7 mei 2025, 19:14:56

Plukkertjeeee

Gestart door cinderella, 16 november 2009, 14:24:32

« vorige - volgende »

cinderella

Hallo,

Ik heb hier een valkje, vrouwtje, die zich al sinds eind 2007 plukt. Heb toen een maatje aangeschaft omdat ik dacht dat ze zich misschien alleen voelde, maar het werd niet minder. Ben toen naar DA gegaan en kreeg ik Haldol(anti-depres)mee, dat hielp redelijk maar ze wordt er heel suf van.
Afgelopen winter ging het heel goed en heb ik de haldol afgebouwd en dat ging ook een tijd goed. Tot deze zomer. Toen werd het mannetje hitsig en begon haar te plukken, daarnaast kwam ze in de rui en begon ze zelf lekker mee te doen. Ik heb het mannetje sinds kort herplaatst omdat hij haar lastig bleef vallen en plukken.
Daarnaast heb ik al verschillende dingen geprobeerd. Ik verstop het voer, ze mag er altijd uit wanneer ik thuis ben. Maar zelfs wanneer ze bij mij op me schouder zit plukt ze zichzelf nog. Ze krijgt Harrison pellets en daarnaast nog andere dingen.
En op dit moment weet ik eigenlijk niet meer wat ik moet doen.  :-[
Ik zou weer verder kunnen gaan met de Haldol, maarja de hele dag suf zijn is voor haar ook niet leuk.
Dus als jullie tips of ideeen hebben zijn ze heel erg welkom.
Ik zit er zelf ook een beetje aan te denken om haar ook te herplaatsen naar iemand die hier verstand van heeft, dus als iemand daar tips voor heeft, zijn die ook welkom.

Hoop wat reacties te krijgen.

Groetjes Jolanda

carco

Hoi

Rot dat je valkje haarzelf plukt.
Weet je zeker dat het stress is? Is er wel eens iets onderzocht? Het zou bv. een schimmelinfectie kunnen wezen?

Je hebt het mannetje weggedaan omdat hij broeds was: het popje was dat niet? Heb je nooit overwogen om ze een blok te geven? Plukgedrag kan nl ook voorkomen als ze broeds zijn. Ik had hier ook een plukker zitten: van alles geprobeerd, maar bij haar is het echt als ze broeds is. Ze heeft nu een mannetje en al een aantal nestjes gehad en dat gaat goed. Op het moment plukt ze haarzelf helaas weer, maar ook nu is ze broeds.

En soms is er ook niets aan te doen  :-\ In ieder geval het gedrag negeren.

Ik zou haar zeker om dit gedrag niet wegdoen! Dit is niet de oplossing voor het probleem.

Succes!

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

cinderella

ik ben bij 2 vogelartsen geweest, die hebben haar allebei nagekeken, nooit iets gezegd over een schimmel.

Ik heb ooit een blok gekocht maar die is te groot voor in de kooi en daarbuiten zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.
Wat betreft dit soort dingen weet ik eigenlijk heel weinig over vogels, maar hoelang zijn ze broeds is dat een half jaar??
Ik ga wel nog even kijken of ik het broedblok op een manier bij de kooit kan krijgen, maar zal daar ook in gaan zitten wanneer er geen mannetje is?
Eigenlijk moest ze nooit zoveel hebben van het mannetje, ze is meer op mensen gericht.
maar in ieder geval bedankt voor de tip

carco

Ik had hier ook nog niet gereageerd zie ik.

Geen blok ophangen bij een valkje dat alleen zit: hier stimuleer je alleen het broedse gedrag maar mee en je schiet er niets mee op als ze eitjes zou gaan leggen omdat ze alleen is.

En hoelang dat gedrag aan kan houden? Een half jaar lijkt me wel erg lang, maar hier lijkt het soms ook wel eens of ze het hele jaar door broeds zijn.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

cinderella

hmm ja ik heb nog even gekeken voor een schimmel, maar denk dat het gewoon gedrag is wat een gewoonte is geworden.
wat betreft het mannetje, die heb ik voordat ik hem weggedaan heb, 2x chemisch laten castreren maar ook dat hielp niet. Zij heeft hem vanaf het begin niet interessant gevonden en hij haar wel, beetje teveel. Was gewoon een heel druk baasje en heel dominant. matchte dus niet.
Op dit moment zit ik met me handen in me haar omdat het nu helemaal doorslaat, al veel kale plekken. En weet even niet wat ik moet doen. Denk wel dat ik een maatje voor haar moet zoeken, maar dan 1 die heeeel rustig is en tam en ouder.
Maar weet niet of ik daar goed aan doe, want stel dat dat weer niet klikt dan moet ik weer een ander zoeken enz.
Weet wel dat het zo ook niet lang goed gaat, ga zeker weer beginnen met de haldol, poging om haar circel weer te doorbreken, maarja een heel leven daarop is ook niet wat je wilt....

groetjes Jolanda

Creatura

Hoi hoi,

Erg vervelend zeg, een valkje dat zichzelf plukt :( Denk dat het gedrag lastig te doorbreken is als ze het zichzelf eenmaal hebben aangeleerd.
Maar afleiding zal vast wel helpen. Je schrijft dat het mannetje hitsig werd en haar ging plukken. Kun je dan niet gewoon een ander vrouwtje erbij nemen? Die zal in ieder geval niet op zo'n manier broeds worden als een mannetje, en jouw valkje heeft er wèl gezelschap aan.

Pff, haldol, dat is wel een paardenmiddel zeg :-\. Het is trouwens geen anti-depressivum, maar een anti-psychoticum, en dat gebruiken ze ook bij mensen (die er inderdaad ook erg suf van kunnen worden).

Ik had ook eens een kat die zichzelf kaalplukte, en daar kreeg ik toen valium voor van de dierenarts. Tja, het blijft symptoombestrijding; maar dat is soms misschien nodig, daar kan ik ook niet helemaal over oordelen.

Sterkte ermee!

groetjes, Renske

cinderella

Ik ben ondertussen ook op zoek naar een ander valkje, die heel rustig is. Maar het is toch moeilijk om een handtam, rustig valkje te vinden die al wat ouder is en ook niet te ver weg woont.
Maar ik ga rustig door met zoeken en hopen op het beste.
Ik denk dat het plukken een blijvend iets is en dat ze er mee moet leren leven en ik ook haha.

Bedankt voor de reacties