3 mei 2025, 17:51:43

Leeftijd

Gestart door Charlotta, 16 november 2009, 08:03:00

« vorige - volgende »

Charlotta

Toen ik Sjors ophaalde, werd mij gezegd dat hij een jaar of 3 is.
Sjors is geringd en we hebben dus geprobeerd om zijn ringnummer op te schrijven terwijl hij heen en weer liep (hij is nog erg fel naar handen toe).
Het enige dat we echt duidelijk konden lezen is NB 02.
Bij navraag blijkt inderdaad dat dit een nummer is uit 2002 en dus is Sjors al 7, waarschijnlijk bijna 8.
Geen verschil in hoe lief we hem vinden natuurlijk, maar ik denk dat het wel heel moeilijk zal worden om hem nog handtam te maken op deze leeftijd. Wie is dit nog gelukt met een oudere valk?
Sjors heeft nooit los mogen vliegen en hij zal dit misschien dus ook niet missen maar onze streven is het eigenlijk wel om het te doen als hij ons vertrouwt en handtam is.
Is dit ook nog mogelijk met een vogel van 8?
Ze kunnen oud worden toch, 15 tot 20 jaar dus bij goede gezondheid hebben we nog jaren plezier van hem!!

Landiej

Ik weet niet of het wel eens iemand gelukt is om een valkje die al wat ouder is nog tam te krijgen. Op zich zou het moeten kunnen, maar er gaat wel een hoop tijd en geduld in zitten vrees ik.
Hij heeft wel zijn hele leven bij mensen in huis gewoond toch? Dat vergroot je kansen wel een beetje denk ik :)

Kimm

ik denk dat hij zich wel gelukkiger gaat voelen als hij mag vliegen.
er gaat een wereld voor m open  ;D

ik heb een valkje van iemand overgenomen toen hij 2jaar was.
dit valkje had 9 maanden vast gezeten in zijn kooi.
toen hij bij mij kwam heb ik hem los gelaten. hij kreeg de smaak te pakken van het vliegen en toen kreeg ik hem niet meer in de kooi.
ik heb het valkje laten kortwieken en toen ging het fantastisch!
ik kon hem mooi laten opstappen en ik kreeg hem goed tam.
na de rui van dit valkje heb ik hem niet meer gekortwiekt, omdat hij toen gewoon goed tam is geworden.
dus probeer hem tam te krijgen, lukt dit niet dan is er altijd nog de optie van kortwieken. dit is niet zielig hoor, ik vond het in het begin erg zielig, maar dat is het niet. je hebt er veel profijt van.
het valkje is dan afhankelijk van jou en zal zich heel snel aanpassen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Hoi Beaudien,

Als Sjors geen angst voor jullie heeft lijkt het me niet echt een probleem hem handtam te krijgen. Het hangt er grotendeels vanaf hoeveel tijd je erin steekt denk ik.

De schoonmoeder van mijn broer zit hele dagen thuis en daardoor heeft ze een ouder grasparkietje dat echt voor alles bang was super-tam kunnen krijgen. Hij had een lam vleugeltje, waarschijnlijk is hij bij de vorige eigenares een keer in de stofzuiger terecht gekomen (was hij panisch voor!); die had nogal schoonmaakwoede. Als het met zoveel tijd en aandacht met een doodsbang pietje lukt, moet het met veel liefde en toewijding ook met een wat ouder valkje lukken. Natuurlijk speelt het karakter van Sjors ook een rol.

Wat Kim zegt, kortwieken kan ook een oplossing zijn. Laat het dan wel alsjeblieft doen door iemand die er veel ervaring mee heeft. Ik kom nog zo vaak slecht gekortwiektje valkjes tegen.... Als het goed gedaan is, kan Sjors als hij wil nog steeds vliegen, alleen kan hij niet zo goed meer vaart en hoogte maken. Dat kan ervoor zorgen dat hij meer op jouw gaat vertrouwen wat jij dan kunt gebruiken om jullie band sterker te maken.

Veel succes met Sjors! Heb je ook een foto van hem? Ik heb inmiddels al veel over hem gelezen, ben wel benieuwd hoe hij eruit ziet... ;).

Groetjes, Sanna

Charlotta

Hoi Sanna,

Omdat Sjors tot nu toe dus steeds in zijn kooi zit, kan ik niet zo mooi foto's van hem maken, door de tralies heen.
Maar hij is een wildkleur, met een fieve kuif!
Ik probeer hem nu lekkers aan te bieden door de tralies heen maar hij valt nog elke keer mijn hand aan, al wordt dat wel iets minder.
Ik vind het leuk om met hem bezig te zijn dus ik neem er de tijd voor en als het nog lukt, is het super leuk.
Kortwieken .....ja, dat is een optie, ik ken alleen niemand die dat hier doet, en ik ga er zelf echt niet mee tobben.

Hij is trouwens ook geen speeltjes gewend. We hadden zulke leuke nieuwe speeltjes in de winkel, ik heb er gelijk een meegenomen maar hij is de hele dag stil geweest en heeft er naar gestaard.
Ik dacht eraan om het toch maar te laten hangen, zodat hij er aan kan wennen en niet zo snel op te geven?
Hij is duidelijk helemaal geen speelgoed gewend, behalve zijn bel.
Jammer hoor, ik hoop dat hij dit ook nog kan leren, lijkt me voor hem toch ook leuker.

Sanna

Hoi Beaudien,

Ik denk dat Sjors beter eerst even flink kan wennen voordat je hem speelgoed aanbiedt. Nu vindt hij het waarschijnlijk alleen maar verschrikkelijk eng. En je hebt hem ook in een andere kooi gedaan sinds je hem hebt hè? Dan is het helemaal een hele verandering. Pas als hij helemaal op z'n gemak is en niet meer voortdurend zo blaast enzo ;D denk ik dat het pas zin heeft hem wat speeltjes te geven.

Ja, gewoon volhouden met lekkers door de tralies geven hoor. Probeer uit te vinden wat hij echt heel erg lekker vindt en dan kun je dat gebruiken om hem te trainen zeg maar. Hij is toch van een oudere dame geweest? Dikke kans dat hij een moord doet voor een stukje kaas of worst ::) ;D.

Groetjes, Sanna

Charlotta

En dat mag ik hem geven??? Niet te zout, te vet, te onnatuurlijk..?
Ik heb hem nu ook trosgierst gegeven en dat kende hij niet eens.
Maar lekker dat hij het vindt!

Hij reageert nu wel rustiger op de speeltjes, maar hij doet er niets mee. Ik ga er uiteraard voorlopig niets meer bij hangen.
Maar het is net of hij het gewoon niet kent, het nooit gehad heeft.
Sepia kent hij ook niet, maar van zijn mineralenblok knaagt hij weer wel.  ::)

Sanna

Hoi Beaudien,

Uiteraard mag je van worst en kaas niet te veel geven natuurlijk ;D. Maar af en toe een klein beetje kan echt geen kwaad. Mooi dat hij inmiddels al wel trosgiers kent en lekker vindt. Is een belangrijk lokmiddel ;). Ik zou die sepia gewoon lekker laten hangen hoor. Waarschijnlijk gaat hij er ooit wel een keertje per ongeluk aan knagen en dan kent hij dat voortaan ook. Hetzelfde geldt voor de speeltjes. Misschien dat hij er ooit eens per ongeluk tegenaan tikt en ontdekt hoe leuk het is, maar misschien zal hij ook nooit meer leren daarmee te spelen.

Ik zou zeggen, ga voorlopig maar met de trosgierst aan de gang, eens kijken hoe ver je hem kunt krijgen.

Groetjes, Sanna