4 mei 2025, 08:38:48

Jong verstoten?

Gestart door Nathalie, 13 december 2009, 09:23:17

« vorige - volgende »

Nathalie

Hoi allemaal,

Sinds gistermiddag hebben mijn vogels een klein donsje. Het mannetje doet sowieso niet veel. Het popje zit constant in de houding alsof ze op een nest zit terwijl het donsje ernaast ligt. Gister is het wel gevoerd, maar vandaag nog niet. Ook heeft het donsje een raar uitstulpsel op de buik waar het mannetje af en te aan zit te trekken en volgens mij bloed het ook een beetje. Het lijkt een beetje op een ding zoals op de tweede foto in dit topic: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Is er iets wat ik kan doen? Het jong is nog geen 24 uur oud, dus de verzorging overnemen lijkt mij niet goed. Wat is het rare uitstulpsel op de buik?

Groetjes Nathalie

Lin

Een opvallend uitstulpsel op de buik is meestal niet goed.  De eerste 24 uur kan je niks doen. Zit ie wel rechtop en beweegt ie? dat is een goed teken dan nl. Voeren is zeker een goed teken! Aan dat stulpsel zat het jong vast.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Nathalie

Ik kom net weer thuis en het jong lag weer naast de moeder en bewoog amper. Ik heb weer het jong wat meer in het nestje geschoven en nu piept het ook weer meer. Als hij een beetje warm is beweegt hij wel, maar hij zit niet rechtop. Vandaag is het volgens mij nog niet gevoerd, maar dat weet ik niet 100% zeker. Gister wel 3 keer, ik begrijp er niets van.

Ik begrijp je niet helemaal over het uitstulpsel. Je zegt dat het meestal niet goed is, maar ook dat daar het jong aan vast zat. (in het ei?) Dan hoort dat uitstulpsel er toch gewoon bij? Is het dan wel normaal dat de vader daar af en toe aan trekt?

Nathalie

Het jong heeft ook zwarte vlekken op de buik, weet iemand wat dit is?

*Manon*

Uidroging? die zwarte plekjes??

Meestal hebben de ouders wel in de gaten of het jong gezond is of niet... hoe hard het ook klinkt, ze voeren dan niet, omdat alleen de sterksten overleven in de natuur hé...

Ik denk dat je weinig kunt doen dan alleen het jong onder de moeder kunt schuiven, als ze dat toelaat en niet direct aanvalt.

Hopelijk gaan ze snel voeren.

Groetjes Manon

Nathalie

Citaat van: *Manon* op 13 december 2009, 14:19:01
Uidroging? die zwarte plekjes??

Meestal hebben de ouders wel in de gaten of het jong gezond is of niet... hoe hard het ook klinkt, ze voeren dan niet, omdat alleen de sterksten overleven in de natuur hé...

Ik denk dat je weinig kunt doen dan alleen het jong onder de moeder kunt schuiven, als ze dat toelaat en niet direct aanvalt.

Hopelijk gaan ze snel voeren.

Groetjes Manon
Uitdroging zou kunnen aangezien het niet meer wordt gevoerd. Ik weet wel dat het in de natuur zo gaat, maar ja je wilt zo'n kleintje graag helpen. Het is nu net zondag en alle winkels zitten dicht, ik kan morgen pas opfokvoer kopen. Volgens mijn neef kon ik nu ook melk met wat eivoer geven. Dit heb ik geprobeerd (vooral melk, eivoer is veel te groot) maar weet eigenlijk niet eens of mijn neef wel gelijk hierin had. Kan dit kwaad voor één dag?

Always look..

Citaat van: Nathalie op 13 december 2009, 11:30:42

Ik begrijp je niet helemaal over het uitstulpsel. Je zegt dat het meestal niet goed is, maar ook dat daar het jong aan vast zat. (in het ei?) Dan hoort dat uitstulpsel er toch gewoon bij? Is het dan wel normaal dat de vader daar af en toe aan trekt?

Heb geen ervaring met valken jongen maar denk dat het bij kippenkuikens en Donsjes het zelfde werkt..

Als dat uitstulpsel echt is wat je op de foto zag dan is het het restant van de dooier, het is de bedoeling dat die dooier langzaam weg trekt (de buikholte in) en het jong daar tijdens het uitkomen op teert.
Dus je hebt gelijk dat het bij het donsje hoord maar het hoord niet buiten het donsje te hangen als het al uit het ei gekropen is.

Hoe is het kleintje er nu aan toe?

xx sanne

Nathalie

14 december 2009, 09:40:53 #7 Last Edit: 14 december 2009, 10:21:02 by Nathalie
Sinds gisteravond houdt de moeder het donsje redelijk goed warm en schuift het nu ook onder haarzelf. Ook is het nu een paar keer gevoerd!

Maar de buik ziet er nog steeds niet goed uit, ook is het jong niet erg levendig. Zou een jong van 2,5 dagen het kopje moeten kunnen optillen? Want dat lukt het donsje dus niet.

Nathalie

Het donsje is overleden... Het was ook het eerste nestje dus hopelijk volgende keer beter. Maar is het normaal dat de ouders het donsje zo verminken? De hele snavel was eraf gepikt!! :-X

Lin

snavel eraf? nee dat is niet normaal. Was dat niet aangeboren? Als het jong bijv. gevoerd wil worden doet hij zijn koppie omhoog. Anders laat ie meestal hangen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Nathalie

Citaat van: Lin op 15 december 2009, 10:26:47
snavel eraf? nee dat is niet normaal. Was dat niet aangeboren? Als het jong bijv. gevoerd wil worden doet hij zijn koppie omhoog. Anders laat ie meestal hangen.
De snavel eraf was niet aangeboren, gister had hij namelijk nog een snaveltje.. Als hij gevoerd werd (wat niet vaak gebeurde) deed hij trouwens wel zijn kopje omhoog.

*Manon*

getsie wat luguber!
Was het geen bloedbende dan in het blok?

Arm donsje  :-\

Sterkte Nathalie  :-*

Nathalie

Ik ben er gelukkig nu wel achter dat het vogeltje al dood was toen de snavel eraf werd gepikt. Maar nog steeds een behoorlijk gruwelijke vondst. Er was helemaal geen bloed te zien, misschien omdat het al dood was. Als ik nu naar de 2 'daders' kijk, moet ik wel steeds denken wat ze hebben gedaan, maar dat  gaat wel weer over denk ik.

Landiej

In de natuur gaan beestjes nou eenmaal anders met de doden om dan wij dat zouden doen. Ik heb nog nooit eerder gehoord dat de snavel van een dood donsje weggepikt werd, maar op zich betekent het niet dat je valkjes 'evil' zijn ofzo ;)

Triest dat het donsje zo'n kort leven heeft gehad. En jammer ook dat je dit bij het eerste nestje gelijk moet meemaken. Waarschijnlijk was het zo gehandicapt dat het niet levensvatbaar genoeg was. Een volgende keer gaat het vast goed komen!

Noekie

Had het donsje nog meer broertjes en zusjes? Hoe doen die het?
Noekie 24-9-2009