28 maart 2024, 22:16:18

Xtra Vital vogelvoer

Gestart door roderick, 2 november 2002, 13:44:43

« vorige - volgende »

cisca

Hallo.
het xstra vital is in elke goede dierenzaak te koop en het zit in een groen pakje met een maatschepje er in.
Het is een zeer uitgebreid mengsel van zaad fruit en vitaminen en mijn valkjes vinden het heerlijk de bakjes zijn dan ook altijd leeg.
wat mijn valkjes ook erg lekker vinden dat is van een ander merk dat het australian die zijn er in verschillende soorten speciaal voor de parkietensoorten uit australie dus ook de valken.

Speedy

Hallo Cisca,

Ok ik zal er eens opletten, maar in ieder geval tot nu toe, heeft Speedy er 1 zaadje uitgepikt en is gauw weer omhoog geklommen, dus weet niet of ie het nou wel zo lekker vind, hahahaha het ruikt inderdaad wat anders, beetje fruitiger.
Hij heeft het nu weer te druk met spelen.

Groetjes,
Trudie

metal_goddes

Hoi,

Xtravital is op zich een heel aardig voertje, (ik ga hier nix afkraken, maar prestige verdient mijn voorkeur)
Wat een echte aanrader is, dat is prestige premium met vitaminekorreltjes (van versele laga) Ik voer dit inmiddels al bijna 2 jaar (na talloze andere merken te hebben geprobeerd) en ben zéér tevreden  :) de kweek verloopt goed, de vogels zitten superstrak in de veren, de kleurintensiteit van de veren is goed, ze zijn energiek, ze brengen mooie sterke jongen groot etc
Omdat er erg weinig verkooppunten zijn voor de merken die ik gebruik zit ik ook met de plannen om volgend jaar een soort webwinkel aan mn site te koppelen  :) (ik regel nu al veel bestellingen via email)

Groetjes, Ilse

Speedy

Voorlopig heb ik Speedy er nog niet van zien eten, jeetje, straks vind ie het maar niks.
Misschien te gewend aan het andere voer?

Buddy

Vraag ik lees vaak over vitaminendrupels
Welke moet ik kopen en hoe vaak mag je het geven
Is het voor in het water of voor in het voer

Groetjes Buddy

Peter

CitaatVraag ik lees vaak over vitaminendrupels
Welke moet ik kopen en hoe vaak mag je het geven
Is het voor in het water of voor in het voer

Groetjes Buddy
Hoi Buddy,

Het zijn druppels voor in het water. Vaak verkleurd het water dan in geel of groen. Meestal zijn het 6 druppels op 100 ml. Maar op elke verpakking staat een uitleg hoe en wat en natuurlijk op de bijsluiter.

Groetjes,
Peter

Buddy

CitaatHoi Buddy,

Het zijn druppels voor in het water. Vaak verkleurd het water dan in geel of groen. Meestal zijn het 6 druppels op 100 ml. Maar op elke verpakking staat een uitleg hoe en wat en natuurlijk op de bijsluiter.

Groetjes,
Peter

Dank je maar nu nog mijn vraag hoe heten die vitaminendrupels

Groetjes Buddy

Paul

Hoi Buddy,
Zelf gebruik ik multi-vit van bogena voor grote parkieten.
Dat hebben ze in bijna elke dierenspeciaalzaak dus moet het te vinden zijn.
Ik gebruik het al 12 jaar bij mijn oudste valkje en ik denk zeker dat ie er baat bij heeft omdat ie niet zo veel groenvoer en fruit lust dus dan krijgt ie toch nog wat binnen.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Even over de vitaminesuplementen voor in het drinkwater. Ik heb sinds een paar dagen een boekje in huis en daarin staat dat je dat juist niet moet gebruiken. Er staat dat het een voedingsbodem voor bacterien is.
Verder staat er dat je de voedingssuplementen over het groenvoer moet doen of anders voer moet kopen met dit erin waarin het niet over de zaadjes zit. Verder staat er dat pellets geven een goed alternalief is om je valkparkiet alle nodige voedingsstoffen te geven. Als je het zielig vindt om pellets te geven omdat het eenzijdig is of omdat er geen zaadjes meer gekraakt hoeven te worden (zoals ik weleens op de website gelezen heb), kan je toch zaadjes bijgeven voor het plezier van je valkparkiet?
Ik geef nu zaadjes en Xtravital voer erbij, maar ik zit erover te denken om ze pellets te voeren en Xtravital voer. Groente en fruit geef ik ook wel, maar daar wordt maar weinig van gegeten. Als ik ze dan voer geef waar alles in zit, weet ik zeker dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben.

Mandy

16 februari 2003, 04:48:54 #24 Last Edit: 16 februari 2003, 14:53:43 by Mandy
Hoi Mirjam-Moniek, :)

