Bassie heeft een kale plek op zijn koppie

Gestart door roadrunnerguido, 18 november 2009, 07:52:12

« vorige - volgende »

roadrunnerguido

Sinds een week of 2 heeft Bassie een behoorlijke kale plek op zijn kop. De huid is donker rose en soms ook een beetje bebloed.
Hij krapt er ook vaak aan. Ik probeer hem regelmatig nat te maken onder de kraan maar dat vind hij niet echt leuk.
Nu heb ik wel gemerkt dat Adriaan vaak "kroelt" met Bassie en dat eindigd vaak met een gil van Bassie. En dan zie ik Adriaan met een veer van Bassie in zijn bek knabbelen.
Sávonds zijn de 2 ook altijd aan bekvechten, zo erg dat ik een klimtouwspeeltje uit de kooi heb moeten halen. Ze willen altijd op het zelfde plekje zitten.

Kan ik iets extra doen aan de kale plek?
Is er een handige manier om het bekvechten te voorkomen?

Landiej

Als ik het zo lees denk ik dat Adriaan Bassie plukt. Dat kan broeds gedrag zijn, maar het kan ook komen door een tekort aan bepaalde voedingsmiddelen.
Heeft Adriaan wel eens eerder veertjes uitgetrokken bij Bassie? En hoe oud zijn je valkjes? Is het een koppeltje?

roadrunnerguido

Een koppeltje weet ik niet volgens mij zijn het 2 mannetjes  :D
Ze maken veel te veel lawaai om popjes te zijn. En ze doen de grasparkieten na  ;D
Ze zijn een maand of 4a5 oud.

Landiej

Hmm.. Dan is het geen broeds gedrag denk ik ;) Ik heb niet zo heel veel ervaring met plukkende valkjes, dus eigenlijk kan ik er niet heel veel over zeggen.
Wat geef je ze allemaal te eten? Hebben ze genoeg speeltjes in de kooi?

roadrunnerguido

Ze krijgen eivoer met groente of fruit bijna elke dag.
Voer is een mix van xtra vital voor grasparkieten, en xtra vital voor valkparkieten, premium zaad voor valkparkieten en onkruidzaad.
Af en toe krijgen ze wat trosgierst.
Boven in de kooi hebben ze een grote schommel, en een kleinere met touwtjes en draadjes waar ze graag aan knabbelen. Genoeg stokken om op te zitten, sepiaschelp en zo'n roze mineralen blok.
Halverwegen tot onder hebben ze 2 ladders en ook nog wat stokken. Als we thuis zijn mogen ze meestal los en dan zijn ze lief tegen elkaar. Alleen in en op de kooi doen ze bekvechten.

Landiej

Nou, dan hebben ze niets te klagen ::) Behalve Bassie natuurlijk, want die moet een kale kop door het leven.

Ik zou ook niet weten wat je nog kan doen dan :-\

roadrunnerguido

Ik ga vanavond eens goed kijken naar zijn kale plek of ik daar iets aan kan zien. Misschien dat ik iets op zijn koppie kan smeren zodat hij er geen jeuk van heeft.

*Yvon

Hoi hoi

Ik zou wel een stuk minder eivoer gaan geven.  ;)
Eivoer moet je eigenlijk zien als snoep,vetmakend en teveel eiwitten wat weer slecht is voor de lever,als ik me niet vergis.  ::)
Volgens mij zit door de xtra vital zit ook al eivoer.  ::)
Kan het pluk gedrag misschien ook iets van dominantie zijn ??
Zie je daar misschien iets van aan hun karaktertjes ?

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

carco

Waarom zou dit geen broeds gedrag kunnen zijn?
Omdat het 2 mannen zijn? Nou en? Ook die kunnen kroelen met elkaar hoor en dat kan inderdaad leiden tot een kaal koppie bij de ander.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

roadrunnerguido

Dominantie valt eigenlijk wel mee. Bassie is wel iets afstandelijker en Adriaan laat veel meer met zich doen.
Eigenwijs zijn ze wel allebei ;D

Bassie is naar de grasparkieten wel weer feller.

roadrunnerguido

Ondertussen beginnen er op Bassie zijn koppie weer donsveertjes te komen dus daar gaat het goed.
Maar nu ben ik een paar dagen van huis geweest en gisteren viel mij op dat Bassie zijn lange vleugelpennen mist. Met als gevolg dat ie niet meer kan vliegen.
Hij was al geknipt maar kon toen gewoon goed vliegen.
Nu stort hij neer als een baksteen.
Ik vind het echt zielig en weet echt niet of ik actie moet ondernemen.

Manouk

Het kan zijn dat hij ergens van is geschrokken.. Ze noemen het ook wel een schrikrui..
Heb het hier ook wel eens gehad.. door de schrik vallen de pennen als het ware uit, maar deze groeien meestal snel aan omdat ze er in zijn geheel uit zijn..

Probeer in de gaten te houden dat hij niet val laat hem desnoods een tijdje in de kooi als hij te onhandig is.. zodat de pennen wat kunnen aangroeien...
Groetjes
Manouk

roadrunnerguido

Ik vind ze ook wel wat zenuwachtig overkomen de laatste tijd.
Maar Bassie en Adriaan hebben ook wel regelmatig ruzie dus ik blijf het in de gaten houden.

Manouk

hier gebeurd het vaak als het donker is.. ze zien niets en als 1 van de twee ergens van schrikt schrikken ze dus weer van elkaar.. een soort kettingreactie zeg maar..
Ik probeer er altijd snel bij te zijn en het licht aan te doen, ook kan het helpen om een nachtlampje voor ze te laten branden.. Zodat ze zoen wat er gebeurd..

Hou het maar even in de gaten, maar ik denk dat de veren snel weer zullen aangroeien...

groetjes

roadrunnerguido

Ze staan wel sinds zondag bij het raam dus misschien dat ze schrikken als de buitenlamp aan gaat ofzo.