20 mei 2025, 23:25:01

Vliesje over het oog

Gestart door punkie20, 14 december 2009, 17:10:20

« vorige - volgende »

Hoe herken je een oogontsteking?

snap dit niet
0 (0%)
snap dit ook niet
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

punkie20

Beste allemaal, mijn valkparkiet Punkie heeft over een gedeelte van zijn oog een soort vliesje ofzo. Is dat een teken van oogontsteking? Hij lijkt er niet veel last van te hebben maar je kan het wel goed zien. Kan iemand mij hiermee helpen?

Saar

Zou je er een foto van willen plaatsen?

punkie20

Hallo,

Ik heb er een foto van gemaakt maar op de foto is het niet goed te zien. Misschien kan ik het uitleggen aan de hand van jouw foto:

aan de voorkant van het oogje bij de snavel zit een donker rood/bruin vliesje in de vorm van een halve maan.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden.

Saar

http://www.vogelproblemen.nl/Vogelziekten/Ontstoken%20oog%20valk.jpg
Als het er net zo uit ziet als op de link, dan is t idd ontstoken.
Ik zou er even mee naar een vogelarts gaan.

punkie20

Het is gelukkig nog niet zo erg maar het lijkt er wel op. Volgens mij is het oogje van Punkie ontstoken maar nog in een vroeg stadium. Morgen gelijk even naar de dierenarts!

Heel erg bedankt voor je hulp

Saar

*Manon*

Hoi,

Je kunt er ab zalf voor krijgen die ze ook veel gebruiken voor katten en honden.

Zelf heb ik dit regelmatig gebruikt en het werkt heel erg goed en snel.

Succes!

punkie20

Hallo allemaal,

Bedankt voor je reactie Manon. Ik heb al een tijdje de zalf die jij beschrijft maar ik vind het super lastig om het aan te brengen. Normaal is mijn valkje erg tam maar zo gauw hij door heeft dat ik iets in zijn oogje probeer te smeren krijg ik hem nauwelijks nog te pakken.

In de bijsluiter staat dat je het direct vanuit de tube op het oogje aan moet brengen maar dat is volgens mij best gevaarlijk aangezien de tube een scherp puntje heeft. Als punkie dan ineens opzij zou kijken dan heeft hij die tube in zijn oog  :-\

Ik breng het nu aan door iets op mijn vinger te doen (natuurlijk was ik wel eerst goed mij handen) en dan onverwachts ineens tijdens het aaien iets in zijn oogje te smeren. Het is niet de beste manier maar een andere manier kan ik me niet bedenken. Ik heb Punkie ook vast proberen te pakken zoals je een duif vast pakt, maar dan begint hij zo raar te piepen en te blazen dat ik dat niet meer durf.

Ik ben bang dat ik op de manier waarop ik het nu probeer en op de manier door hem vast te pakken als een duif de vertrouwensband beschadig en dat Punkie als gevolg daarvan minder tam en misschien zelfs bang voor me wordt.

Gelukkig ziet het oogje er al iets beter uit, maar ik ben nu al langer dan twee weken aan het klooien met die zalf en het duurt volgens mij te lang aangezien de dierenarts heeft gezegt dat het na een week (vier keer per dag zalf aanbrengen wat nauwelijks lukt) over zou moeten zijn.

Heeft iemand een goede tip voor mij om het aan te brengen? En is het schadelijk om een valkje zo vast te pakken als een duif (aangezien hij dan zo raar begint te blazen en te piepen)?

Alvast bedankt!

Met viendelijke groet,
Bart

*Manon*

Hoi Bart,

Lastig is dat inderdaad die zalf, maar ik denk ook zo dat als je al 2 weken aan het zalven bent, dat het nu toch eigenlijk wel over zou moeten zijn of gaan!
Dit duurt wel erg lang.

Ik kneep altijd in het tubetje, zodat er een bolletje zalf aan de punt kwam te zitten en dan hield ik het valkje dicht tegen mijn borst of ik zette hem op schoot... koppie tussen twee vingers zodat ie weinig kanten op kan en dan snel in het oogje, maar tis een lastige klus dat ben ik met je eens en ook wat je zegt dat als ze los schieten met hun koppie dat je dan al snel het oogje raakt.

Helemaal lastig wordt het als ie zo agressief wordt, dat ken ik gelukkig niet.

ik zou zo snel niet een andere manier weten om te zalven.

Misschien eens aan de dierenarts vragen om een ander middeltje, via druppels ofzo, ook omdat dit zo lang aanblijft, zul je denken dat het misschien toch niet helemaal goed werkt..

Succes ermee!

Groetjes Manon

Dierenfreackske

Hoi, ik zou ook de DA eens vragen hoe je het beste kan aanbrengen...ik zou zelf waarschijnlijk eerst zelf proberen, misschien met een zacht doekje? Als dat mag van de da , maar zou het toch eerst eens vragen hoor! Grtjs. Ann