25 april 2024, 21:40:28

Xtra Vital vogelvoer

Gestart door roderick, 2 november 2002, 13:44:43

« vorige - volgende »

Mirjam-Moniek

Budy, pellets zijn brokjes voor valkparkieten. Het voordeel is dat er alles inzit wat een vogel nodig heeft en de vogel niet alleen kan eten wat hij lekker vindt. Nadeel is dat het minder afwisselend is en ze geen zaadjes meer hoeven te pellen.

Annemarie

Volgens mij is het ook wel goed voer, ik gebruik het ook.
Ze vinden het inderdaad ook lekker, ik meng het wel door normaal voer, volgens mij is dat ook voldoende (naast natuulijk eivoer, grid, trosgierst enz)
Wat ze trouwens ook lekker vinden: met water nat gemaakt wit brood (af en toe).

Groetjes,
Annemarie

Sonja

Ik wil hier ook graag nog iets aan toevoegen.
Eerst gaf ik mijnvalkparkiet gewoon voer (merk weet ik veel) maar ik merkte dat hij niet zo mooi in zijn veren zat. Daarnaast kreeg hij ook heel regelmatig een knabbelstaaf, trosgierst en fruit/groente (waar hij nauwelijks iets mee doet). Ook gebruik ik de vitaminedruppels in het water als ik merk dat hij extra vitamines nodig heeft.
Van de dierenarts hoorde ik dat knabbelstaven heel lekker maar erg ongezond zijn (net als slagroomtaart voor ons), dus hij gaf me het advies dat niet te veel te geven. Hij raadde me ook pellets aan en deze heb ik geprobeerd, maar hij weigert deze gewoon te eten!! Hij werd er ook agressief van.
Sinds een tijdje heb ik een tweede valkparkiet en ook zij weigert te eten van die korrels.
Nu gebruik ik dus al weer een tijd Xtravital voer en ik ben hier heel tevreden over! En mijn valkjes ook, ze eten er gretig van.
Ze krijgen uiteraard ook nog steeds trosgierst (1 a 2x in de week), groente/fruit (waar mijn tweede valkje wel van eet) en af en toe vitaminedruppels in het water.

Maar ik heb nog 1 vraagje.... ik lees bij verschillende mensen dat jullie het Xtravital voer mengen met ander voer. Waarom eigenlijk? Ik geef het ze namelijk gewoon ongemengd, maar is dat misschien te veel van het goede? Of doen jullie dat gewoon om de kosten te besparen?
En hoeveel schepjes geven jullie per valkje?

Groetjes
Sonja

Speedy

Hoi Sonja,

Heel eerlijk gezegd, meng ik het ook om de kosten te besparen, omdat dit voer best wel duur is.
Ik doe een doos op een kilo normale voer.
En nu eten ze er alle 3 heerlijk van.
De stengels koop ik niet met regelmaat, maar ook als af en toe extra verwennerij.
Trosgierst krijgen ze ook en de vitamine druppels geef ik om de dag in hun fles, dus die drinken ze elke dag.
Ik mag wel zeggen dat ze er goed uit zien hier.

Groetjes,
Trudie

Mirjam-Moniek

Sonja, op de verpakking van Xtravital staat volgens mij dat valkparkieten 1,5 tot 2 schepjes voer per dag eten. Ik geef mijn valkparkieten gewoon zoveel als ze eten. Ik voer ze nou pellets en zaadmengels zoals Xtravital en Puik. Die van mij aten met twee dagen pellets, terwijl de ene 13 jaar niets anders dan zaadjes had gezien. Uit niets blijkt dat ze voorkeur hebben. Als ze zaadjes en pellets in de kooi hebben, eten ze van allebei.

Speedy

Jullie praten over pellets voer, ik weet wel wat het is, maar hoe herken ik het voor valkparkieten?? ik heb het eerlijk gezegd nog niet gezien.
Is er een bepaald merk? of kleur zak/doos?

Bedankt!!!!


