6 mei 2025, 01:07:01

Weer een ei ?!

Gestart door vogeltje, 5 december 2009, 20:28:45

« vorige - volgende »

vogeltje

Hallo vandaag zag ik een ei in kooi en hij heeft het snachts gedaan denk ik
maar me vogel heeft geen partner:O
kan iemand me helpen meer informeren pleease:O
en die eitje ligt gewoon in zijn kooi

Kimm

hoi,

geen paniek hoor, er is niks aan de hand. ;)
laat het eitje gewoon liggen waar het ligt. het kan zijn dat ze nu maandag weer een eitje gaat leggen.
daarna zal ze er waarschijnlijk op gaan broeden als zij daar interesse voor heeft.
mocht zij meer gaan leggen dan laat je het net zolang liggen totdat zij er niet meer naar omkijkt. dan haal je de eitjes weer 1 voor 1 weg. dus bv om de dag 1 eitje weghalen.
de eitjes zijn niet bevrucht dus je krijgt geen donsjes.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

vogeltje

me valkparkiet gedraagt zich al 3/4 dage raar
hij gaat van links na rechts links na rechts bewege en maakt zich dik? kan iemand zegge wat hij heeft  of er iets mis met hem is

Mark

Dat komt doordat zij een eitje heeft gelegd dat heen en weer bewegen doet ze om haar eitje te beschermen!
Je valkje kan ook wat agressiever worden naar jou toe!

gr

Charlotta

Hoe weet je dat van dat eitje?
Ik haal niets eens uit de post van vogeltje dat het om een mannetje gaat?  :)

Edit: sorry, net gelezen dat stond in het topic hieronder.  :P

vogeltje

Me vogel had zaterdag ei gelegd vandaag weer een ei ?
maar zonder partner gaat hy door met ei leggen ? Wat moet k doen met die eieren ? Moet k het weghalen ? Mag k die kooi nog verschonen? Kunnen jullie me ff dinge vertellen over dit onderwerp weet er niks van:(.

Mark

Zoals Kimm al in je vorige topic had geschreven moet je de eitjes laten liggen! je hoeft hier niks mee te doen. Na ongeveer een week of 3 zal je valkje de interesse verliezen in de eitjes en dan kun je ze 1 voor 1 om de dag weghalen! waarschijnlijk zal je valkje nog meer eitjes leggen.
Als je ze nu al weghaald zal je valkje eitjes blijven leggen en erg verzwakken door het kalk tekort.
Wat je wel moet doen is extra grit en sepia in de kooi doen zodat je valkje genoeg kalk binnen krijgt.
of je de kooi mag schoonmaken weet ik niet precies maar daar zal nog wel iemand anders op antwoorden.

gr

Lin

Ja hoor hygiene is altijd goed. je kan verschonen en de eitjes terugleggen. In dit geval zijn ze nl toch niet bevrucht.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Gerda

Hallo vogeltje,

Ik heb even drie topics (vragen) van je samengevoegd. Want het hoort allemaal bij elkaar. En dan blijft het overzichtelijk.

Gerda - global moderator

lavz

Mijn valkparkiet is nu 4 jaar (een vrouwtje) en ze heeft al best veel eitjes gelegd. Is veel eieren leggen schadelijk voor een valkparkiet? En het is nu een hele tijd gestopt, maar nu begint ze weer te piepen dat ze pijn heeft etc. Dat komt omdat ze weer eieren gaat leggen. Het duurt alleen erg lang voordat het ei er is. Meestal is het er binnen een week, en nu duurt het al meerdere weken en ze heeft veel pijn.. Is dit erg voor het beestje?

groetjes,

Kimm

hoi

als zij  daadwerkelijk een ei moet leggen en het wil niet lukken dan is dat legnood.
in dit geval moet je zo spoedig naar de vogelarts toegaan met haar. het beestje kan hierdoor sterven. is zij ook uitgeput? hoe zit ze erbij?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

trienke

hoi lavz

Als je valkparkiet piept, staat ze dan ook een beetje plat? (kippetjes)
Piept ze altijd?

Groetjes Trienke