Eivoer aanlengen met water, altijd?!?

Gestart door Robinko, 2 februari 2004, 02:17:15

« vorige - volgende »

Robinko

Hallo allemaal,

Moet je eivoer altijd aanlengen met water, ik heb dat namelijk nooit gedaan, voor m'n grasparkietje dan. Ik mengde het eivoer altijd met parkietenzaad. Ik heb nu eivoer met honing en dat ziet er op zich al een beetje rullig uit. M'n valkje is nu 7 weken ik heb hem\haar vandaag opgehaald en heb gewoondat 'droge' eivoer met honing in z'n bakje gedaan.
De kweker vertelde me dat als je het eivoer aanlengt met water je moet zorgen dat de klontjes eruit  zijn, omdat er anders kropverzuring op kan treden, is dat alleen bij jonge valkjes of geldt dat voor alle valkjes? Wat gebeurd er bij kropverzuring precies?

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Het ligt aan het eivoer of je het vochtig moet maken of niet.
Ik heb zelf voer wat je rul moet maken met wat water dat staat ook op de verpakking als dat moet.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze daar kropverzuring van krijgen meestal krijgen alleen jongen dat als je ze zelf verkeerd voert.
Als er klonten in zitten eten ze het niet of pikken het hier vanzelf wel kleiner.
Kropverzuring treed op als de krop niet leeg is en je voert dan de jongen.
Er blijft dan een laagje oud voer in de krop achter en dat gaat bederven (verzuren) en ze kunnen daar dan dood aan gaan :-(
Maar bij valkjes die zelf al eten komt het niet snel voor.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik heb het eivoer van cede en ik maak dat nooit nat. ik meng er wel altijd universeel voeder van orlux onder, maar dat is mijn persoonlijk mengsel, dat hoeft ook helemaal niet.

dat van die kropverzuring heb ik ook nog nooit gehoord.

SDC:D

Inger m

Hoi,
Ik heb ook eivoer van cede en maak het buiten het broedseizoen nooit nat. Dan krijgen ze altijd een bakje droog eivoer tot ze het op hebben. Ze doen daar een paar dagen mee.

In het broedseizoen is de behoefte aan eivoer veel hoger en geef ik eivoer gemengd met wat stukjes brood wat ik aanleng tot een rul papje. Dit gaat altijd erg snel op. Het mag ook niet te lang staan, want anders droogt het uit of wordt zuur.
Ik laat het maximaal een halve dag staan, vandaar dat ik het ook alleen aangelengd geef in het broedseizoen, anders zou ik het steeds moeten weggooien.

gr Inger

nb. mijn binnenvogels die nooit broeden, krijgen altijd een bakje droog eivoer. Ik denk dat het rul maken, het wel wat 'smakelijker' maakt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Robinko

Hallo,

Ik heb eivoer van Cede en gaf dat ook altijd zonder het aan te lengen met water. Ik heb nu eivoer gekocht waar honing in zit en heb  dat gemengd met het eivoer van cede, m'n valkje en grasparkietje vinden het heerlijk. M'n grasparkietje geef een balkje met zaadjes en eivoer door elkaar heen gemengd en aan m'n valkje geef ik zaadjes en eivoer apart, hij eet gelukkig van beiden, wat mijn grasparkietje dus niet deed vandaar dat ik het gemengd heb en nu eet m'n grasparkietje dus wel eivoer.

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Als ze het zo eten zou ik me geen zorgen maken hoor dan moet je het gewoon droog geven en inderdaad bederft het minder snel dan.
Als ze het echt vochtig willen hebben nemen ze maar een slokje extra water :-)
Ik heb het een keer zelf met honing vermengd en dat werd me een plakzooi  :D
Maar als het er al doorheen zit word dat toch anders gemengd met gedroogde honing of zoiets.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

ik moet wel zeggen dat mijn valkjes wel eivoer krijgen, maar als ze geen jongen hebben zijn ze er niet zo gek van. dan eten ze niet zo veel, en als er jongen zijn is het in 1-2-3 leeg.

SDC:D

Lique

Mijn valkjes binnen die een nest hebben, krijgen eivoer aangemaakt met warm water en soms een beetje roosvicee.

Ik heb eivoer van het merk 'de witte molen'.
 Dat is al nattig, en hoeft niet perse met water aangemaakt te worden.
Buiten krijgen ze dus ook gewoon eivoer, zonder het eerst te rullen.

Door eivoer krijgen valken geen kropverzuring.
Wel door handopfok.

oudervogels die hun jongen voeren, zorgen ook altijd dat de krop nooit leeg is.

groetjes Lique

Paul

Citaatoudervogels die hun jongen voeren, zorgen ook altijd dat de krop nooit leeg is.

Hoi Lique,
Als je zelf voert moet je juist zorgen dat de krop leeg is maar de ouders zorgen er inderdaad voor dat die nooit leeg isdat is me ook altijd opgevallen bij de jongen hier.
Dat komt toch door stoffen die ze aanmaken en de jongen meegeven dat ze dan geen kropverzuring krijgen?

Groetjes, Paul