Groetjes,
Trudie

Paul

Hoi Trudie,
Het is van Harrison Foods geloof ik en de pallets lijken een beetje op vuursteentjes voor in de aansteker :-)
Voor papagaaien zijn ze iets dikker denk ik.
Mijn valkje die ik het toen liet proeven dacht dat het snoepgoed was en zat er vrolijk van te eten.
Ik moet nog even proberen wat de rest doet als ik het geef maar ik wil ze niet volledig overzetten op pellets hoor, ik heb een zak gekregen van Peter en Angelique en ik wilde even proberen of ze het eten.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Pellets zijn moeilijk te vinden in dierenwinkels. Ik kon alleen pellets vinden van Vitacraft. Op de verpakking staat een foto van een valkparkiet, daaraan herken je het dus. Deze pellets zijn rood van kleur (volgens de verpakking zitten er geen kleurstoffen in hoor) en de bolletjes zitten aan elkaar vast zodat het een soort bloemetjes lijken. Het idee daarvan is waarschijnlijk dat de vogels bezig zijn de bolletjes van elkaar af te halen, om ze te kunnen eten. Het resultaat dat ik ervan zie is dat delen van de pellets wegspringen. Daarom haal ik de bolletjes zelf uit elkaar. Ik ben nog opzoek naar pellets waarbij de bolletjes gewoon los zijn (zoals Paul beschrijft). Het merk dat Paul noemt is een goed merk en werd door de vogeldierenarts waar ik ben geweest aangeraden als je je valkparkiet pellets wil geven. In dat merk zitten alle voedingsstoffen en hoef je je valkparkiet geen eivoer en groente en fruit meer te geven. Het mag natuurlijk wel voor de afwisseling, maar voor de voedingsbehoefte van de vogel hoeft het niet.

melanie

Hoi Mirjam-Moniek,

Mijn papagaai krijgt van jongs af aan al pelletvoer, hij is nu 3 jaar en zit mooi in de veren.
Dit pelletvoer hebben ze ook voor valken het zijn kleine gekleurde bolletjes, mijn valken zijn er gek op.
Het merk is Pretty Bird, ik kan het aleen krijgen bij een dierenwinkel in Lunteren.
Maar er zal vast wel een winkel bij jouw in de buurt zitten die het ook verkoopt.
Ik doe er een foto als voorbeeld bij.

 groetjes Melanie

Mirjam-Moniek

Hoi Melanie
Ik heb vrijdag in Amsterdam met mijn zus verschillende dierenwinkels afgelopen om pellets te vinden, maar ik kon ze niet vinden. Ik heb nu via internet bestelt bij Happy bird, daar verkopen ze het merk dat jij kan kopen in de dierenwinkel. Ik heb nu de pellets bestelt voor grasparkieten, valkparkieten en nog wat vogels van dat formaat. Je hebt ook speciaal voor valkparkieten, maar daarvan kon ik de vorm niet zien. Als ik het goed begrijp heb jij gezien dat dat ook gewoon kleine bolletjes zijn? Als dat zo is kan ik de volgende keer die bestellen.

melanie

20 mei 2003, 19:30:54 #40 Last Edit: 20 mei 2003, 19:31:53 by melanie
Hoi Mirjam-Moniek,

Vandaag ben ik zelf naar de dierenwinkel in Lunteren geweest om pelletvoer te halen.
Daar werd mij verteld dat happybird niet hetzelfde voer verkoopt al pretty bird, het is totaal verschillend
Happybird zit in Nederland en Prettybird in Amerika, en daar stellen ze hele hoge eisen aan het voer.
Volgens de dierenwinkel is het niet via internet te bestellen.
IK heb een foto toegevoegd van het voer voor valken.

Speedy

Dank je voor deze foto, helaas heb ik het hier nog nooit ergens zien liggen, dus er zal moeilijk aan te komen zijn, maar ik blijf dan toch maar bij de gewone zaden hoor, tenslotte zijn ze dat toch al zo lang gewend om aan iets te moeten knabbelen, pellen dus.

Groetjes,
Trudie

melanie

20 mei 2003, 19:41:10 #42 Last Edit: 20 mei 2003, 19:43:12 by melanie
Ik zie net achter op de zak een website adres staan

www.prettybird.com

Ook staat er een emailadres:pbi@prettybird.com

Misschien heb je er wat aan


Groetjes Melanie

Lique

oow, nou ben benieuwd...

Annemieke

Onze valk Teddy krijgt op aanraden van de dierenwinkel Puik compleet menu met AVM-korrel (Aminozuren Vitaminen Mineralen).
Het is speciaal voor grote parkieten en is een produkt wat aangeraden is door de universiteit.

Teddy is er helemaal wild van.  :)
Voordeel is dat de zonnepitten niet zo heel groot zijn.
Hij eet er toch al niet veel van, maar van hele grote zaden moeten hij helemaal niets hebben.

In vergelijking met de Xtra Vital is dit pak goedkoop: 750 gram voor € 2,40.

En Teddy functioneert er prima op.  ;)
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky