10 mei 2025, 23:03:36

weer geschrokken

Gestart door tanneke33, 25 november 2009, 10:24:14

« vorige - volgende »

tanneke33

Vanmorgen kwamen we beneden en weer lagen er een berg veren , na onderzoek bleken alle 4 de valkjes veren te missen en 1 heeft weer een halve vleugel weg ( is trouwens voor die vogel al de 4de keer en ook steeds dezelfde vleugel) toen gekeken bij de grasjes en ook die hebben beide bloed en missen veren . Ze zitten alle 6 binnen overigens en de grasjes zitten niet in de voliere bij de valken.
We hebben al van alles gedaan om ze snachts zo rusig mogelijk te houden er brand al een klein lampje zodat t niet helemaal donker is maar schijnbaar schrikken ze toch steeds ergens van. Ik vind dit zo zielig , ze zijn vanochtend ook erg stil, zeten en drinken wel.
Hoe kunnen we dit nou echt voorkomen? waarom gebeurd dit zo vaak? zijn er nog andere oplossingen? want steeds als die veren weeer aangegroeid zijn gebeurd t weer. En vooral bij Lucky die heeft nu dit al 4 keer gehad , ik vind t ook gewoon zielig.

amazingleeuwtje

Hoi Tanneke,

Kan je iets meer vertellen waar de volière staat, is er iets veranderd in de woonkamer, het kan zoveel zijn..
Bijvoorbeeld een vlieg of een muis, als je beneden woont iemand die langs het raam loopt, koplampen van auto's ect ect...

tanneke33

we hebben savonds snacht eigenlijk altijd de gordijnen dicht, ons huis is sinds mei enorm geissoleerd waardoor je bijna geen geluid hoort van buiten, niemand gaat eigenlijk snachts naar de wc maar die is ook boven, t gebeurd altijd snachts,

zal ff wat fotootjes plaatsen:

en 1 van Lucky

amazingleeuwtje

leuk huisje hebben jou valkjes ;)..

er zullen vast nog meer reacties gaan komen tanneke...

ik heb het hier zelf pas een keer mee gemaakt, mijn kleuters zijn het gewent dat er in de nacht ook van alles gebeurd...

liggen 5 honden en 2 katten in de woonkamer, die nog al eens van ligplaats veranderen...

tanneke33

hier zijn ze met alleen maar vogeltjes en verder geen huisdieren , ja 3 kinderen maar die slapen snachts ;-))

Kimm

hoi tanneke,

het is altijd moeilijk gissen waarom er paniek ontstaat.
het kan door zoveel dingetjes komen wat je zelf helemaal niet in de gaten hebt.
je hebt al een nachtlampje, ik denk dat je niet meer kan doen dan dat.
soms valt er ook een vogeltje van zijn stokkie en dan heb je het al aan de gang.
of een ander geluidje wat ze horen. als de 1 schrikt heb je paniek. vooral s'nachts.
dat ze vanmorgen rustig waren komt door de paniek.
ze komen wel weer bij ;)
heb je ze allemaal nog even nagekeken op verwondingen?
ik hoop dat je komende nacht rust hebt in de voliere.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

tanneke33

ja ik heb ze nagekeken , ze missen allemaal wel wat veren maar Lucky heeft echt steeds de meeste pech waardoor hij zichzelf wiekt aan 1 kant.
Gelukkig gedragen ze zich verder "gezond" kroelen wat met elkaar , zitten zich wel te wassen , eten en drinken goed.

Kimm

en doordat hij zichzelf steeds wiekt en de nieuwe veren komen weer, dan zijn die weer erg kwetsbaar helaas.
maar fijn dat het goed gaat.

groetjes kim

tanneke33

daar kan ik dan niks aan doen? helemaal wieken , extra iets van voer/medicijnen? geen idee wat als ze maar geen pijn hebben want ik vind dat zo sneu.

Kimm

hoi tanneke,

nee daar kan je niets aan doen.
helemaal wieken is geen optie.
meestal komen ze er wel goed vanaf hoor. wat je wel kan doen bij een evt. volgende keer, is ze s'morgens wat druivensuiker door het water doen. ( voor de stress)
maar meestal zijn ze in de loop van de dag wel weer de oude hoor en vliegen ze ook wel weer.
wat je nu ook gedaan hebt, altijd het valkje nakijken na paniek.
en als je er wel wakker van wordt, dan de valkjes geruststellen.

groetjes kim
groetjes kim