Deels ben ik het wel eens met dat boekje, maar deels ook niet. Al het stilstaande water is een voedingsbodem voor bacteriën, tenzij je dit water minimaal iedere dag ververst en rm het drinkbakje schoon maakt, of dat nou met of zonder vitamines is.
En een supplement over groente doen kan ook ipv water, maar vlgs mij is dat nog meer en sneller aan bederf onderhevig dan water? :-/
Aan zaad een supplement toevoegen kan vlgs mij wel, want elk zaadje dat in de bek wordt genomen en iets van deze stof bevat komt zo toch in het lichaam binnen. Door het hulsje van een zaadje af te knabbelen krijgen ze toch een poedervorm of iets dergelijks binnen wat hierop zit. En de toevoegingen van dit suplement zijn hier als het goed is ook op berekent.
Zo moeten ze naar verhouding toch ook alle nodige stoffen binnen krijgen?
Natuurlijk is het goed om groente en fruit aan te blijven bieden ook al eten ze er maar weinig van, alle beetjes helpen. En door te blijven proberen ontdek je misschien ook ineens iets wat ze wel lekker vinden, heb ik bv. met een restje soepgroente ontdekt...wortel zo eten ze niet, maar die kleine stukjes daarin aten ze wel...hoezo gebruiksaanwijzing?  :D
Pellets zijn niet verkeerd, maar gewoon zaad met een supplement vlgs mij ook niet. Die wilde valkjes die nu heerlijk in dat warme Australische land rond vliegen hebben toch ook geen pellets, maar eten gewoon zaad?
Ik geef dus gewoon zaad wat ik nog met grasparkietenzaad meng om de verhouding zonnebloempitten te verlagen en als supplement eerst die vitaminedruppels en nu Triovit van Avian waar meer voedingsstoffen in zitten. Ik moet trouwens zeggen dat ze uit hun eigen toch al niet zo gek veel naar zonnebloempitten pakken. Verder geef ik dus ook rm wat groente/fruit, 1-2 x per week trosgierst, eivoer, grit, sepia enz.
Op deze manier weet ik ook zeker dat ze al het nodige binnen moeten krijgen, maar op jouw manier kan het ook, veel succes in ieder geval met de overstap! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mirjam-Moniek

Hoi Mandy

Ik weet ook niet of het waar is wat in het boekje staat hoor. In het boekje staat trouwens wel dat je gewoon water al 1 a 2 keer per dag moet verversen en groenvoer moet je al weghalen zodra de vogel er niet meer van eet. Zoals het in het boekje staat zorgt het suplement voor de voedingsbodem voor bacterien. Er staat jammer genoeg geen referentie bij het stukje, dus ik kan niet nagaan of het klopt. Maar goed, informatieboekjes zijn dan ook geen wetenschappelijke artikelen dus vind je daar nooit referenties tussen de tekst.  :-[ In het boekje staan wel dingen die ik overdreven vindt, dus dit kan ook wel wat overdreven zijn. Maar als het wel klopt, is het denk ik wel goed dat mensen ervoor gewaarschuwd zijn.

Paul

Hoi Mirjam-Moniek,
Mijn valkjes krijgen altijd de vitamines in het drinkwater.
Mijn oudste valkje is nu 12 jaar ongeveer en nog nooit ziek geweest dus echt heel gevaarlijk zal het niet zijn en water drinken doen ze toch wel want dat hebben ze nodig en dan krijgen ze die bacterien toch ook binnen.
Bacterien krijg je altijd wel binnen hoe schoon je het ook in huis hebt dus ik kan me niet voorstellen dat die vitamines in het drinkwater slecht zijn voor je valkje.
Ik denk dat ze een beetje overdrijven in dat boekje.
Je kan natuurlijk niet voorzichtig genoeg zijn maar er zijn grenzen :-)

Groetjes,  Paul

Mandy

18 februari 2003, 00:24:57 #27 Last Edit: 18 februari 2003, 00:26:14 by Mandy
Hoi allemaal, :)

Ik denk ook dat dat boekje natuurlijk met goede argumenten aan moest komen om die pellets te promoten.
Alleen erin zetten dat het beter is, is niet voldoende.
Ze proberen natuurlijk mensen te overtuigen en mensen die leken zijn in de verzorging van valken nemen zoiets makkelijker aan en zeker als ze niet verder kijken/informeren.
Het heeft in beide opzichten (zaad/pellets) zijn voor- en nadelen en ieder moet door goed te informeren zelf uitmaken wat die het prettigst vindt. En van elkaars ervaringen en tips kunnen we weer leren. Er heeft pas iemand in het forum op de pellets gereageerd die er heel tevreden over was.
Dus Paul je kan inderdaad gewoon die vitaminedruppels blijven gebruiken. Ik hou het op zaad + een supplement.
En Mirjam-Moniek gaat over op pellets.
We horen nog wel hoe het gaat hé? (PS; ik vind je handtekening bij je profiel leuk! ;))
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mirjam-Moniek

Even om een misverstand uit de wereld te helpen. In het boekje worden pellets niet gepromoot hoor. Er staat alleen dat het een goed alternatief is.
Er staat wel bij dat pellets zijn ontworpen om zo goed mogelijk te kunnen onderzoeken welk dieet het beste is voor een valkparkiet. Wat nu aan pellets op de markt is, is dus wel echt goed voor je valkparkiet. Maar ik ben niet pro pellets hoor. Als mijn valkje goed groente, fruit en eivoer wilde eten, zou ik het ook niet doen. En echt alleen pellets lijkt me zo saai voor een vogel, dus blijf ik er wel Xtravital voor bij geven en trosgierst en knaagstokjes.  

Buddy

Er staat wel bij dat pellets zijn ontworpen om zo goed mogelijk te kunnen onderzoeken welk dieet het beste is voor een valkparkiet.

Mag ik vragen wat dit precies is PELLETS en waar te koop
Ben echt een leek heb ook alles uit boekies maar meeste van forum wat ik trouwens super goed vind want nu hoor je ook dingen die anders niet beschreven zouden worden in boekies

Groetjes Buddy (Bertus)