doe ik tammaken wel goed? +groente & fruit 'probleem'

Gestart door Pino, 11 november 2009, 09:25:47

« vorige - volgende »

Pino

hallo allemaal

nu mijn pino weer beter is ben ik weer intensiever bezig met tam maken.
nu heb ik 2 valkies overigens.

nu komt pino heel lief op mijn vinger zitten als ik trosgierst in me hand heb, maar als ik dit niet heb loopt ze weg voor mijn vinger (alsof ze bang is) en als ze geen trosgierst meer heeft is ze ook gauw van me vinger af. als ik trosgierst op een afstandje heb, dan tilt ze haar pootje op dat ze toch wel graag naar het trosgierst wil, maar als het trosgierst te ver weg is heeft ze geen interesse.
ik ben er nu 2 weken iedere dag zeker een uur mee bezig. Is het normaal dat ze zonder eten nog niet op je vinger komt?
De andere valk, elmo, is als de dood voor je vinger,,heel af en toe komt hij erop om wat trosgierst te eten (ook zonder eten bang voor je vinger net als pino) maar dan echt met uitzondering, hij is dan ook erg pikkerig naar pino (alsof hij jaloers is dat zij het wel doet???)
doe ik het nu wel goed, of wil ik misschien toch onbewust iets te snel, en is dit vrij normaal dat ze na 2 weken nog niet zonder eten op je vinger komen? ik probeer me aan het stappenplan te houden overigens.

ook probeer ik ze groenten en fruit te laten eten, maar ze laten het compleet links liggen. hoe leer je ze dit aan?
ik had een stuk komkommer en elmo hapte er naar, en ging door, maar toen ik een uur later weer met komkommer aan kwam zetten was hij er weer bang voor..haha heel vaag. dus nu heb ik het in een bakje naast het voer maar ze poepen er alleen maar in  >:(
Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven..

Landiej

Misschien is toilettraining een optie? Daar zitten je valkjes samen met jou in een kleine ruimte, en kunnen ze op een gegeven moment niet anders dan je vertrouwen.
Ga gewoon één voor één met ze op de wc zitten met een stukje trosgierst. Praat een beetje tegen ze zodat ze zich steeds meer op hun gemak gaan voelen. Dit werkte bij ons heel goed :)

Wat groente en fruit betreft: hier moeten ze het ook niet. Onze Loekie at het wel toen hij bij oppasvalkjes in de kooi zat die wel groente eten, maar nu hij weer alleen is moet hij er niets van hebben. Blijven aanbieden en andere dingen proberen tot ze het accepteren is de enige optie vrees ik :P

Anja

Wat ook wel eens helpt is het volgende.

Over de stukjes fruit of groente wat gewoon zaadvoer strooien. Dan eten ze het zaadvoer maar krijgen zo ook de smaak te pakken van de groente of fruit.