29 maart 2024, 11:48:47

Wat vinden jullie valkjes lekker?

Gestart door __anniquee, 30 december 2009, 18:28:58

« vorige - volgende »

__anniquee

Hoi,
ik heb een vraagje , de titel zegt het al,
wat vinden jullie valkjes leuk en lekker?
in de stappen staat dat je valkje uit je hand gaat eten, de mijne durft dat niet, maar misschien kan ik hem met iets lekker lokken.

Groetjes en bedankt

Anja

Mijn valkjes vinden zoveel lekker. eigen gebakken brood, macaroni, notenrijst, rode peper, andijvie etc.

Hier is een lijstje dan kun je zelf wat dingen uit proberen.

Basilicum
daslook
komkommerkruid
Wortels (groene gedeeltes)
Kervel
Bieslook
Koriander
Tuinkers
Dille
Venkel (groene gedeeltes)
Veldzuring
Citroenmelisse
Lavas/ maggieplant
Marjoraan
Pepermunt**
Bijvoet
Oregano**
Peterselie*
Postelein
Aragula
Rozemarijn**
Salvia/ salie
Bonenkruid
Dragon
Thijm**
Water Kers

* peterselie in kleine hoeveelheden gezond
** deze kruiden moeten met mate gegeven worden volgens deze site omdat de kruiden nogal wat essentiele olien bevatten.




Fruit:
Appel
Abrikoos
Japanse peer
Banaan
Japanse wijnbes
Zwarte bessen
Bloedsinaasappel
Blauwe best
Canteloupe meloen
Carambola, stervrucht
Jamaica-appel
Kersen
Clementines, mandarijnen
veenbessen
Gedroogde dadels
Vijgen (vers)
Zespri gold
Druiven, wit of blauw
Granaatappel
Guave
Honingmeloen
Gaylussacia brachycera
Mabolo
Kiwi's
Japanse mispel
Lychee
Mango
Meloen
Moerbei bessen
Nectarine
Bloedvijg, Cacatijsvijg, woestijnvijg
Sinaasappel
Papaya
Perzik
Peren
Ananas
Pruimen
kweepeer
ramboetan
frambozen
Aardbeien
tamarillo vrucht
Gele pruimen

* De dadels niet te vaak geven omdat er een hoog suikergehalte in zit, dan liever gedroogde, suikervrije of met minder suiker geven
** Alle meloensoorten mogen gegeven worden aan de vogels
*** De vogels lusten niet alleen de bessen van de moerbei maar ook de bladeren

Groente:
Broccoli
Spruitjes
Koolrabi
Wortelen
Selderij stelen
Bieten
Cichorei
Chinese kool
Mais
Komkommer
Boerenkool
Eierplant
Andijvie
Venkel
Groene erwten (in schaal)
Groene pepers
Ijsbergsla
Aardpeer
Veldsla
Aardappel (gekookt)
Pompoen
Radijs
Zuring
Rode bieten (vers)
Spinazie
Tomaat
Courgette

Liefs,

Anja

Kimm

mijn ene valkje is gek op doperwten, de ander op spinazie.
ook bruin brood is hier favoriet. en de rode pepers niet te vergeten is een ware feest voor ze  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Nemi

Geef je rode pepers gewoon zo, of gedroogd? En kun je de pitjes er in laten zitten?

:) Toch apart dat ze daar zo gek op zijn. Ik heb gisteren pepers gesneden en daarna al tig keer mn handen gewassen, ook met citroensap. En toch branden mijn oven nu ik er net in wreef  :'(

Anja

Rode pepers kun je gewoon zo geven. Ik hang ze altijd met een wasknijper in de kooi.

Nemi

tnnx! :)

Weet je (of iemand anders) misschien hoe het komt dat valkjes dit gewoon kunnen eten zonder dat hun bekkie in de fik vliegt zoals bij mensen? En kan t geen kwaad voor hun als ze het in hun oog krijgen ofzo?

Anja

nee dat weet ik niet maar misschien weet iemand anders het antwoord wel.

Liefs.

Anja

Landiej

Ik denk dat de smaak van valkjes gewoon heel anders werkt. Wij hebben smaakpapillen in de mond (vooral op de tong) die nogal heftig reageren op pepers. Waarschijnlijk is die reactie veel minder heftig bij valkjes omdat hun smaak anders werkt :)

Riku

Hallo,

En als je een jong valkje hebt wat niets wil eten behalve valkparkieten voer? Het lijkt me zo leuk als hij/zij van alles mee eet maar het lijkt wel of ze overal van gruweld. Eiwit vind ze niks, Geraspte appel niet, kiwi niet, wortel niet, brood niet. Het enige wat ze een beetje eet zijn beschuitkruimels. Ben bang dat ze op deze manier te eenzijdig eet en op den duur iets te kort komt. Of komt het vanzelf als hij/zij wat ouder is?  Heeft iemand tips om Riku aan het eten te krijgen? Van het valkparkieten voer eet hij/zij heel goed en doe tegenwoordig daar maar het eikrachtvoer en kiezel doorheen maar geen idee of ze dat dan ook gebruikt of netjes opzij legt in het bakje.

Gr Esther

Anja

Heb je al eens geprobeerd om bv over de appel wat zaadvoer te doen. Misschien eet ie het dan wel. Of eet eens een appel als ie bij je op je schouder zit. Zien eten doet eten.
Gewoon aan blijven bieden hoor.

Nemi


Heb je al eens kiemzaad geprobeerd? Ik zelf maak dat altijd van mung bonen (taugé) en daar is Andy echt wild van.
Gekookte aardappel bleek hij ook super lekker te vinden.
Als ik iets in de kooi hang is het meestal minder interessant dan als ik iets geef als Andy bij mij zit.
Sowieso moeten ze denk ik eerst even wennen aan ander eten. Andy (en ook mijn vorige vogeltje) moest eerst nergens iets van hebben maar beetje bij beetje begint ie ander voedsel interessant te vinden.

Nynke

Onze Coco is gek op rode pepers.
Snow daarin tegen is dol op rijst.
Maar Sisi en Luna eten daarin tegen weer alles...

Riku

Dank je wel Nemi en Anja voor de tips. Ik heb het geprobeerd maar ze eet er nog niet van. ( appel met zaad erover) en op mijn schouder terwijl ik zelf iets eet werkt ook nog niet. Zo te merken komt ze nog niets te kort want ze is zo levendig. Begint al aardig te slopen dus moet sommige dingen in veiligheid brengen hahah. Papier aanvreten is haar grootste hobby maar dat mag ze niet. Ben bang dat ze papier binnen krijgt. Ze word gewoon boos als ik het papier weghaal!!! En de toetsen van het toetsenbord zijn ook zeer interessant. Maar gezond eten... Ho maar!!!!

Gr Esther

Nemi

Krijgt ze al trosgierst? Dat móet ze haast wel lekker vinden. Je kan daarmee beginnen als ze op je schouder zit. Daardoor raakt ze er aan gewend wat lekkers te krijgen als ze op je schouder zit waardoor ze misschien na een tijdje ook andere dingen probeert te eten op je schouder.

Jouw verhaal over het toetsenbord komt me heel bekend voor trouwens...  :)

corina

mijn valkjes willen ook niets anders eten dan voer en planten die in het raam staan >:(

groetjes corina
ben wie ik ben