6 mei 2025, 10:47:41

Nicotine en valkparkiet

Gestart door bumba, 28 december 2009, 19:58:15

« vorige - volgende »

Caroline

Zelf heb ik gerookt al een ketter, 2 pakjes per dag  :o , van mijn 16 jr. tot 35 jr.

Inmiddels ben ik bijna 9 jaar gestopt.  :D

Toen ik nog rookte, ook in huis, had ik 2 Golden retrievers, eentje werd bijna 14, de andere 11. Gestorven aan ouderdom en eentje van leukemie. Mijn grasje mocht in dezelfde situatie 12 1/2 worden, deze is overleden tijdens een epileptische aanval.

Toen ik niet meer rookte kwam onze Indy, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever hier in huis, zij stierf op 6 jarige leeftijd aan aan hartaanval. Ook verloor ik 2 valkjes op veel te jonge leeftijd, mijn lieve Binky en Fleur, de laatste ook aan een hartaanval.

Ik ga niemand hier veroordelen, beschuldigen en al helemaal niet vertellen of roken nu goed of slecht is.

Ik denk dat iedereen dat wel weet.

Ik ken mensen die gerookt hebben als een ketter en overleden zijn aan longkanker of een andere long aandoening maar ik ken ook mensen die ver in de 90 zijn geworden en met een sigaretje in hun handen zijn overleden.  ;)

Tevens ken ik mensen die zijn overleden aan longkanker die nog nooit gerookt hebben en ook geen mensen om zich heen hadden die rookte.

Waar ik wel aan moest denken en ik kon het niet na laten het toch even hier op te schrijven ....  ::)

Wat denken jullie dat de stof van onze lieve valkparkietjes met onze longetjes doet??  :P

Heb respect voor elkaar en een ieders keuze.

Voor degene die gestopt zijn, heel veel succes en sterkte op de zware momenten die er zeker zullen zijn.

Als je het echt graag wilt, gaat je het lukken.

Als het je niet lukt, wil je het nog niet graag genoeg ....

Probeer het dan gewoon een andere keer.  ;)

Een hele fijne zondag.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Nynke

Wij hebben een valkje gekocht waarbij veel gerookt werd. Mensen rookte en valkje zat op een speeltje boven de tafel. Kortom hij zat het ergst in de rook.
Ondanks toen nog alle ontwetendheid hebben we hem toch gekocht.

Na een paar dagen kwamen we erachter dat hij erg kortademig was na het vliegen. We schreven het dan ook af als geen conditie. Toen dit na een tijdje nog zo was zijn we met hem naar de dierenarts gegaan, omdat hij hier gewoon last van had. De DA concludeerde dat hij "astma" had dankzij het roken. En dat hij hier zijn hele leven last van zou hebben.

Nu zit hij gelukkig buiten in een voliere en heeft nu een veel betere conditie, waardoor hij het langer volhoudt om te vliegen. Wel merken we nog dat als hij zich te veel uitslooft dat hij weer zit te hijgen en te puffen.

Aan de ene kant hadden we toen in moeten zien dat het niet verstandig was hem onder deze omstandigheden te kopen, maar nu willen we hem voor geen goud meer kwijt.

Rianne

Een valkparkiet zit heel anders in elkaar als een mens, een valkje heeft 'luchtzakken' in zijn lijf die er mede voor zorgen dat hij kan vliegen. De rook komt dus niet alleen bij zijn longen maar dus ook daar.
We weten allemaal dat het niet goed is maar om daarom helemaal geen dieren te nemen? Ik weet zeker dat iedere roker hier toch wel probeert om zijn dieren enigszins uit de rook te houden, waar mogelijk. :)