3 mei 2025, 20:25:23

Kan iemand mij raad geven aub?

Gestart door anuschka, 21 november 2009, 11:26:06

« vorige - volgende »

anuschka

Hallo,

Ik heb enkele weken terug al een vraag gepost op dit forum omdat mijn valkje bepaalde periodes minder goed at. 
Nu maak ik mij vooral zorgen omdat ze zo ontzettend stil is.  Ik herken haar nog amper.  Witteke is normaal gezien zeer vrolijk en actief in de voormiddag en 's avonds.  's Ochtens vliegt ze vrolijk rond, fluit en roept de ganse tijd en is speels en actief.  Dit houdt ze zo'n 3 uren vol.  s' Avonds wordt ze terug actief vanaf zo'n uur of 7 tot 10.  Overdag is ze rustig en slaapt, maar reageert wel wanneer ik de kamer verlaat of weg ga.
Nu is ze al zo'n 3 weken heel stil.  Ze vliegt en fluit weinig en gaat al na een uurtje slapen op haar kussen in de zetel.  Ik heb haar grondig laten onderzoeken door een VA en die vond helemaal niets mis met haar.  Oogjes, neus en longen zijn prima.  De ontlasting is ok en ook het uitsrijkje van de krop leverde niets op.  Er is ook een bloedonderzoek gedaan en ook hier was gelukkig niets alarmerend (enkel een calciumtekort en een laag gehalte aan ureum).  De VA

anuschka

Oeps, op een verkeerd knopje gedrukt.  Mijn berichtje was nog niet klaar.

De VA weet het aan de rui want ze verloor veel kleine pluimpjes.  Maar ondertussen verliest ze al zo'n 3 dagen geen pluimpjes meer maar blijft ze wel stil en slaperig.  Ik maak mij dus echt wel zorgen.  Ze blijft wel mooi op gewicht, is alert en vertoont geen ernstige symptomen zoals diarree, kortademigheid enz.
Weet er iemand wat er aan de hand kan zijn?  Waarom zou ze zo stil zijn?  Is dit nog steeds een gevolg van de rui of kan het zijn dat ze stiller wordt omdat ze ouder wordt (ze is niet geringd, dus ik ken haar leeftijd niet.  Ik heb haar bijna 7 jaar)?  Zijn valkjes ook rustiger tijdens de winter?  Dit alles is mij de voorbije jaren nooit opgevallen, maar sinds ze dit jaar al 2 maal ziek is geweest, ben ik extra oplettend en steeds zeer bezorgd.
Kan iemand mij raad geven en een beetje gerust stellen?

Groetjes,
Anuschka

Hermien

Hoelang is ze al in de rui? Want die duurt wel ff een week of zes. Dat hoeft niet te betekenen dat ze ál die weken zo stil is...

anuschka

De rui is gestart eind september en is na enkele weken gestopt.  Zo'n 2 weken geleden is ze dan opnieuw pluimpjes beginnen verliezen. 
Is dit normaal dat dit zo lang duurt en er een rustpauze wordt ingelast?

Sanna

Hoi Anuschka,

Ik denk dat haar leeftijd ook een beetje mee begint te spelen. Dit, in combinatie met de rui, kan er best voor zorgen dat ze wat stiller is. En misschien heeft ze dit jaar een beetje moeite met de rui, de ene keer is het wat heftiger dan de andere. Zo te horen heeft je vogelarts haar heel grondig nagekeken. Ik neem ook aan dat ze wat gekregen heeft voor het calciumtekort en om de rui goed door te komen? Ik denk niet dat je veel meer zou kunnen doen dan haar veel verse groente en pellets aan te bieden (als ze dat tenminste eet) voor extra vitamines. Zolang ze alert is, geen gewicht verlies en niet aan de diaree is kun je er mijns inziens redelijk vanuit gaan dat ze gezond is.

Groetjes, Sanna

anuschka

Hallo Sanna,

Ik geef haar extra vitaminen (entrodex) in het water afgewisseld met ocecholine.  De ocecholine ondersteunt de lever tijdens de rui en bevordert de aanmaak van nieuwe veren.  Pellets eet ze niet maar ze krijgt een granenmengeling, trosgierst, knabbelstaven en verse wilgentakken uit de tuin.  Daarnaast krijgt ze ook groenten (Ik bied ook fruit aan maar dat eet ze niet zo graag) en pasta of rijst.
Om het calciumtekort aan te vullen krijgt ze een mineralenmengeling van Beaphar met grit, maagkiezel enz.  Is dit ok denken jullie?
Kunnen ze na een periode van ziekte plots verouderen?  Ik dacht dat dat zeer geleidelijk ging.

