10 mei 2025, 00:10:29

Wat is het beste mineraal/kalkblok ?

Gestart door Vanilla, 7 november 2009, 00:13:03

« vorige - volgende »

Vanilla

Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer, kalkblokken, sepia's, mineraalblokken...

Normaal hangt er altijd een mineraalblok en een sepia in de kooi maar die sepia slopen ze in een week tijd. Ik heb het idee dat een sepia veel te zacht is en ze teveel zout binnen krijgen.
Ik zag dat er aparte mineraal en kalkblokken zijn maar is er ook een alles in 1 blok om het maar even zo te noemen wat kalk, zout/jodium en mineralen bevat ? Ik heb nu alleen nog het harde mineraalblok van vitakraft erin hangen. Weet iemand of dit voldoende is ?

Kimm

nee ik denk niet dat dit voldoende is.
ik zou toch alles er maar weer in hangen.
ik heb geen ervaring met alles in 1.
heb je er wel maagkiezel bij in hangen?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Vanilla

Citaat van: Kimm op  8 november 2009, 13:52:42
nee ik denk niet dat dit voldoende is.
ik zou toch alles er maar weer in hangen.
ik heb geen ervaring met alles in 1.
heb je er wel maagkiezel bij in hangen?

groetjes kim

Maagkiezel is altijd in de kooi aanwezig. Sepia's zijn niet om aan te slepen, normaal pikten ze er zo nu en dan aan maar nu slopen ze hem sinds een tijdje binnen 1 week. Teveel kalk is ook niet goed en dat krijgen ze op die manier wel binnen. Heb er inmiddels wat over gesurft en navraag gedaan en veel mensen raden de sepia af omdat het te zacht is, waardoor ze dus teveel kalk binnenkrijgen. Het kalkblok wat nu in de kooi hangt bevat kalk en mineralen maar is hard waardoor de snavel beter slijt en ze er niet teveel van binnenkrijgen.

Charlotta

Maagkiezel is hetzelfde als grit?
Althans, dat is de enige benaming die ik ken ervoor?

Vanilla

Citaat van: Beaudien op 15 november 2009, 20:43:44
Maagkiezel is hetzelfde als grit?
Althans, dat is de enige benaming die ik ken ervoor?

Dat vond ik nu eens een goede vraag dus ik ben even gaan googlen en dit was het resultaat :

Naast de maagkiezel hebben onze vogels ook oesterschelpengrit nodig. Grit is echter bedoeld voor de kalkvoorziening en scherpe maagkiezel voor de spijsvertering.

Was een sepia of kalkblok niet voor de kalkvoorziening  ???
Ik kan me vaag iets herinneren dat ik ooit las dat oesterschelpen beter zijn dan sepia omdat ze harder zijn. Een oesterschelp is net als een sepia volgens mij een soort skelet. Voor de zekerheid laat ik het harde kalk/mineraalblok hangen en ga een zak oestergrit halen of een oesterschelpje bij de visboer. We zijn eruit  ;D

Charlotta

Dank je wel.
Ik heb echt altijd begrepen dat het hetzelfde was of in elk geval de zelfde functie had. Heb mijn vogels altijd grit gegeven en adviseer dat ook altijd aan mijn klanten. In mijn da assistente opleiding is het onderscheid tussen die 2 ook nooit naar voren gekomen, je moest grit geven zodat het voedsel van de vogel in de spiermaag gekneed werd en dus beter verteerd kon worden. Zo stond het er en zo heb ik het altijd onthouden.
Nooit te oud om te leren!
Alleen verkopen wij geen maagkiezel............. daar ga ik dus nu maar naar op zoek.

Vanilla

Citaat van: Beaudien op 16 november 2009, 07:48:38
Dank je wel.
Ik heb echt altijd begrepen dat het hetzelfde was of in elk geval de zelfde functie had. Heb mijn vogels altijd grit gegeven en adviseer dat ook altijd aan mijn klanten. In mijn da assistente opleiding is het onderscheid tussen die 2 ook nooit naar voren gekomen, je moest grit geven zodat het voedsel van de vogel in de spiermaag gekneed werd en dus beter verteerd kon worden. Zo stond het er en zo heb ik het altijd onthouden.
Nooit te oud om te leren!
Alleen verkopen wij geen maagkiezel............. daar ga ik dus nu maar naar op zoek.

Graag gedaan hoor, jij ook bedankt ;) Te oud om te leren ben je nooit he :)
Leuk zeg dat je die opleiding doet. Was er ook aan begonnen, zo'n thuisstudie was dat maar moest al vrij snel stoppen omdat de stof voor geen meter klopte :(

Maar goed, volgens mij bestaan er in het algemeen veel misverstanden over grit en maagkiezel. Van wat ik heb gelezen is dat de schelpjes oftewel grit te week worden door de maagsappen en daardoor niet goed meer werken. Maagkiezel zijn meer een soort steentjes. De vogels pikken daar de scherpe kantjes vanaf. Er blijft altijd maagkiezel achter in het bakje maar het moet het wel regelmatig ververst worden omdat van het overschot de scherpe kantjes al zijn afgepikt. In veel schelpengrit doen ze ook houtskool of roodsteen, dat is totaal niet goed. Houtskool is pas goed als een vogel darmproblemen heeft. Dat was het ff voor nu moet ervandoor ;D

sabrina1980

Ik heb zelf een pot mineral mix van orlux.
Daar zit een mix van kalk, fosfor, fijn oestergrit, maagkiezel en zeewier.
Ik heb een klein bakje met de mix in de kooi hangen ze eten er graag van.
Dan heb ik in de kooi sephia en een lava steen erin hangen.
Is dit goed of zou ik iets erbij moeten hangen? ???
Er is zoveel. :)

Karin

Volgens mij wordt grit niet echt verteerd hoor  ??? Ik geef in de kooi van die roze mineraalblokken en buiten de kooi liggen altijd wel één of twee sepia's. Die hang ik expres niet in de kooi ( behalve als ze een broedblok hebben ) omdat er van die nozems zijn die zo'n sepia in één dag vermalen  :P Lijkt me niet gezond... Nu kunnen ze er lekker aan knabbelen als ze los vliegen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves