19 mei 2025, 10:06:46

Verendek is aan het verkleuren

Gestart door LadyBianca, 7 december 2009, 14:59:32

« vorige - volgende »

LadyBianca

Ik heb hier een valkparkiet die we 5 jaar geleden uit de vogelopvang hebben meegenomen. Zijn/haar leeftijd wordt geschat op 9 รก 10 jaar. Nu zijn de gele veren wit aan het worden en slaapt onze Kiko meer dan anders.
Hij reageerd nog steeds alert op zijn omgeving en als hij de kinderen in de straat hoort waarschuwt hij vast dat ze thuis komen door te fluiten.

Ik vroeg me nu af of het normaal is dat de verendek van de vogel verkleurd in de loop der tijd of dat er iets anders aan de hand is.

Kimm

soms kan het verendek ook verkleuren als er iets met de gezondheid is van het valkje.
de glans gaat er dan ook vanaf, maar dat zou je beter even een vogelarts kunnen vragen hoor ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

smiley

Hallo

Mijn zoon heeft een maand of 7 geleden een lutino gevonden buiten.
Toen ze hier binnen kwam was ze erg bleek van kleur.
We hebben haar toen laten nakijken en ze bleek helemaal gezond .
Nu een half jaar later na goede voeding is ze ook gaan verkleuren ,en blijkt gepareld te zijn .
Deze dame is bijna 8 en is ook veel rustiger dan de rest slaapt ook meer.
Dus als jouw valkje verandert van kleur kan het best zijn dat zijn/haar conditie verslechtert het valkje is al ouder zo'n jaar of tien .
Ik zou hem /haar ook even goed na laten kijken .
Ook zou ik een ontlasting onderzoek laten doen ,dat geeft veel informatie over de conditie .
Het is ook niet zo erg duur ,ongeveer 13 euro .
Mocht daar dan iets uit komen kan je gaan behandelen voordat hij /zij misschien echt ziek word .
Ik het de test toen laten doen in breda bij de Baronie .
Met ongeveer 5 dagen weet je dan de uitslag .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Landiej

Inderdaad even laten nakijken op eventuele gezondheidsproblemen. Ik heb geen idee of valkparkieten misschien ook 'grijs' worden bij ouderdom, dat zou je aan iemand met oudere valkjes moeten vragen :)