Groeten,
Anuschka

Sanna

Hoi Anuschka,

Heeft de vogelarts je niks gegeven voor het calciumtekort dan? Calcitad ofzo? Je schrijft dat ze dit jaar al 2 keer ziek is geweest: wat had ze dan? Het kan ook zijn dat doordat ze 2 keer ziek is geweest (en dus de reserves wel aangesproken zullen zijn) de rui nu zo heftig aankomt.

Een goede bron voor calcium is ook broccoli. Ik weet niet of ze dat graa lust? Hier doen ze er een moord voor ;D.

Groetjes, Sanna

anuschka

Hoi Sanna,

Was even boodschappen doen en lees nu pas je berichtje. 
Neen, de dierenarts heeft niets voorgeschreven, hij raadde de entrodex en de ocecholine aan.  Kan ik calcidad vrij krijgen of heb je daarvoor een voorschrift nodig en hoe dien je dit toe?
Broccoli heb ik nog nooit geprobeerd want ik dacht steeds dat koolsoorten niet goed waren voor hun darmen.
Ze heeft in januari een longontsteking gehad en in mei een nierinfectie.  Die nierinfectie kwam tijdens de rui waardoor die bruusk gestopt is en pas in september terug is begonnen.  Ze testte in mei ook positief op papegaaiziekte, maar dit is ondertussen niet meer het geval (ze is opnieuw getest in september en 2 weken terug en was gelukkig negatief). 
Haar ziek zijn en de vele en lange kuren met antibiotica hebben haar waarschijnlijk verzwakt maar ik dacht dat ze ondertussen al voldoende terug op krachten was gekomen.  Kan het zijn dat de rui veel van haar vraagt en ze nog niet voldoende reserves heeft kunnen opbouwen?  De behandeling voor haar nierinfectie is gestopt eind juli.  Veel te lang eigenlijk, ik ga nu dan ook bij een andere vogelarts want de vorige gaf veel te veel en veel te zware medicatie.  Haar darmflora was deze zomer ook volledig verstoort van de antibiotica, maar dit is nu in orde dankzij de entrodex (combinatie van vitamines en probiotica).

Groetjes,
Anuschka

Sanna

Hoi Anuschka,

Ja, als ik dat zo lees dan vind ik het niet zo vreemd dat de rui haar nu wat moeite kost hoor. Het zou mij ook niks verbazen als ze wat dat betreft over een paar maanden pas weer helemaal de oude is. Calcitad is volgens mij alleen op doktersrecept te krijgen. Bovendien kun je ook beter als leek niet zelf met doseringen gaan zitten rotzooien. Maar als je toch al naar een andere vogelarts toe wilt gaan kun je het beter nog eens aan hem voorleggen. Broccoli mogen ze gewoon hebben hoor, zitten ook veel vitaminen in.

Succes!

Groetjes, Sanna

anuschka

Hallo,

Bedankt voor de raad Sanna.  Ik ga morgen nog ens contact opnemen met de VA om te vragen naar de calcidad.  Ze heeft inderdaad al behoorlijk wat meegemaakt dit jaar en ik hoop dan ook dat het vanaf nu alleen maar beter wordt.
Ik wou ook nog even vragen of ze van eitjes diarree kunnen krijgen.  Ik heb haar deze morgen een klein stukje eigeel gegeven, omdat ze daar gek op is, en nu is haar stoelgang nogal aan de slape kant.  Ik ben niet zeker of dit echt diarree is want het blijft wel een hoopje, maar het is geen slangetje zoals anders maar eerder slap.  Weet je toevallig wat dit kan zijn?

Groetjes,
Anuschka

Sanna

Dan zou ik eerder denken dat ze groenten heeft gegeten. Daar zit relatief meer vocht in en dan kan het gebeuren dat de ontlasting wat dunner wordt. Maar dan kan ook komen doordat een valkje ergens van schrikt of net flink heeft lopen vliegen. Je moet voor jezelf oppassen dat je niet alles 'uitvergroot' wat je aan je valkje ziet hoor. Ik weet het, daar ben je wel toe geneigd als ze net zo ziek geweest is. Maar je wordt er uiteindelijk zelf helemaal gek van. Zolang de ontlasting niet extreem nat is (water) moet je proberen je niet al te veel zorgen te maken ;).

Groetjes, Sanna

anuschka

Hallo Sanna,

De ontlasting is ondertussen al vaster geworden.  Het was dus waarschijnlijk vals alarm.  Ik ben inderdaad enorm gefocuusd op haar en sinds zaterdag zit ze weer in een fase dat ze minder goed eet (dit heeft ze al eens een paar periodes gehad) en dan begin ik gelijk te stressen.  Mijn vertrouwen moet echt terug wat beginnen groeien want ik ben veel te bang dat er iets mis is of zou kunnen worden.
In elk geval bedankt voor alle raad.  Ik laat zeker nog weten hoe het verder met haar gaat en of ze terug wat actiever wordt.

Groetjes,
Anuschka