7 mei 2025, 22:38:22

Staartveren

Gestart door Mark, 6 januari 2010, 17:22:27

« vorige - volgende »

Mark

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. De staartveren van mijn valkje Shrek ontwikkelen zich niet helemaal volledig. Deze blijven grotendeels in zijn omhulsel zitten waardoor hij geen mooie staart krijgt. Na een tijdje vallen deze niet ontwikkelde veren ook uit waardoor hij helemaal geen staart meer overhoudt.
Als ze uitvallen zie ik ook dat er bloed aan het uiteinde van de veer zit. Ik denk dat hij dus ook zelf zijn staartveren uittrekt.
Wat is hier aan te doen of gaat dit vanzelf over? ik heb shrek nu 2 maanden en hij/zij is ongeveer 8 maanden.

Gr
Mark

bobbie

Hoi hoi,

Dat is vervelend. :-\ Ik heb wel eens gehoord dat het kan komen van antibioticagebruik als jonkie. Ook kan het bij een ziekte horen.

Vogels trekken wel eens veren (de zgn plukkers) maar die zullen nooit hun staart of vleugelveren toetakelen. Hooguit als er geen enkele veer meer op het lijfje zit.

Ik zou overleggen met een vogelarts of aldaar een bezoekje brengen.

Succes, Nel :)

Mark

Dat had ik inderdaad ook al gelezen hier op het forum pas geleden! Ik zal het eens aan de kweker vragen of dit het geval is. Het is niet zo dat shrek helemaal geen veren meer heeft. De rest van zijn verenpak ziet er mooi uit, alleen zijn staart.

gr

Landiej

Hier heb ik dat ook gezien bij Loekie, maar dat was voor de jeugdrui volgens mij:

Bij hem is de staart wel gewoon goed doorgegroeid uiteindelijk.
Weet je misschien iets over de vorige eigenaar zodat je contact op kan nemen over eventueel gebruik van antibiotica?

Marianne

Hoi,

Shrek en zijn ouders hebben geen antibiotica gehad bij mij , ze zijn immers niet ziek en ook niet geweest.
De andere jongen van dit koppel hebben nergens last van dus ik kan ook niet verklaren wat de oorzaak hiervan is.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Mark

Zo ziet dat er inderdaad ongeveer uit. Alleen heeft Shrek er altijd (heb hem nu sinds nov dus 2x nieuwe veren gehad) maar max 2. Ik kijk het nog wel even aan. want zoals Marianne zegt hij is niet ziek of ziek geweest en bij mij ook niet. Hopelijk gaart het net zoals bij jou landiej ook over. Mocht het nogmaals gebeuren dan neem ik contact op met een va