok schoonmaken .
Dus alles eruit en schoon erin .
De kleintjes komen ongeveer met 4 a 5 weken uit het blok en worden dan nog steeds door pa en ma gevoerd .
Je moet dan wel al grasparkietenzaad en trosgierst op de bodem zetten ook bruin brood kan je er bij leggen.
Ze gaan dan  van alles proeven en leren zo dat het eetbaar is .
Hou er wel rekening mee dat pa en ma ook kunnen stoppen met voeren ,nog voor dat de kleintjes groot zijn en zelfstandig .
Ik heb dit nu zelf aan de hand !! pa en ma voeren niet meer en mijn kleintjes zijn pas 4 weken en ik geef ze nu pap .
Maar meestal doen de ouders het dus zelf en zijn de kleintje met ongeveer 7 weken zelfstandig.
Ga maar lekker genieten van je donsje want voordat je het weet zijn ze groot .

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

winnythepooh

We zijn nu 5 dagen verder en met het donsje gaat het erg goed de ouders zijn zeer zorgzaam en laten het dan ook geen moment alleen maar de andere 3 eieren liggen er nog steeds ik ga er dan ook maar vanuit dat daar nix meer uitkomt wel raar maar ja
kan ik ze gewoon laten liggen want kan niet bij het broedhok komen namelijk zonder aangevallen te worden.
zodra ik er wel bij kan eventueel (hopelijk ooit) haal ik ze dan wel weg
mary-ann

patty_dordtse valkjes

Had je nog gekeken of ze bevrcht waren?

mss is er nog hoop toch...

nog gefeliciteerd met je donsje  ;D
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

winnythepooh

nee dat niet maar kan er echt niet bij nog als ik in de buurt van het popje kom met me hand gaat ze pikken en denk als ze me vinger heeft dat ze niet loslaat (normaal is ze niet zo het mannetje wel)
nu met dat donsje weet ik helemaal niet hoe ik erbij moet komen hahahah hoezo angsthaas iemand ideeen
mary-ann

Landiej

Er zijn vaak wel momentjes dat de ouders even bij de donsjes weggaan, om bijvoorbeeld te eten. Op zo'n moment zou je het kunnen proberen. Als de ouders agressief zijn, zoals bij jou het geval is, is het verstandig om even beschermende handschoenen aan te trekken. Ze kunnen flink beschermend zijn t.o.v. hun jongen :)

winnythepooh

hahahahahaha errug grappig  :D mmm heb alleen gewone handschoenen en dat werkt niet echt ben ik bang
als het mannetje zit te broeden gaat hij er pas uit als het popje ook in het hok zit en andersom ook dus nee het donsje wordt nou niet echt alleen gelaten helaas.
ja enige manier is ze laten schrikken als mannetje erin zit die gaat er dan uit maar dat vind ik weer zo drastisch en ergens heel zielig
dus tja andere ideeen misschien ??? ??? ??? ???
mary-ann

patty_dordtse valkjes

laten schrikken is geen optie hoor  ;D

gewoon het klepje wat openhouden en met je handschoen erin gaan en dan kijken zo deed ik het hier ook als het controle tijd was...

ik had ook zo'n pitbullie  ;D
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

winnythepooh

zit geen klepje voor is een open hok toen het klepje ervoor zat durvden ze er niet in te gaan en heb het er toen maar voor weg gehaald in de veronderstelling dat ze toch nooit eieren zouden leggen tja fout gedacht ik ga me best doen met zweet op me voorhoofd en lood in me schoenen  ??? ???
mary-ann

winnythepooh

19 januari 2010, 15:14:47 #39 Last Edit: 19 januari 2010, 15:22:06 by winnythepooh
ok operatie ei bekijken gelukt maar ik zie niks heb echt een verkeerde lamp kan niet anders op het toilet in het donker led zaklampje erop en ik zie alleen de schaal verder niks snap het niet 
waar kan je een schouwlampje kopen dierenwinkel bij mij heeft het niet
mary-ann

patty_dordtse valkjes

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

winnythepooh

via internet nix te vinden vreemd anders wacht ik nog wel een dag of 3 dan weet ik zeker dat ze niet meer uit komen en haal ik ze dan wel weg
mary-ann